Cory med andre fisk

Holder på å kjøre inn et akvarie på 119 l, bunnflaten er på ca 100x35 cm og er et perfekt corykar.

Ønsker en gruppe coryer på 10-12 individer, samt en stim ildtetra. Vurderer og innrede karet slik at jeg kan ha et dvergciklidepar også, dele av litt med en rot. Kan det funke? Eller blir det for mange?

Er det noen av dvergciklidetypene som er mindre territorielle enn andre?
Tror jeg, på generellt grunnlag, nesten vil fraråde dette.
Man vet aldri, særlig ikke om man satser på å få ciklidene i lek.
Da blir de fleste artene teritorielle.
Men det varierer jo, til og med fra individ til individ, hvor teritorielle de er.

Har selv en gjeng cory´er sammen med Sommerfuglciklidene mine,
men ved tegn til jaging skal de få et annet kar å bo i.
Det har gått bra så langt, og de bryr seg lite om hverandre.
Dette er dog unge ciklider som ikke har dannet par.
Coryer og de fleste andre maller skjønner seg nemlig ikke på dette med revir.
De vil bare bort dit eller der uten å fatte at de krenker ciklidens teritorium,
noe som fører til mye stress for begge fiskene.

Grunnen til at jeg prøver meg med disse sammen med Sommerfuglciklider er
at di ikke leker i huler men legger eggene sine på flate steiner eller blader.
Med hulelekende ciklider hadde jeg ikke villet prøve.
Men det er nå min begrensede erfaring.
Ser mange har sterke meninger om emnet her inne
Har hørt fra flere folk at Dvergciklider(Apistogramma arter) har pikket ut øynene på cory og andre sånn makabre historier !
Da blir det kun coryer i første omgang. Vurderer nå hvilken stimfisk jeg skal ha sammen med disse.

Ser Mona O anbefaler ildtetra, og at hennes har en flott farge. men er alle like fine i fargen? Har sett flere bilder av litt bleike ildtetra...

Alternativet til ildtetra er Nannostomus beckfordi (gullbåndstetra). Synes disse også er utrolig flotte.

I en 119 liter, hvor mange bør jeg ha. Ser for meg en god stim med coryer, men vet ikke helt hvor stor. Sammen med en god stim ildtetra eller gullbåndstetra. Ildtetra er jo mindre og ser for meg kanskje 20, sammen med 15 coryer?! Hvis jeg går for den andre, hvor mange kan jeg da ha?

Venskelig det her...
Vil bare si at vis du har tenkt på oppdrett så bør du ha Coryene helt alene. Da øker sjansene betraktelig!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap