Vf corydoras super schwartzi

her om dagen så jeg noen veldig vakre vf corydoras super schwartzi.
han i butikken sa de var ferdig utvokste. er det noen måter utenom størrelse man kan se alderen på fisk, for det hadde jo vært litt kjipt om fiskene hadde død av alderdom i løpet av et halvt år hvertfall når de er så dyre

og er det noen som har erfaring med lek på disse?
Det er ingen måte å se alder på fisk, nei dessverre.
Men du kan trøste deg med at Corydoras kan bli veldig gamle. For alt du vet, kan det hende du pensjonerer deg sammen med de Coryene Rekord-alderen jeg har hørt om som noen har eid en Corydoras er 43 år! Tenk deg det, en fisk på over 40 år!

Corydoras kan altså bli svært gamle. Forutsatt at de gis riktig stell selvsagt.

Jeg har ikke hørt om noen som har oppdrettet C. schwartzi i fangenskap, det skjer merkelig nok nesten aldri. Men det er godt mulig f.eks. akvarister i utlandet kan ha fått det til en eller annen gang, men det skjer som sagt ikke ofte. Enda så vanlig C. schwartzi er i handelen, er det en art man aldri hører om oppdrett på.
det var bra å høre at de kunne bli så gamle
jeg tror jeg kjøper dem selvom de er vanskelige å få i lek, man vet jo aldri kansje en må jo bli den første i norge til å få oppdrett på disse små sjarmørene
tusen takk for svar : -)
er det veldig dyrt for 345kr per stk vf corydoras super schwartzi
aylor
her om dagen så jeg noen veldig vakre vf corydoras super schwartzi. han i butikken sa de var ferdig utvokste. er det noen måter utenom størrelse man kan se alderen på fisk, for det hadde jo vært litt kjipt om fiskene hadde død av alderdom i løpet av et halvt år hvertfall når de er så dyre ;) og er det noen som har erfaring med lek på disse?
Som regel så er det corydoras CW28 som blir kalt for super schwartzi, jeg hadde noen av denne arten for noen år tilbake..Flott fisk.. Noen bilder?
Jeg kan skriver under på at schwartzi er vanskelige og drette. Jeg hadde en gruppe på 10-15 stykker jeg prøvde og drette i 10-12 år. Men samme hva jeg prøvde ville de ikke leke. Prøvde stort sett det meste. Alle de andre artene jeg har hatt, har jeg klart og drette, men denne.... NOT !
mona o
[URLBLOCK1]
Aylor... ser de slik ut?
ja det ser ut som om det er CW28 det er en veldig fin fisk
men jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe de da de er så vanskelig å drette
jeg vurdere corydoras paralellus, disse er vanskelige å få tak i men jeg falt helt for dem, ser ut som små piratskip med sorte seil. er det noen som har erfaring med å få disse lek?
Tja, skal man dømme etter en lignende slektning, den vanlige Corydoras schwartzi, så er disse av mystiske grunner "unknown to man" veldig sjeldent å oppdrette i akvarium. Mange har C. schwartzi i årevis uten hell med oppdrett, og enda den er en av de vanligste artene i handelen, ser man aldri oppdrett på dem. Når man tenker på hvor mange akvarister som faktisk har C. schwartzi, er det ganske utrolig.

På stående fot kan jeg ikke komme på et eneste tilfelle der jeg har lest at noen har fått oppdrett på dem, men det har sannsynligvis skjedd, i utlandet for eksempel, er jeg ganske sikker på at Ian Fuller har fått dem til. Den vanlige Schwartzi'en altså, men det er jo nærliggende å tro at de samme betingelsene gjelder for deres nære slektning, Super-Schwartzi'en
Ikke for å kuppe tråden din, men er all fisk som blir solgt i handelen VF? Vis det er oppdrettsfisk er jo den drettet av drettere, så?
Det vet jeg ikke. Jeg tror det vanligste er viltfanget C. schwartzi ja.

Men om det er oppdretts-Schwartzi som finnes her og der til salgs, så er jeg litt skeptisk til metodene som er brukt. Noen større leverandører av fisk f.eks i Asia, bruker kjemikalier for å få fisk i lek og legge egg. Kunstige metoder altså.

For å få botia-yngel, bruker de ennå verre metoder. De tar opp hunnfiskene og skviser eggene ut av dem og ned i en skål! Så gjør de det samme med hannen, bortsett fra at der er det melken de skviser ut. Hvordan de får det til, aner jeg ikke. Men det gikk nok med noen fisk i forsøkene på å lære det...
Botia småfisk som selges i zoobutikkene har altså stort sett begynt sitt liv i en skål...

Uff!

Men det er det samme de gjør med laks i Norge og da :-/
Men ser det er 6 medlemmer som har registrert oppdrett på schwartzi på forumet? Hmm......
6 stykker. Hm, kanskje noen tilfeller av feil-identifisering av arten? Men ikke umulig at noen kan ha fått det til ved en tilfeldighet. Det skjer jo det også.
Uansett er det noe man sjelden, nesten aldri, hører om i akvariehobbyen på denne arten, en art som er så utrolig vanlig.

Men det kan ha skjedd, så klart... Bare så synd ingen har bilder eller "bevis" på det

Tenkte også at det er feil identifisering av arten, men det er jo mulig at det er ekte Schwartzi...
Men så lenge man ikke har bilder så kan man jo ikke bevise det.
Men fisk jeg har sett i butikken står det ikke VF på, kan jo være samme metode som man bruker på laks i Norge og Botia i Asia som brukes?

Lurer på hvorfor det er så vanskelig å drette denne arten, det er vel og forblir vel et mysterium.

Er det en utredt art i Amazonas eller lever de i en elv?
Mange arter har faste gytesteder som blandt annet flere botiaer har.

Tror jeg skal sende en mail til Mr. Fuller og spørre!
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Paulsen
Reklame for plussmedlemskap