Corydoras pygmaeus

Inaktiv bruker
Jeg har 2stk. Corydoras pygmaeus i 70L akvarium (Venter på 15stk fra dyrebutikken siden de var fri da jeg kjøpte de to)
Men jeg vet ikke hvordan kjønn de har Hvordan ser jeg dette? De er så små å kjappe at det er nesten umulig å studere dem.
Finnes det en enkel måte å se dette på? Untatt tykkelse for de holder seg minimalt i ro eller så gjemmer de seg i "Tomsoyer huset"

Det er ivertfall tre måter jeg vet om.


Den ene er å se på størrelsen og tykkelsen.
Hunnene er mye tjukkere og ofte lengre.


Den andre måten er å se på "seilene" til hannene.
Hannene har ofte høyere og spissere finne på ryggen, men tror ikke dette er den sikreste måten å finne det ut på.


Og så en annen måte er å ta dem opp og se på de finnene som er med "hullet" eller hva jeg skal si.
Men denne måten tror jeg bare de aller flinkeste med coryer kan se forskjell.


Inaktiv bruker
Med andre ord, la dem være å håp på det beste?
Spock
Med andre ord, la dem være å håp på det beste? :)


Du har sannsynligvis kjøpt yngel på butikken, så jeg tror ikke det er stort håp om noen kjønnsidentifisering på noen måneder ennå.

Det er umulig å se før de er gamle nok til å være kjønnsmodne, men det sikreste kortet er som nevnt over å se på tykkelsen deres. Hunnene blir gjerne en anelse lengre i kroppslengde også, men også en del tykkere hvis de er velfødde og har fått næringsrik mat. Da utvikler hunnen godt med egg i buken,og dette er lett å se ifht hannens slankere kropp.

Jeg vet ikke når akkurat C. pygmeaus blir kjønnsmodne, men for Corydoras generelt ligger det ofte mellom 10 og 12 mnd alder. Det tidligste jeg har vært borti var C. panda, med sine 8½ mnd ved første egglegging.

Stell dem godt og gi dem næringsrikt og variert fôr, så vil du etterhvert lett kunne skjelne hunnene fra hannene, om du er litt tålmodig
Inaktiv bruker
De får næringsrik mat Mygglarver, tabeletter å det de finner på bakken.
Noe mer de trenger?

Jeg blir så gira og utolmodig ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap