Adolfoi spørsmål

Har nå tatt avgjørelsen om å skaffe C. Adolfoi, og har spørsmål om Ph her. Mitt kranvann har ca 7,5 i Ph og dette er for høyt. Reduserte dette til 6 med Amtra eikebarkekstrakt. Hva er erfaringsmessig den beste Ph for disse ? Nærmere 5, eller nærmere 7 ? For orden skyld så er ikke fiskene i karet enda, men ønsker å legge alt til rette før de kommer i hus.
Jeg har holdt C. adolfoi i ph mellom 6 og 6.8. Blir den 7 og høyere, så har mine sluttet å leke og legge egg. Jeg tar det som et tegn på at trivsels-ph'en deres heller mer mot 6 tallet enn 7. Midt i mellom, altså 6.5, ville jeg ansett som helt supert til dem

Hvis du har havnet på ph 6 nå, ville jeg egentlig bare latt den være der på det nivået. Men husk å sjekke ph'en i posen til Corydorasene når du kjøper dem. Jo større forskjell det er på vannet de kommer fra og ditt eget, jo lengre tid bør du bruke på akklimatiseringen før de slippes ut. Senkning av ph er litt stressende for fisken, så gå forsiktig frem om du har lavere ph enn de kommer fra. Er ph 7 i posen f.eks. bør du bruke minst par timers akklimatisering, kanskje mer.

Dra opp til Ski idrettspark og plukk litt eikeløv på bakken der, ta med hjem og skyll det litt. Så legger du det oppi akvariet Det blir veldig stillig, og Coryene elsker det. De gjemmer seg under det og de legger egg på det. Eikeløvet er dekorativt, og er med å gi illusjon av en elvebunn i jungelen der løv har falt ned fra trærne langs bredden.
Takker, de hadde ikke noen adolfoier i Moss akkurat nå, men de får det vel inn. Ble "bare" en delfin hunn til malawiene istedet Eikeløv har den eldste håpefulle plukket fra et eiketre i barnehagen der han går.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap