Cory og temperatur

Vurderer å skaffe meg en liten gruppe Cory som eneste fisk i et akvarium på mellom 54 og 60 liter.

Tenker da på en av de "enkle" vanligere. Ser i fiskebasen at det opereres med relativt store forskjeller i foretrukket temperatur for de ulike, feks. sterbai (16-26), panda (20-25) og salt og pepper (24-27).

Er denne store variasjonen i temperatur reell eller kommer den av mange ulike fortattere/kilder?

Hvordan holder dere deres coryer?

For ordens skyld kan jeg legge til at jeg har tre andre akvarier som har ulik temperatur og vannkvalitet alt etter innhold, likvel ble jeg usikker ang. coryene.
Heisann=)
Jeg har en gruppe coryer i et 110 l kar. Vi er nybegynnere, og holdt en temp på 24 g.... Noe vi fikk beskjed om at var altfor kaldt ( stakkars fisk), skrudde det gradvis opp til 28 g og coryene virker mye mer livlig og fornøyd nå. De ser frisk og fin og glad ut- spiser leker og koser seg!=)
Inaktiv bruker
De fleste Corydoras trives på en temp. rundt 26 grader.

Du må også huske på at det som står i fiskebasen ikke er en fasit, men erfaringer fra andre som har holdt disse fiskene.
Hei det er mye lettere hvis du forteler ås åsen cory du har lyst på, det er mange cory som må ha kalt vann jeg her noen cw 38 som likker kjølig vann 20-22 grader
Hilsen Erik
Jeg kommer delvis til å velge cory etter hvilken temperatur det er praktisk å ha i akkurat det karet de skal gå i. Det er nettopp derfor jeg lurer på hva temperaturangivelsene i fiskebasen er basert på.

Der utmerker feks sterbai seg veldig med å ha en skala mellom hele 16 til 26 grader, mens andre har en mye smalere "komfortskala".

Jeg kommer nok til å velge en som liker vann i den litt kjøligere enden av skalaen. Skal sjekke hva butikken min har inne og eventuelt kan få inn.
Sånn jeg har oppfattet det:

Sterbai er en av få arter som passer til å være sammen med diskus i temp opp mot 30 grader.

De aller fleste andre artene vil trives i en "normal" temp på mellom 23 og 26 grader. De to gradene der er tatt fra mitt eget hode så gjerne korriger meg der.

Sånn jeg tolker det som står i basen så er man godt innafor hvis man holder gjeldende art i temp innenfor det som står der. Men det bør sikkert presiseres at det kan variere og at det ikke nødvendigvis er en fasit det som står i basen. Sikkert det som er deler av grunnen til at de angitte temp. har et såpass stort spenn mellom laveste og høyeste temp.

Selv har jeg ikke varmekolbe i noen kar og har en stabil temp på 24 grader. Adolfoiene mine leker som noen galninger
Ang.coryer
Hvis du er interessert i lek, er Flekket pansermalle, Metallpansermalle og Pandamalle å anbefale. Alle disse kan gå i forholdsvis lav temp, mot ca.22 grader i alle fall. Disse er vanligvis lette å få tak i ,og nokså rimelige arter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap