Hvem dreper albinoene mine?

Jeg har hatt 4 stk corydas Aenus albino i et 60 liters kar en stund nå, av andre fisk i karet har jeg:
6 Paleatus
11 VF Aenus
2 små Ildbuk ( 5 cm )
3 kulhi ål ( 8 cm
2 Corydas Julii

Noen som vet hvem som dreper albinoene mine?
Den ene Julli´en har også dødd.

Alle fiskene ble funnet uten finner og øyne ( spist opp av andre fisk ).
Her kan det være flere grunner, ikke nødvendigvis at de har blitt mobbet ihjel av andre fisk... Men for å nevne det, Ildbuken er ikke akkurat noe kosefisk.

Coryer er ikke verdens mest hardføre fisk, på den måten at de er veldig utsatt på grunn av "bartene" sine. Hvis de får en sykdom som angriper bartene vil de fort dø, eller bli så slappe at andre beboere i karet vil begynne å plukke på de.
Andre fisk kan også plukke på bartene bare for å markere revir, corydoras har nemlig ikke peiling på hva revir betyr... Det er derfor ikke så kjempe lurt å ha de i så små kar sammen med feks Ildbuker, da disse ciklidene blir fort sure og grinete, særlig rundt egg-legging. En corydoras vil kunne utfordre hissig fisk med å kravle inn på reviret om og om igjen, selv om den får øynene nappet ut og halen plukket av...

Om vannverdiene dine er ujevne eller ikke egnet for coryene vil de også bli redusert, og lettere bli utsatt for sykdommer, og/eller redusere levetiden.
Her kan bunnsubstratet ha noe innvirkning også, da de sliter ned bartene.


De har aldrig noen synlige merker eller skrammer før de dør, Ildbukene har bare vert der i to uker og jeg tror det er to jenter. Ingen av corydasene er blitt slappe, men svømmer rundt i karet hele tiden.
Det spiller ingen rolle hvilket kjønn Ildbukene har, generelt for alle ciklider er at disse er noen hissigpropper, og de krever plass for seg selv.
Dette gjelder ikke alle ciklidetypene, men det gjelder Ildbuk blant annet.

Da ville jeg dråpetestet vannet ditt, for det høres ikke ut som verdiene er optimale for Coryene... Du kan ha vært uheldig å fått noen svake individer, dough.
Ildbukene kan mobbe de ihjel når lyset er skrudd av, her er eneste mulighet rett og slett å sette opp et kamera!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap