- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras, hvor mange?
Corydoras, hvor mange?
Jeg har et 400 liters kar med div fisk og maller. Der har jeg nå 4 Corydoras, to leopard og to metall(eller hva de heter..) Jeg er ganske ny innen akvarieverden, så det jeg lurer på nå er hvor mange Corydoras jeg kan ha oppi dette karet?
Syns nemlig det er den søteste fisken av alle og de er veldig fredelige og fine der de svømmer rundt i sin egen lille verden. Har sandbunn, biltema-sand..
Hadde vært takknemlig for litt hjelp..
Syns nemlig det er den søteste fisken av alle og de er veldig fredelige og fine der de svømmer rundt i sin egen lille verden. Har sandbunn, biltema-sand..
Hadde vært takknemlig for litt hjelp..
Postet 31.03.11 kl 19:35
Postet 31.03.11 kl 20:12
Jeg har en 170 liter hvor jeg har 18 stk Corydoras trilineatus sammens med 6 L134 og 8 Dragefinner, mener jeg enda har plass til noen flere coryer..
Har og en 375 liter hvor jeg planlegger å ha en gruppe på 40-50 stk C. Green Laser, håper og tror på at det skal gå bare fint.
Er forøvrig enig med Anders om at du bør øke gruppene opp til minst 5-6 av hver art.
Har og en 375 liter hvor jeg planlegger å ha en gruppe på 40-50 stk C. Green Laser, håper og tror på at det skal gå bare fint.
Er forøvrig enig med Anders om at du bør øke gruppene opp til minst 5-6 av hver art.
Postet 31.03.11 kl 20:39
oi! så gøy at jeg kan ha så mange! eneste problemet er at de er ganske dyre å kjøpe.. Er de lette å få til å yngle? Må de over i eget kar da, eller passer de på ungene i det karet jeg har?
Ellers oppi karet har jeg:
1 gibbiceps
5 ancistrius(disse fulgte med karet da jeg kjøpte, og nå blir jeg ikke kvitt dem.. fikk så mye unger, så jeg måtte gi bort noen av de store, siden de spiser opp plantene mine..)
2 blå gurami(par)
2 perlegurami(par)
2 gullscalarer(par)
5 praktbotia
8 danio
4 glassmaller
3 kongotetra
10 kuhli-ål(brune og svart-gule)
og 2 gule små ciklider jeg ikke har klart å finne ut hva heter..
Kan jeg fortsatt ha såpass mange corydoras?
Ellers oppi karet har jeg:
1 gibbiceps
5 ancistrius(disse fulgte med karet da jeg kjøpte, og nå blir jeg ikke kvitt dem.. fikk så mye unger, så jeg måtte gi bort noen av de store, siden de spiser opp plantene mine..)
2 blå gurami(par)
2 perlegurami(par)
2 gullscalarer(par)
5 praktbotia
8 danio
4 glassmaller
3 kongotetra
10 kuhli-ål(brune og svart-gule)
og 2 gule små ciklider jeg ikke har klart å finne ut hva heter..
Kan jeg fortsatt ha såpass mange corydoras?
Postet 31.03.11 kl 20:50
Vil du berge yngel etter Coryer, så må du nok sanke eggene og klekke de i eget yngelkar. Det er da endel jobb med de de første 4-5 ukene før de begynner og ta dødt fôr, men lønnen for strevet er jo mange "gratis" Coryer.
Coryer passer ikke på yngelen sin, og du har ganske mange annen fisk som ville se på yngel som snacks.
Hvor mange du kan ha i ditt kar regulerer du etter hvor mange bunnlevende fisk du har der fra før vil jeg tro..
Coryer passer ikke på yngelen sin, og du har ganske mange annen fisk som ville se på yngel som snacks.
Hvor mange du kan ha i ditt kar regulerer du etter hvor mange bunnlevende fisk du har der fra før vil jeg tro..
Postet 31.03.11 kl 21:07
Endret: 31.03.11 kl 21:08
Postet 31.03.11 kl 21:14
Postet 31.03.11 kl 21:48
hei.
Jeg har ganske nylig fått fre 2stk Metall pansermalle og dem stor trives.
Fremgangsmåten:
18.1.11
Plukket ut noen få egg og la dem (oppe en hov som en ekstra sikkring) over i en 20l Grunnen til hoven var at det var ancistrus yngel oppi der fra før.(eggtyver)
3-5 dager senere så klekket eggene.
Mens dem hadde plummesekken så var yngelen i hoven.
Men så etter enda 1 dag så var hoven tom og da så jeg en bittelite hull i hoven hvor dem hadde svømt ut. Så dem var da sikkert blitt mat tenkte jeg så jeg fortsatt og fôre som vanlig men malletabletter og mygglarver.
ca 1 uke etter så dukket det opp 2 små unger som vimset rundt på bunnen.
Og nå er størrelsen 4 dobblet.
Men andre ord dem overlever selv uten levende fôr.
Jeg har ganske nylig fått fre 2stk Metall pansermalle og dem stor trives.
Fremgangsmåten:
18.1.11
Plukket ut noen få egg og la dem (oppe en hov som en ekstra sikkring) over i en 20l Grunnen til hoven var at det var ancistrus yngel oppi der fra før.(eggtyver)
3-5 dager senere så klekket eggene.
Mens dem hadde plummesekken så var yngelen i hoven.
Men så etter enda 1 dag så var hoven tom og da så jeg en bittelite hull i hoven hvor dem hadde svømt ut. Så dem var da sikkert blitt mat tenkte jeg så jeg fortsatt og fôre som vanlig men malletabletter og mygglarver.
ca 1 uke etter så dukket det opp 2 små unger som vimset rundt på bunnen.
Og nå er størrelsen 4 dobblet.
Men andre ord dem overlever selv uten levende fôr.
Postet 01.04.11 kl 13:18
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har en 300 liter der jeg planlegger å ha kun 5-10 scalarer og 40-50 coryer. dette går helt supert, men de få coryene jeg har nå.
Du kan nok ha sikkert 40-60 stk i din 400 liter, men som det er nå så hadde ikke jeg puttet cory oppi der hvor det er ancistrus, gibbiceps, prakt botia osv. de kan svømme rett i munnen på dem. å det jeg vill hatt id et akvariet du har er da selvfølgelig masse cory... alle guramiene og scalarene. glassmaller, kongotetra og kuhlii ål, selv om dette ble i meste laget, om du vill ha egg vill jeg fjernet ålene, ancistrusene og tetraene.
Sikkert komplisert dette her da, men det err oftest praktbotia, gibbiceps og ancistrus(bunnlevende fisk) som spiser opp egg/yngel.
Et annen tips er å ha maks 2 arter i et akvarium, hvis ikke kan du få blandinger osv... det er ikke bra!
Håper det kunne gi deg noen pekepinner
Mvh Kristian.
Jeg har en 300 liter der jeg planlegger å ha kun 5-10 scalarer og 40-50 coryer. dette går helt supert, men de få coryene jeg har nå.
Du kan nok ha sikkert 40-60 stk i din 400 liter, men som det er nå så hadde ikke jeg puttet cory oppi der hvor det er ancistrus, gibbiceps, prakt botia osv. de kan svømme rett i munnen på dem. å det jeg vill hatt id et akvariet du har er da selvfølgelig masse cory... alle guramiene og scalarene. glassmaller, kongotetra og kuhlii ål, selv om dette ble i meste laget, om du vill ha egg vill jeg fjernet ålene, ancistrusene og tetraene.
Sikkert komplisert dette her da, men det err oftest praktbotia, gibbiceps og ancistrus(bunnlevende fisk) som spiser opp egg/yngel.
Et annen tips er å ha maks 2 arter i et akvarium, hvis ikke kan du få blandinger osv... det er ikke bra!
Håper det kunne gi deg noen pekepinner
Mvh Kristian.
Postet 01.04.11 kl 15:02