To cory or not to cory

Jeg skal forandre på oppsettet i min 190l og få sand i bunn, jeg har 12 dronning rasbora, 8 rødmunnstetra, 1 ancistrus hann og det skal være 4 kuhliier (jeg har bare sett én siden jeg slapp dem oppi) pluss en gullfisk som skal gis vekk. Har jeg nok fisk eller er det plass til noen søte corys oppi der? Håpet er enten en stor gruppe eller kanskje to små grupper(adolfi og grønne/gule lasere) , eller skal jeg få tak i et par damer til ancistrusen, evt noe annet?

Kan jo nevne at jeg kjører et Eheim 2128 utvendig filter pluss Fluval 3+ innvendig, Ph ligger på 7, men skal ned til 6.5, Gh er 7 og temperaturen ligger på 26 grader. Bytter 40% vann hver 14. dag.

Takker for alle svar og innspill

Grethe
På såpass med plass ville jeg nok følt det var helt greit med en gruppe coryer. Kommer litt ann på karet, noen kar er veldig høye, da blir det lite bunnareal. Jeg har en helt normal 160, og der går det 4 maller og et sted mellom 10 og 15 kuhlier. Litt færre maller og kanskje færre kuhlier så hadde jeg gjerne satt inn en gruppe cory, ihvertfall av de små variantene.

Bare pass på at de har rikelig med plasser å gjemme seg på, slik at coryer og maller ikke må konkurrere om plassen. Coryer forstår ikke helt dette med teritorie, så de kan fort erte på seg en malle-hann som vokter hulen sin.
Takk for svar

Da er det jo bare å sette i gang med å planlegge hvordan jeg skal ha det, med planter, røtter og diverse.

Akvariet er 100 cm langt, 31 cm bredt og 50 cm høyt.

Nybegynnerspørsmål : Hvor mange er "en gruppe" 6, 8, 10 stk?



Grethe
Ha ivertfall over 5, men du vil aldri angre på om du kjøper flere(10+).
Gå for cory du. I mine øyne er de mest fantastiske de som stimer mest. Du kan uten problemer ha ei gruppe på minst 15 coryer uten at det blir problemer ut av det. Ville da holdt meg til en art.
De kommer ikke i konflikt med noen av de artene du allerede har.
Ikke noe tvil om du bør gå for coryer ,flotte og fasinerende fisker

Faren er at du blir bitt av basillen og blir helt cory-frelst
Styggt redd for det ja Satt og tittet på det andre akvariet jeg har, på 110l... men der er det 2-3mm rådasand. Jeg har jo lest at cory skal ha sand, men det står i en artikkel her på af at akkurat denne Rådasanden var rund og fin nok til cory... Det jeg kanskje kan gjøre er å sette cory inn der først og hvis de får problemer med bartene sine, sette dem i det store.

Har noen noen tanker om denne ideen? Det er jo alt for mange flotte coryer å velge mellom...
Kommer jo litt an på hvor fin rådasanden er da ,bruker selv fin rådasand i noen av mine corykar. Men 2-3 mm er jo litt lite da ,kanskje du kan bytte denne ut eller tilsatte litt mer fin sand ?

Har nettopp selv skaffet meg en gruppe på ca 20 corydoras Sterbai. Disse er utrolig flotte og kan anbefales. Trodde jeg hadde gitt meg med cory, men som det skrives her...... blir en lett hektet og fått tilbakefall på disse flotte mallene
Gretheleo
Styggt redd for det ja :-) Satt og tittet på det andre akvariet jeg har, på 110l... men der er det 2-3mm rådasand. Jeg har jo lest at cory skal ha sand, men det står i en artikkel her på af at akkurat denne Rådasanden var rund og fin nok til cory... Det jeg kanskje kan gjøre er å sette cory inn der først og hvis de får problemer med bartene sine, sette dem i det store. Har noen noen tanker om denne ideen? Det er jo alt for mange flotte coryer å velge mellom...


Nå har jeg en gruppe på tretten gående i et lite karantenekar som står i ansiktshøyde og har gleden av å studere dem på nært hold. Det står en sky av fin sand ut fra gjellene når de leter etter mat, så de er nok konstruert for å lete etter maten i sand og slam, kan ikke se for meg at de får til det i grus. Ble helt vettskremt første gangen jeg så en panda med røde mygglarver hengende ut på begge sider, var sikker på at nå var det slutt på den fisken. Og så er det jo bare sånn de er! Raringene...

Når det gjelder antall er det jo fler jo bedre her i huset i alle fall, noen har ett eller annet sted lagt inn en video som viser Cory i det fri, det er kjempestimer på flere hundre individer. For et år siden var vi helt nye på Cory og kom hjem med 3 stk fra auksjon. Så dem aldri, de var sky og triste. Nå er de 18 og danser vakker ballett langs glasset som takk for maten :o)
Sølvi Gullaksen
Kommer jo litt an på hvor fin rådasanden er da ,bruker selv fin rådasand i noen av mine corykar. Men 2-3mm er jo litt lite da ,kanskje du kan bytte denne ut eller tilsatte litt mer fin sand ?



Misforsto nok litt her he he ,du mener nok str. på sanden ,ikke dybden .

Tror nok jag ville nok byttet til finere sand
kjør på med cory. fasinerendes fisker.
de kan og bli ganske store hehe
her er tjukken som jeg kalle den :P

[External Image]
Sølvi Gullaksen
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Kommer jo litt an på hvor fin rådasanden er da ,bruker selv fin rådasand i noen av mine corykar. Men 2-3mm er jo litt lite da ,kanskje du kan bytte denne ut eller tilsatte litt mer fin sand ?



Misforsto nok litt her he he ,du mener nok str. på sanden ,ikke dybden .

Tror nok jag ville nok byttet til finere sand


2-3 mm dybde gir ikke planter mye å vokse i, nei...

Ok, da får jeg kjøpe mer sand og skifte i det lille karet også.

15-20 stykker ja, det vil jo bli litt av et syn tenker jeg. Det går vel bra å sette dem inn i flere omganger, ellers får vel filteret fnatt. Det betyr at jeg må finne ut hva jeg vil ha og hva som er tilgjengelig i området.
Coryer er søte, men jeg synes ikke de gjør så mye av seg. Har hatt mine et par uker nå, og jeg ser bare noen av dem når jeg mater. Det skal være 10 oppi der, men har vel på det meste talt 8 stk. De smyger seg frem, spiser litt, og så er de borte igjen til neste mating. har heller ikke sett dem filtrere sanden gjennom gjellene som mange beskriver. har biltemasand, så den skulle jo være riktig.

Så jeg vet ikke. Søte er de, men ser lite til dem jeg da .
Hvor sosiale de er og hvor mye de er fremme er veldig avgjørende av hvilken type det er .Mange coryer av sky av seg mens andre er det ikke .De jeg synes er mest fremme ,er Sterbai og sp. black. Men ser også at de som kanskje er litt sky blir mindre sky hvis de går sammen med andre coryer som ikke er det .Skjulesteder i form av røtter og planter gjør de også mindre sky. Det kan og være en stor fordel å ha en gjeng med stimfisk sammen med de som liksom sier :det er tryggt å komme frem nå
Jeg har flekket pansermalle, husker ikke det latinske navnet. Kanskje disse er blant de sky.
sessan
Jeg har flekket pansermalle, husker ikke det latinske navnet. Kanskje disse er blant de sky.



Har selv flekket pansermalle (Paleatus) og Sterbai (Sterbas). Begge mine grupper er mye fremme og gjemmer seg veldig sjeldent. Kan ha litt med str på karet, sammensetning av fisk og antallet av dem.

Jeg har ikke dynget ned karet med planter, men har sånn passe med det, samt røtter di kan trekke seg tilbake under. Kan nok ha litt med individene å gjøre også. Ere som med oss mennesker, noen steder føler vi oss trygge, andre steder ikke
De har jeg bare hatt en kort periode men kan ikke huske at de var så veldig sky.
En annen ting jeg har merket meg når det gjelder mie coryer er at de kan være sky i et kar og mye fremme i et annet kar. Så jeg pleier å føle meg frem og bytte de over i andre kar hvis de ikke ser ut til å trives. det kan ha med å gjøre hvor karet står ,mye trafikk foran karet,stort/lite kar osv. Har sett at Weitzmainene mine fks. som egentlig skule hatt et større kar enn de går i nå ,trives mye bedre (mye flottere farger og legger oftere egg ) i det 43 liters karet de går i nå fremfor 54 literen de gikk i før .Karet de nå går i står på et sted der det er mye trafikk foran og det andre mer i "ly".
Så mye spiller inn ,det gjelder å finne ut hvor de best mulig trives ,et puslespill og man kan si det sånn.Har blitt veldig mange omplasseringer her i huset
sessan
Coryer er søte, men jeg synes ikke de gjør så mye av seg.... ...Så jeg vet ikke. Søte er de, men ser lite til dem jeg da .


Det er mange faktorer som avgjør om man får se mye eller lite til Cory-gruppen sin. Andre fisk i akvariet kan spille veldig inn.
Jeg har f.eks. også opplevd at Corydoras legger seg der de finner le for strømmen, dersom strømmen/sirkulasjonen i karet er for sterk for dem. De har en tendens til å fjerne seg fra områdene med sterkest sirkulasjon ganske fort, f.eks. hvis de bare vil slappe av og ligge og glo på typisk Corydoras-vis Er det rolig i karet (dvs lav sirkulasjon) "bruker" de gjerne hele karet mer.

Men det er klart, noen arter er mer sky enn andre, og det er også en del forskjeller ute og går innen samme art. Noen akvarister opplever at f.eks. Sterbai er kjempesky hos dem og bare gjemmer seg, mens hos andre ligger de kanskje klint inntil frontglasset og venter på neste måltid dagen lang
Det er ikke mulig å forutsi hva de blir, sky eller trygge. Men et lite stikkord kan også være; skygge. Coryene føler seg instinktivt mer utsatt for angrep ovenfra dersom det ikke er noe som skygger oppe ved overflaten eller på bunnen. F.eks. overheng av planter, de som vokser til overflaten og så buer utover. Eller en trerot som ligger slik at det er åpent under den, så Corydorasene kan ligge og glo der.

Andre ganger finner man rett og slett ingen "grunn" til at en gruppe coryer er sky eller gjemmer seg vekk. De bare er sånn.

Tilfeldig bekjentskap
© Inger Anne Pedersen
Reklame for plussmedlemskap