Naboer til corydoras panda

Skjønte ikke denne fascinasjonen "alle" på akvaforum hadde for corys. Har alltid syns de var stygge og kjedelige. Men nylig tok jeg plutselig megselv i å like disse små skapningene bedre og bedre. Så mange utrolig flotte arter det finnes. De er jo så fine der de ligger å blunker til meg. Nå vil jeg gjerne ha flere

Skal i nærmeste framtid skifte til biltemasand i 200literen min. Grusen dyrebutikken sa var fin nok, var visst ikke det. Blir nok å gå til innkjøp av den groveste biltemasanden (for det er vel den som er anbefalt?). Tenker å gå til innkjøp av flere corys i samme slengen. Har for øyeblikket 6 panda og 7 habrosus. Sistnevnte tror jeg at jeg blir å selge. Syns de forsvinner litt i 200l. Har sett på aldofoi, schwatzi (tror jeg så noen på butikken i dag, NYDELIGE), weitzmani og sterbai. De to første liker jeg best. Men i et hav av corys er det jammen ikke lett for en stakkars nynegynner å finne fram. Hva er forresten vanlig pris på dette? Så også noen som var merket som eques til 49,- men det må vel være feil?

Hvor mange corys har jeg plass til? De deler bunnen med 6 maller. Vil gjerne ha to arter, med 6-7stk av hver. Høres dette ok ut? Eller burde jeg rett og slett bare få meg flere pandaer? PH 7.2 GH 6 TEMP 24-25.
Pandaer er jo til å spise opp, og en titt på denne filmen viser hvor store grupper Cory vimser rundt i når de kan velge selv. Satte inn en gruppe metae sammen med pandaene, det var i alle fall ikke så fryktelig lurt. De er såpass like at de gikk i stim, men det ble veldig rart og fryktelig masete i 160 liter, så de store måtte flytte. Tror jeg hadde gått for en større pandabande :o)
Så flott at du har fått sansen for coryer ,hadde det på samme måte som deg for noen år tilbake ,skjønte ikke hva folk synes var så fasinerende med disse. Nå er jeg fullstendig bitt av basillen og har nesten bare coryer i karene mine

Du kan godt øke gruppen med Pandaer pluss ha en gruppe på 6-7 andre coryer ,det er ikke noe problem. Selv har jeg et 222liters kar med 3 forskjellige coryer hver på 7-8 stk. i gruppen.

Som du sier ,så er det et hav av flotte coryer hvis en bare kan få tak i de.
Hvis du tenker på å få oppdrett på de så er kanskje ikke schwatzi den beste da denne skal være ganske så vanskelig å få oppdrett på.Vet ikke om noen har klart det, har ihvertfall ikke hørt om det.

Det er nok ikke Eques de har i butikken,en ser av og til at de selger de som dette men til dags dato har jeg bare sett noen som kanskje kan ligne. Eques er veldig vanskelig å få tak i og da til en helt annen pris
Takk for svar. Hehe. husker vi hadde 2stk aeneus på 90-tallet. Jeg synes de var så stygge og kjedelige! Men, de var jo bare to stk stakkars, vi hadde de kun som "vaktmestere".

Jeg tenker nok ikke å bare ha corys i karet, så vet ikke om jeg tenker noe særlig på oppdrett. Pandaene har lagt egg, og jeg har funnet et yngel (som jeg klarte å ta livet av med et uhell), syns jo det er litt artig, men har ikke gått inn for det, ei heller samlet egg. Tror jeg bare nøyer med med å ha dem. Skulle jeg ville drive med oppdrett seinere, kjøper jeg sikkert et nytt kar Hehe.

Du har ikke noen du ville anbefalt å ha sammen med panda, da? Noen som ikke er så veldig vanskelig og dyre. Jeg aner ikke hva prisen ligger på på de forskjellige. Har jo falt for adolfoi, men de er litt dyre. Hardt å være student da Hehe. Har kun hatt aeneus, men vil gjerne ha noe litt mer "spennende".

PS, det er riktig at jeg skal ha den grove biltemasanden? Den er ok til corys?

Sanden er av den groveste ja ,men det må være den som står til "akvarier "på .

Adolfoiene er flotte ja, men litt dyre hvis du ikke klarer å få kjøpt de privat.

Ellers kan du jo ha Sterbai og schwatzi som du nevnte, sp. black hadde jo og vært en flott kontrast til disse. En av mine favoritter er Venezuelalus ,den kan også gå sammen med Panda pluss mange ,mange andre. Som sagt ,det finnes mange flotte coryer hvis en bare kan få tak i de. Du får følge med på rubrikkannonsene og se om det dukket opp noe du liker der ,det blir ihvertfall billigere enn i butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap