Sp. black/ schultzei

Velger å starte en tråd om disse coryene, siden de ikke har egen artsprofil i basen. Å lese om aeneus hjelper jo egentlig lite, og det er jo umulig å finne ut hvem som har dem, så...

Håper at akvarister med erfaring med disse kan spre sin kunnskap her, slik at en stakkar slipper å lete seg ihjel etter info om akvarieforhold, oppdrett osv, osv...
Å de er så fiiiine! Lurer veldig på hvor man får tak i sånne og hvilken prisklasse de ligger på
Linda1980
Å de er så fiiiine! Lurer veldig på hvor man får tak i sånne og hvilken prisklasse de ligger på :)

Jeg fikk mine fra Oslo, for 50,- stk. (ungfisk). Tror de finnes litt rundt omkring. Legg ut en annonse, så kanskje du får napp ;D
50 kr ja, det var jo slett ikke ille Annonse var ikke dumt Husker du hvor i Oslo du kjøpte dem?
Bumper denne tråden med et par bilder...
[External Image]
[External Image]
Var jo en nydelig fisk!
Liker vanligvis ikke helt sorte fisk,men denne er nå blant unntaket.
De er litt spesielle disse svarte ja med sin fløyelsaktige kropp

Hold og oppdrett blir mye på samme måte som andre coryer,sandbunn, røtter og planter til å skulle seg under nå de vil søke ly. Ph bør ligge på rundt 6,5 men tåler fint litt under og over også.

De legger masse egg når de først kommer igang og gjermne i store klaser ,så risikoen for mugne egg er der.Best å ha litt mugghemmende stoff (Esha2000 fks) i klekkekaret. Oppfores best med nyklekket artemia.

Er det noen mer du lurer på ,så bare spør.

Burde ikke være av de vanskeligste å få tak i da de er drettet menge steder rundt om i landet. Håper du lykkes med å fa tak i de ,flotte coryer

Sølvi Gullaksen
De er litt spesielle disse svarte ja med sin fløyelsaktige kropp :) Hold og oppdrett blir mye på samme måte som andre coryer,sandbunn, røtter og planter til å skulle seg under nå de vil søke ly. Ph bør ligge på rundt 6,5 men tåler fint litt under og over også. De legger masse egg når de først kommer igang og gjermne i store klaser ,så risikoen for mugne egg er der.Best å ha litt mugghemmende stoff (Esha2000 fks) i klekkekaret. Oppfores best med nyklekket artemia. Er det noen mer du lurer på ,så bare spør. Burde ikke være av de vanskeligste å få tak i da de er drettet menge steder rundt om i landet. Håper du lykkes med å fa tak i de ,flotte coryer :)

Regner med at dette er en fisk som bør holdes i grupper?Har ikke så mye erfaring med Coryer,men holder fremdeles alle muligheter åpent for hva jeg skal ha i stueakvariet mitt,da jeg mangler en del utstyr før jeg får satt det opp.
Og hvor store blir de forresten?Vanskelig og bedømme størrelser utfra kun bilder syns jeg,er noe helt annet og se de i live,men greit og vite.
Heisann.

Ved hvilken temp legger sp.black egg?

Jeg har 22 grader i karet nå (110 liter).
Jeg har ikke black, men jeg har opphavet til varianten: schultzei. Og jeg kan love at disse legger egg! Mine produserte en gang 612 egg (i hvert fall var det antallet jeg plukket), og samtlige egg unntatt to klekket! De greide forøvrig å legge 120 av eggene på samme blad på den ene planten min.
Wow. 612 egg ? Hadde blitt litt av en jobb å fostret opp alle de

Ved hvilken temp legger schultzei egg da? Ettersom de er nogen lunde like vil jeg anta de liker samme temp ?

Hva med å legge til sp.black i fiskebasen?
valtam
Hva med å legge til sp.black i fiskebasen? ;)

Det er selvsagt forsøkt Godkjennes ikke som en egen profil, siden det er bare en fargevariant av en annen art; Corydoras schultzei. Men så ble sannelig den offisielt ikke godkjent vitenskaplig som egen art lenger, navnet ble erklært ugyldig, og C. schultzei ble føyd inn i den stadig økende gruppen med Corydoras aeneus.
Helt håpløst. Hadde vi hatt C. schultzei i basen iallefall, kunne vi lagt til Corydoras sp. Black der, men det godtas bare ekte arter i basen. Forståelig egentlig, hvis vi vil holde fiskebasen seriøs

Det er C-nummer og L-nummer i basen. Dette er fisk som avventer nærmere vitenskaplig undersøkelse og navnsetting. Inntil da har de et nummer for å lettere identifiseres.

Corydoras sp. Black er i en litt særposisjon. En akvarieoppdrettet fargevariant av en art som ikke lenger er gyldig.... det skal ikke være enkelt!

Nei, det skal ikke være lett. Det var derfor jeg startet denne tråden, siden jeg regner med det er forskjeller mellom chultzei/black og standard aeneus...
Nja, det er ikke så store forskjeller i hvordan man holder dem og har dem i akvariet. De tåler omtrent alt! Spiser fornøyd det de får, aksepterer mange forskjellige ph og vannverdier, trives og legger egg uansett nesten.
C. aeneus og C. schultzei er altså svært like, og derfor også de svarte.
Gammel tråd, men jeg prøver alikevel.
Har en gruppe på 5 individer av sp. Black som jeg har prøvd å få igang i et par uker. De er store, ihvertfall 3 av de. Har hatt vannbytte hver dag og godt med fôr. Har til og med tatt vann fra mine Sterbai som leker for å se om det hjelper. 25 grader i vannet. De er ganske så lite aktive og etter at mine sterbai kommer med egg et par ganger i uken begynner jeg å bli litt utålmodig

Noen hotte tips jeg bør prøve? Satt opp temp litt i kvled for å se om en slik forandring hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap