Pansermaller

Har noen spørsmål om pansermaller:

1. Jeg leste at bartene deres kan bli ødelagt vis de ikke har sand, jeg har grus på ca 0,2 cm. Går dette bra?

2. Hva er viktig å ha i karet for at de skal bli fornøyd, har en trerot. Andre ting? (planter?, trenger de huler? oppne plasser med grus?)

3. Hvilken type pansermaller bør jeg velge, metall, flekket, sterbas osv.?
(fint med en hardfør og lite aggresiv type)
Hei og gratulerer.

Først og fremst så før du fyller akvariet med fisk pass på at akvarie er innkjørt i 4-6 uker. Alt du trenger og vite om dette finner du under artikler. Les spes denne:akvarieskolen

Sand til corydoras/pansermaller er helt rett, og ikke den grusen du har i dag. Den er ikke bra for dem. Startet med grus selv of det fant jeg fort ut at var dumt siden corydorasene ble fort syke og mistet bartene sine.

Mine liker og svømme blandt plantene jeg har.

Når det gjelder hvor hardføre dem er så ville jeg sagt ar metallpansermallen er det god start fisk.
Vær også oppmerksom på og ikke kjøpe albino typen.

Når dette er sagt så burde legge spørsmålene du har inn på rett sted.
Det jeg mener er at du da legger corydoras spørmål i corydoras spalten/forumet.


Dette er din egen akvarietråd hvor du skriver om det som skjer i akvariet ditt sånn etterhvert.

F.eks.:

Når du får yngel
Når du har kjøpt deg nye fisker
Når det skjer dødtfall som er av det vanlige slaget (alderdom/slosskamp)

Perleguramiparet er nå i akvariumet, hannen har allerede begynt på et skumrede. men det blir ødelagt av vannstrømmen fra pumpa
Byttet vei på pumpa, vannstrømmen stopper nå veldig opp og framerst i akvariumet er det nå helt stille. Der har perlegurami hannen begynt på et skumrede, han har også begynt å jage hua
Vi måtte ta ut platyene, perleguramien har begynt å hakke på de. Når vi tok ut platyene ble skumredet ødelagt. Da kom det fram mellom 40-80 stk perlegurami yngel. Vi hadde ikke tenkt at de skulle få barn så fort så står her uten babymat, redd for at ingen overlever
Kjøp Liquifru1 på nærmeste dyrebutikk, så er du berga
Nå er babymat skaffet, Babyfish food excel, replace artemia står det på boksen. Det var en del yngel som døde, men ca 10 stk er fortsatt igjen. Når jeg stør litt pulver så kommer bare hannen og spiser. Det ser ikke ut som yngelen for noe. Hannen har også bygd opp skumredet igjen og da dukket det opp enda flere yngel. Nå er det kankje 40 stk oppi der igjen. Satser på at noen overlever
Ingen av yngelen overlevde, tror alle er borte nå. Perlegurami hannen har roet seg ned og platyene er tilbake i karet.
Man finner fort ut at det er greit å ha et oppdretts-akvarie ved siden av det vanlige

Det blir fortere enn man aner yngel i hovedkaret, og hva gjør man da? De trenger som oftest beskyttelse mot å bli spist og få spesiell fôring, så da er det greit at de ikke bor i lag med alle fiskene i hovedkaret. Da havner de bare på menyen selv. Spesielt yngel av typen som svømmer fritt i vannet der de er veldig synlige, som guramiyngel.

Skal man drive oppdrett, så må man egentlig bare sørge for å enten ha et sinnsykt tett beplantet, stort akvarie med veldig få fisk (så yngelen greier å gjemme seg unna sultne munner), eller man må ha et eget oppdrettsakvarium. Sett f.eks. inn guramiparet i et oppdrettskar, og når skumredet er bygget og paringen overstått, flyttes hunnen tilbake til hovedkaret. Så kan hannen passe redet til yngelen er frittsvømmende (noen dager etter klekking, såvidt jeg husker). Når yngelen forlater redet, er guramihannens jobb gjort, og han kan få flytte hjem til hovedkaret igjen, og oppdrettskaret får nå rollen som kun det; bolig for oppdrettet og oppvekst av yngel.

Hvis jeg ikke husker feil, har jeg lest her på AF at guramiyngel er fryktelig små og gjerne spiser infusorier som helt nyklekte og de første dagene, før de er store nok til å ta fôr som artemia f.eks.

Har du sjekket under oppdretts-fanen på blågurami i fiskebasen? Kanskje noen har skrevet inn oppdrettserfaringene sine der.
Perlegurami oppdrett
Nå har jeg startet opp et 60 liter oppdrettskar. Fyller det opp med masse planter og mose. Har lest masse rundt på forumet og er spent på om dette skal gå bra. Må sikkert kjøp inn annet yngelfor, har Aquatic Nature babyfish food excel og det virket for stort de første dagene sist gang
Guppy yngel
Da har guppyene fått unger, ialfall den ene
De jeg fikk tak i flyttet jeg over til oppdrettskaret, nå har fem små guppyer 60 liter å boltre seg på. Må sikkert utsette gurami oppdretten til de guppy ungene har vokst seg litt større.

Er det lurt å ha en algespiser i oppdretttskaret?
Kan ta en av ancistrusene over, men i oppdrettskaret er det ingen rot. Ancistusen er ca. 7 cm, sliter ikke med alger enda.
Du satte det opp den 19. november, skriver du...?
Har du tenkt over at det vil oppstå ammoniakk (og senere nitritt) i yngelkaret ditt? Husk at filteret må innkjøres før du kan bruke det... Det må stå i drift i omtrent 5 uker før nitrittsyklusen er fullført og karet kan ta i mot sine første fisk. Den første giften som oppstår er ammoniakk, deretter følger nitritt etter ca to ukers drift. Du bør derfor teste for ammoniakk nå.
Har du ikke test for dette, anbefaler jeg at du kjøper det, da det er like greit å skaffe seg det først som sist. Ammoniakk og nitritt-tester er noe alle akvarister burde ha i skapet.

Hvis du ikke passer på dette, dør yngelen av forgiftning.
Jeg hadde ikke så mye valg, yngelen hadde blitt spist i selskapskaret. Jeg vet at karet egentlig skulle stått lengre uten fisk. Satser på at det går bra, men har ikke så store forventninger til det. Yngelen svømmer rundt i karet sitt og det må være bedre enn at de hadde blitt spist etter få timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap