Sammensetting av corydoras i 150 liter. trenger litt hjelp av noen med litt peil.

Jeg har et kar på 150 liter, og lurer på om det er noen cory frelste her som kanskje kan hjelpe meg meg hvordan corydroas jeg kan ha sammen, og hvordan annen fisk jeg kan ha sammen i karet.

I akvariet mitt har jeg 6 stk Corydoras Adolfoi og 3 stk Corydoras Paleatus.
Til helga har jeg plane rom å anskaffe meg en god leksgruppe med cw010 Corydoras goldlaser. (5-6 stk, voksen fisk som leker.)

Mine spm. er da:

1) Passer disse Coryene godt sammen?
2) Hvordan fisk kan jeg ha sammen med Corydoras.

Det jeg tenker på da er trivlsen, muligheten til lek. etc.

Mvh. Kim-M. Haugen.
Plussmedlem
I teorien burde de tre cory'ene gå kjempefint sammen, da dette generelt er meget rolige og vennligsinnede fisker.
Dog fra et lekssynspunkt er det ikke sikkert det er optimalt å ha tre forskjellige arter i samme karet.
Ser av de som driver regelmessig oppdrett at de stort sett har de i artskar. Dette for å utsette fiskene for minst mulig stress fra andre arter og for at eggene skal kunne overleve lenge nok til at man rekker å plukke de ut.

Hvilke fisker som går sammen med cory'er, er et ganske vidt spørsmål. Med deres fredelige vesen og rolige fremferd er de ikke en trussel for noen og går stort sett kjempegodt sammen med det meste av fisker som noenlunde deler dette gemyttet.
Veldig aggressive og meget territorielle arter, som f.eks, sebraciklide, ville jeg kanskje vært litt skeptisk til. Men jeg har hatt de sammen med tetraer, sommerfuglciklider, blå acara, scalare, ancistrus, kuhlii-ål, gullfisk og sikkert enda noen flere og det har gått brillefint.
Ok, det hørtes bra ut. Skal kanskje vurdere å ha adolfoinene og paleatusene i det andre karet mitt, for dette er ung fisk som ikke er kjønnsmodne og der av ikke leker enda.

Da kan jeg ha 5-6 cw010 C. Goldlaser for seg selv. I det karet har jeg noen ancistrus, platty, neontetra, skjørtetetra og endlers.

Dette burde vell være en ålreit kombinasjon av fisk i 150 litern?

Lurte også på hvordan fremgangsmåten er om jeg skulle få egg på Goldlaser?

Noen med gode innspill?
Har forhørt meg litt rundt. Det er veist nok en ok kombinasjon av annen fisk i karet sammen med cory. Men lurer fremdeles litt på fremgangsmøte når det kommer noen egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap