Søker råd om corydoras aenus

Hei!
Holder på å starte opp et nytt og større akvarie til fiskene mine og håper på hjelp til å gi dem et godt sted å bo. Etter å ha lest masse her på Akvaforum forstår jeg jeg har gjort mye galt mot den sjarmerene lille brune fisken som alltid har vært representert i akvariene mine. Mitt eneste forsvar er at jeg alltid har følgt råd og instrukser fra dyrebutikkene... Det var ordentlig morsomt å oppdage at det til og med er et eget forum for dem!

Har kjøpt et akvarie på 120 liter, men det er ikke så stor grunnflate (ca 40x60cm). Skulle ha sand i dette pga pansermallene, men ble sterkt frarådet dette i butikken og endte opp med sort, polert grus. Har mye planter, men der er åpne områder og "stier" og røtter. Der er bevegelse i "gressplenen" så jeg håper sirkulasjonen på bunnen er god.

Fra springen kommer vann med: gH: 2-3, kH: 2-3, null nitritt og pH: 7
Pumpen min tar 600 liter i timen og ser at 24-25 grader er felles trivselstemperatur for fisk og snegl.

Har i dag 2 metallpansermaller og 2 albinoer. Forstår det slik at dette er samme art, men ser at de holder seg mest sammen etter farge?! Har også et kampfiskpar, noen jeger snegler og skal ha en-to små algespisere og vi gjerne ha en liten stim med små tetraer. Skal priortere plass til minimum seks metallpansermaller, men har jeg plass til flere? Skal jeg ha halvparten brune og halvparten albino? Grusen er polert og helt glatt, den var svært dyr og ble anbefalt sterkt for fiskenes og plantenes trivsel og er helt nydelig i akvariet. Hvis jeg slamsuger godt de åpne områdene iforbindelse med vannbytte kan jeg redusere risiko for skadelig bakterievekst i grusen?


Er taknemlig for alle gode råd!
Skjønner ikke at butikken frarådet sand til coryer ,det er jo det de driver ned,borrer snuten i sanden og leiter etter mat.
Kan være det går bra med grusen men følg med på bartene deres at de ikke blir slitt.

Ellers er jo coryer bare herlige fisker og du kan godt ha et par stykker mer i karet ditt.Aller helst burde det kun vært en type med tanke på at de kan blande seg ved egglegging. gjør ingenting om ph er litt lavere men det er nå så.
Er ikke helt sikker på hva du mener med de brune ,er det Paleatuser du mener?

Vær også litt obs. på kampfiskene sammen med disse. Vet at det går bra hos mange, men hos meg tok en kampfisk knekken på 2 cory-ungdommer da den holdt på med skumrede. Den laget store sår på de

Men lykke til med videre oppsett ,håper de kommer noen bilder også




[
Tusen takk for svar! Jeg har tenkt å holde meg til en type pansermalle (corydoras aenus) - men utifra det jeg har lest er albinoene 'corydoras aenus' og?? Jeg ble så usikker siden albinoene holder seg med hverandre og de to brune (corydoras aenus'ene) holder seg sammen. Er dette en eller to arter?
det er samme art. albinisme er en genmutasjon, så hvem som helst kan egentlig få et barn som er albino.

Pansermaller i grus forhindrer dem rett og slett i å oppføre seg på et vis som er naturlig for dem, så det prøver jeg alltid unngå.
Ja, så enig med dere. Målet mitt med nytt og større akvarie var jo at fiskene skulle få det bedre. Etter å ha lest mye her på Akvaforum ser jeg at ingen av fiskene mine har hatt det særlig bra. Akavariebutikken har solgt meg algespiser som blir 45 cm, flere ulike arter pansermaller samtidig, hann og hunner kampfisk - og sagt disse vi trives i mitt gamle 70 liter. Nå forstår jeg bedre hvorfor enkelte av disse døde. Så nå tenker jeg det blir retur av algespiseren, og coridoras-vennlig innredning med sand i det gamle akvariet, da deler jeg opp kampfisk paret og lar den fredelige damen får bo med dem. Så får hun heller flytte tilbake til butikken om hun viser interesse for mallene. Hvor mange coridoras aenus i 70 liter?? Seks? Mer? Skal og sette meg inn i dette med senking av pH, synes dette virker litt komplisert?...
Siden de oppgis i basen med en minimums størrelse på akvariet som er 80liter, og du har en god del me enn det, så ville jeg nok lett hatt fler enn seks. 10 er neppe noe problem, og kanskje flere om du ikke har mange andre fisker på bunnen. Jo flere, jo bedre, for disse er sosiale vesen, og det er dessuten et syn å se dem raser rundt i en stor flokk opp etter glasset

Slutt å høre på dyrebutikkene, du får mer eller mindre aldri et pålitelig svar der. Synd, men sant.
Gah, nå leste jeg at det var 70-literen du skulle ha dem i.

70 liter er lite til dem, med tanke på at andre oppgir 80 som minimum. Sikker på at du ikke kan ha dem i det store akvariet?
Jeg ville ikke følt meg veldig komfortabel med å ha dem i 70-literen, du vil ikke kunne holde et antall som er stort nok til at de vil trives godt. Men heller det enn grus.
Vil ikke tro at 70liter er for lite for corydoras, ti liter til eller fra spiller nok ikke så stor rolle. Tror det er viktigere at de får god plass på bunnarealet. Hvor mange du kan ha kan heller noen litt kyndigere svare på
Jeg er ikke uenig i at det går med noen, men antallet. Og Coryer er best i stim, derfor tviler jeg. Det er ikke verdens ungergang, og bedre enn ingenting, og bedre enn grus. Men det vil være bedre med mer plass, slik at de faktisk kan få det veldig bra.
70 liter er mer enn nok for coryer, ( spørs art) og det som spiller noen rolle er egentlig bunn areal. jeg har 54 og 64 liter med ca 12 coryer i hver. går helt fint og er ikke noe problemer, jeg har bare noen få fisk som går sammen med de men det er rom for flere der også, spørs må type og hvor i karet de holder seg.
Tusen takk for tilbakemeldinger! Ja, jeg innser nå jeg ikke kan høre på dyrebutikkene. Skulle ønske jeg hadde funnet Akvaforum for noen uker siden, for å gjøre det "veldig bra" for corydoras'ene mine var jo målet mitt. I det nye 120 l akvariet er plantene begynt å vokse, og med en liten formue brukt på dette blir det ikke utskiftinger der nå. Men antar at Biltema-sand også ville ha kostet mindre enn grusen til sekshundrekroner...

Så utifra det dere sier tror jeg det beste alternativet for dem er å holde for eksempel seks stykker i 70 liter med sand? Omplassering/flytting er et dårlig alternativ synes jeg...
Holder selv en flokk på seks coryer i en 54-liter. Innbiller meg nå at de har det bra, konstant aktive og helt gærne.. ) De i butikken skulle fått juling da, helt ærlig hadde jeg tatt en telefon og sagt at det er slikt de burde vite! Klart, man kan ikke vite alt, men å bråkjekt anbefale grus til coryer og fraråde sand hører ikke hjemme noen steder, rett og slett!
biltema sand er ca 70-ish kroner for en sekk, så tror ikke det hadde vært like dyrt nei, men hvor stort bunn areal er det i 70 literen ? fordi 6 er liksom minimumsgrensen, utifra litervolumet ville jeg sagt at du kan ha en 12-15 stykk? noe rundt der. men det spørs jo helt på bunnarealet da, og hvis det er grus der nå er det ikke vits å kjøpe flere enda hvis det ikke går bra med de som er der etterhvert ( hvis bartene forsvinner eller du får frafall eller noe slikt)
det går veldig fint å ha 8-10 aeneus i en 70-liter. Og da kan en fint ha noen små stimfisk sammen med dem. Endlers eller moskitorasbore for eksempel.
Takk for tilbakemeldinger og støtte, 70 kroner, hmmmm! 70 liters akvariet som de fire bor i nå er et alt-i-ett kar med bunnflate 30*60 cm. Har alltid hatt "vanlig" grus i akvariene mine og de coryene jeg har hatt har vært aktive og sjarmerende, i allefall til de har dødd... Så ut med grusen, inn med sand og ned med pH... Så får jeg finne noen andre fisk til å flytte inn i det "store" nye grus-karet.
Gjett om jeg får dårlig samvittighet nå ,med 10 forskjellige cory-arter og 7 av dem som går i 40-50-litere og 6- 11 stk. i hver av de

Nei, jeg får ikke de ,de yngler og trives så vidt jeg kan se, men selvfølgelig kommer det an på størrelsen på coryene og.

De største mine sp. black og Sterbai går i større kar og disse ville jeg ikke hatt i små kar nå som de er voksne og kjempestore.

Har ikke hatt Aneneus selv ,så vet ikke hvor store disse blir ,men siden sp. black er i samme slekt ,så vil jeg tro at disse også blir ganske store.

Da er jo muligheten selvfølgelig å få et større kar eller selge de når de blir " store"

Men 8-10 coryer i et 70 liters kar ,kan jeg ikke se som noen problem.

Veldig bra at du vil skifte til sand ,da blir coryene glade og fornøyde ,tror nok du vil se en vesentlig stor forskjell på oppforselen deres da

Tusen takk - masse gode råd her! Aeneus'en blir ca 7,5 cm og leste et sted den kan bli 13 år, så akkurat nå driver jeg langtidsplanlegging! Dårlig samvittighet, ja... inntil noen måneder siden har jeg stort sett holdt 1-2 coryer om gangen.

To jeg hadde for noen år siden la egg og selv om jeg prøvde å fjerne eggene var der en dag en bitteliten sjarmør til i akvariet. Det var hyggelig, men med ubehagelige minner fra mine første akvarier med gyppier og sverdragere med befolknings eksplosjon og påfølgende hodekapping så er dette og noe jeg bekymrer meg for...

- Hva gjør dere med hjemme-fødte fisk dere ikke har plass til?
- Når dere setter sammen en flokk på 8-10 - er de fra ulike foreldre? Er innavl et problem?
Hjemmefødte fisker legges ut for salg på forumet eller leveres til butikk

Stort sett er vel fiskene fra samme foreldre ,ihvertfall hvis de kjøpes privat. Fra butikk vet en jo ikke hvem som er foreldrene og noen ganger er det viltfanget fisk.

Selv liker jeg hvis jeg har mulighet til det ,å spe på med noen nye fisker etter en tid for å få nytt blod i stammen. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre og ingen problemer av den grunn.
Har ikke hørt om innavlsproblemer når det gjelder corydoras.


Du er nok ellers ikke alene om å ha gjort mange feil opp igjennom tidene .Så det er godt vi har et forum som kan hjelpe oss
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Jarnes Bjånesøy
Reklame for plussmedlemskap