Hvordan innrede et corydas kar? ( hva slags mat liker de? tips om forskjellige corydas osv. )

Har lys til å ominnrede 60 litern min så den blir mer corydas vennlig, vil starte med å bytte til sandbunn først.
Burde det være veldig finkornet sand?

Er det noen spesielle planter de liker?

Hvordan få dem til å leke?

Hvor varmt burde karret være?

Hva slags huler er best?

Jeg har nå 4 flekkede corydas, 2 albino og 2 leopard.

Gi gjerne ideer om andre corydas som du synes er morsomme/pene, eller del din erfaring med meg. Åpen for alle typer ideer om hvordan jeg kan innrede akvariet på en litt billig.

Mvh Carl
Plussmedlem
Planter: de er glad i mye planter. Sverdplanter, javamose og andre ting. De liker godt masse skjulesteder!

Lek: de trenger gode vannverdier, god mat som frossentfor, da bruker mange røde mygglarver. De elsker det! Bytt litt vann ofte, da gjerne kaldtvannsbytter for å trigge lek. La tempen falle noen grader. Artskar er ofte nødvendig!

Temperatur: det er veldig forskjellig fra art til art, sjekk i fiskebasen! Midten av 20-tallet liker mange arter, men det er forskjellig.

Huler og skjulesteder: gjerne eikeløv på bunnen, og huler; fine røtter som de lett kan ligge under og som skaper skygge er det beste. De er ikke så glad i huler.

Jeg vil anbefale deg flere av en art i stedet for så få av mange arter. Det øker trivselen mye, da de trives best i grupper. Jeg vil anbefale helst minst 6 stk. av hver art.


Men om corydorasene er flere enn 6 stk pr art, vil de ikke " blande" seg ?

Jeg har 8 stk adolfoi og 12 albino og er redd for å ha de i samme akvarie.
Ønsker meg også Similis, etter å sett en stor stim av de sammen.
Hvis du mener at de krysser seg så går det an, men det er sjeldent.
Det har skjedd til meg , men det var fordi det bare var ei hunne av den ene arten og 5stk hanner av den andre arten.

Så hvis det er endel av begge kjønn av begge artene vil de nok skjønne hvem som er hvem og foretrekke sin egen art.
Ok, takk for fine svar. Skal prøve å ordne med litt fine røtter.
Tilfeldig bekjentskap
© selveste
Reklame for plussmedlemskap