Hjelp til valg av corydoras.


Hei!
Jeg vurderer å skaffe meg Corydoras og har noen spørsmål om denne fisken:

1. Hvilke er lette å få yngel på?
2. Hvilke er lette å få tak i?
3. Er den lett å holde i akvariet?
4. Hvilken Corydoras kan jeg ha?

Fiskene jeg har i det karet jeg skal ha Coryene oppi er:
Kampfisk hann og hu
Dverggurami hann
Eplesnegler
Sebrafisk
Neon Tetra
Colombia tetra
oreichthys cosuatis
120liter kar.

Kan noen si meg hvilken jeg kan ha, med alle de 4 kriteriene
Plussmedlem
Nja, et par fine begynner-Corydoras er for eksempel Corydoras aeneus eller Corydoras paleatus

Har du sand som bunnlag i akvariet, forresten? Det er egentlig et must for Corydoras.
Du må nok ha et yngelkar til dem, om du skal ha noe håp om å berge egg eller yngel unna den sultne gjengen du har ellers i karet.

De artene som er lettest å få yngel på, er sannsynligvis Corydoras paleatus og Corydoras aeneus. Den sistnevnte finnes også i en helt hvit albinovariant i butikkene. Begge de nevnte artene er de aller mest vanlige, og selges omtrent overalt i zoobutikker.

Corydoras må ha sand på bunnen i akvariet. Har du ikke det, syns jeg ikke du skal skaffe deg Corydoras riktig ennå. Bytt i så fall bunnlag, og legg Biltema sand (varenr 175425) på bunnen - da vil Corydorasene trives.

Hvilke vannverdier har du i akvariet ditt? Ph, gh, nitrat, temperatur f.eks.?

Takk for kjapt svar.
Har en jeg kjenner som bruker grus til sine Flekket Pansermaller og det går egentlig ganske ok. Tempen er 25 hos meg.

En ting til hvilken Biltema sand skal jeg ha, grovkornet eller finkornet hvis jeg MÅ ha sand
Plussmedlem
Det er dessverre et veldig typisk svar det det "det går helt OK hos den og den", men saken er: de trives ikke med det. Med tiden vil de med stor sansynlighet få slitt av bartene sine da det danner seg usunne bakterier mellom gruskornene (pga gamle fôrrester og liknende) og dette er altså ikke bra for Coryene.

De får heller ikke gjort det de gjør i naturen; graver snutene sine nedi sanden, og siler den gjennom gjellene. Dette gjør de for å lete etter mat, og er en veldig viktig adferd for dem!

Hvis du skal ha Corydoras, bør du ha sand. Det er veldig viktig å legge til rette for fiskenes beste, ikke bare hvordan du vil ha det selv.
Biltema-sand er perfekt. Veldig enkelt og perfekt for Coryer!
De fleste coryer er relativt vanskelig å få oppdrett på vis man har andre fisk i akvariet, men til gjengjeld får du en fantastisk fisk som ikke er noe vanskelig å holde så lenge du har finkornet sand og rette vannverdier!
Til begynne med ville jeg begynt med Aenus eller Paleatus vis du vil få yngel, men som sagt ville jeg kvittet meg med de andre fiskene
Aquagal
En ting til hvilken Biltema sand skal jeg ha, grovkornet eller finkornet hvis jeg MÅ ha sand;)

Du har du jo fått varenummeret av meg allerede, da? Det står ovenfor.

Aquagal
Har en jeg kjenner som bruker grus til sine Flekket Pansermaller og det går egentlig ganske ok.

Så hvis en annen person du kjenner, ikke behandler fisken noe bra, så skal du gjøre det samme?
Det blir feil uansett hvordan du vrir på det.

"Å holde Corydoras på noe annet enn sand burde være straffbart"
Heiko Bleher "rip off"
Blir sanden sugd opp?

Dette er noe jeg mistenker kommer til å skje hvis jeg får sand i dette karet:
Pumpen min er et rør som henger fast i en rist under grusen, så hvis jeg får sand blir da sanden sugd opp av røret og tette filteret?
Den vil nok det, men hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt et nytt ordentlig filter, da er ikke det noe problem.
se inne på rubrikk her så finner du nok noe!
Aquagal
Dette er noe jeg mistenker kommer til å skje hvis jeg får sand i dette karet: Pumpen min er et rør som henger fast i en rist under grusen, så hvis jeg får sand blir da sanden sugd opp av røret og tette filteret?


Du har den eneste typen filter som ikke lar seg kombinere med sand, ja. "Under-gravel filter" kalles det på engelsk. Det er ikke så mange som bruker det lenger.

Du bør egentlig ikke skaffe deg Corydoras, før du har fått deg et annet (og kjørt det inn) type filter som lar seg forene med sandbunn.

Da jeg kjøpte akvariet så fulgte det med to pumper:
den som jeg bruker nå og en annen vanlig en. Jeg kan jo ta den vanlig pumpen i akvariet å la den gjøre seg klar i tillegg så er den jeg har nå også igang så tar jeg bare ut ledningen på "rørpumpen" når den vanlige er innkjørt.
Nå har jeg løst det problemet
Har du noe bilder av disse to forskjellige filterpumpene dine? Og filtermateriale til den andre, har du nytt av det?

Jeg kan se om jeg kan få tatt noen bilder ja,
I dag satte jeg igang den andre pumpen også.
Håper det er greit at jeg blander meg inn her, så vi slipper flere like tråder! Hvis ikke får moderator flytte innlegget ut

Jeg har hatt c. leopardus tidligere men vil nå prøve noe nytt og mindre, maks str 5. cm.
Karet er på 96 L og jeg ser for meg en flokk på 8-10 stk.
Hvordan er det med de minste c. artene, er det mer sykdom på de enn på større corydoras? *grønn*

Pandaene er til vurdering, liker veldig godt utsende på de.
Anbefalinger, noen?
Skjønner godt at du vurderer C. panda! Det er et klassisk sjarmtroll som har vært utrolig populær i årevis. De ser aldri ut til å miste sin sjarm. Har hatt dem selv, og de er så herlige! Kan anbefale de, ja

Verdt å merke seg er imidlertid at Corydoras panda sliter litt i varme hvis de holdes for varmt over tid. Så hvis akvariet ditt ligger på over 25°C, vil de over tid slite. Det arter seg gjerne slik at de en etter en faller fra, men med så langt mellomrom at det ikke er noe man legger merke til som kritisk i førsten.
24-25°C eller ned til 21-22°C er deres trivselsområde. For varmt vann forkorter dessverre levetiden deres med mange år.
De tåler imidlertid sommervær, dvs et par mnd med økt temperatur om sommeren. Mine pleide riktig å se litt daffe ut da, men jeg fant ingen døde om sommeren heller. Men det det er snakk om er for varmt vann dag ut og dag inn, over lang tid og i årevis. Det tåler de ikke særlig godt.

Ellers er de en super-grei Corydoras å eie, sjarmerende til tusen og lett å få til lek og oppdrett på!

Dverg-Corydoras har ikke noe mere sykdom enn andre fisk, for det er ikke slik at immunforsvaret krymper selv om de er små.

mona o
Skjønner godt at du vurderer [B]C. panda[/B]! Det er et klassisk sjarmtroll som har vært utrolig populær i årevis. De ser aldri ut til å miste sin sjarm. Har hatt dem selv, og de er så herlige! Kan anbefale de, ja :-) [B]Verdt å merke seg[/B] er imidlertid at Corydoras panda sliter litt [B]i varme[/B] hvis de holdes for varmt [I]over tid[/I]. Så hvis akvariet ditt ligger på [I]over[/I] 25°C, vil de over tid slite. Det arter seg gjerne slik at de en etter en faller fra, men med så langt mellomrom at det ikke er noe man legger merke til som kritisk i førsten. 24-25°C eller ned til 21-22°C er deres trivselsområde. For varmt vann forkorter dessverre levetiden deres med mange år. Husk at de tåler et par mnd med økt temperatur om sommeren, det er ikke det jeg mener. Mine pleide riktig å se litt daffe ut, men jeg fant ingen døde om sommeren heller. Men det det er snakk om er for varmt vann dag ut og dag inn, over lang tid og i årevis. [I]Det[/I] tåler de ikke særlig godt. Ellers er de en super-grei Corydoras å eie, sjarmerende til tusen og lett å få til lek og oppdrett på! :-) Dverg-Corydoras har ikke noe mere sykdom enn andre fisk, for det er ikke slik at immunforsvaret krymper selv om de er små.


Tusen takk for raskt og informativt svar!
Temp nå ligger på 23-24, så jeg må nok en tur ut å shoppe litt etterpå!
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap