Corryegg

Hei

Har plukket ut noen sterebai egg fra selskapskarret etter å ha lest tråden til Mona der hun selv fikk sine første egg. Jeg har en gruppe på 6stk som legger egg jamt og trutt. Selv om de er i ett stort karr (1000l) har jeg ingen tro på at de klarer seg selv der, og etter å ha blitt motivert av tråden til Mona har jeg nå da forsøkt meg med noen egg i en isboks.

Det er bare en ting jeg ikke husker fra starten i tråden hennes.... Byttet hun 100% vann og beholder på eggene før de klekket? eller begynnte hun først med dette etter at yngelen var klekket?

Og en liten ting til, er det noen som vet hvilken apotekkjede som har de pipettene som Mona bruker?

Jeg hadde en dråpe med esha 2000 i vannet sammen med eggene for å ha noe mot sopp, noen som har erfaring med dette?

Siden jeg nå har brukt en isboks til egga i dag (de er lagt nå i dag) kan jeg kjøpe meg dypere plastbokser i morgen og legge de over der uten at det blir ett problem i forrhold til dybden?

Dette ble noen spørsmål, og jeg kunne sikkert funnet det meste ved å søke rundt på nettet, men jeg synes det er mer moro og mer sosialt å legge inn nye tråder, slik at det blir aktivitet på forumet

Mvh Glenn
Jeg kan jo svare litt mer utdypende her Hehe.
Hvis andre har forskjellige metoder så håper jeg de svarer, for vi vet jo at "det finnes flere veier til Rom", og dette er altså bare metodene jeg har brukt med hell.

GlennO
Byttet hun 100% vann og beholder på eggene før de klekket? eller begynnte hun først med dette etter at yngelen var klekket?

Vannet er byttet i to omganger, halvparten hver gang, dagen før planlagt klekking eller byttet såpass mye at vannet yngelen vil klekkes i er helt klart (se nedenfor, forklaring)
Jeg bytter noen ganger klekkeboksen til ny og ren yngeltank, andre ganger ikke. Det er ikke noe stress hvis det ikke har vært mye mugne egg. Før man begynner å fôre er det lite eller ingen forurensning (med mindre mange egg mugnet, som sagt)

GlennO
Og en liten ting til, er det noen som vet hvilken apotekkjede som har de pipettene som Mona bruker?


Apoteket mitt sluttet å selge dem, så jeg måtte finne en annen "leverandør" Til min lettelse fant jeg de samme pipettene solgt i fem-pack hos Panduro Hobby. Kjøper gjerne mange pakker i slengen, så jeg har en stund (de revner jo etter en tids bruk).

GlennO
Jeg hadde en dråpe med esha 2000 i vannet sammen med eggene for å ha noe mot sopp, noen som har erfaring med dette?

Der tror jeg kanskje andres erfaring er bedre, for min spinkle erfaring med antisopp-medisiner i klekkevannet har gått skikkelig dårlig. Egg gikk i oppløsning, ble hvite osv. Jeg tror jeg bare har prøvd det to-tre ganger, og det gikk elendig.
Jeg har langt mer hell og suksess med å sørge for lav ph, og bruke torv-filtrert vann som klekkevann. Torv har humussyrer i seg, noe som gir en naturlig antisoppvirkning. Vannet er lett gyldent når jeg bruker det.
En liten snarvei og "juks" er å kjøpe sortvanns-ekstrakt på flaske. Jeg bruker Amazon fra merket AquaMedic.
Uansett; bruker du noe antisoppmedisin bør det absolutt være tynnet ut og borte fra vannet ved klekketidspunktet.

GlennO
Siden jeg nå har brukt en isboks til egga i dag (de er lagt nå i dag) kan jeg kjøpe meg dypere plastbokser i morgen og legge de over der uten at det blir ett problem i forrhold til dybden?


Dybden gjør ingenting.
Jeg ville ventet med å flytte dem når du først har lagt dem der. Dette fordi de ofte kleber seg fast til underlaget de første timene, og så begynner skallet på eggene å hardne. Det gjør det problematisk å få dem løs igjen. Så skal man krafse dem løs etter at skallet er hardnet, skjer ofte at de ødelegges litt av det pga den delen som har festet seg til underlaget må klores løs "med makt."

Men hvis eggene i klekkeboksen er løse og ikke sitter fast i noe, kan du uten problemer bare flytte dem over. Bare pass på at temperatur på vannet er det samme! Helt identisk temp. får du ved å la den nye beholderen stå et døgn ved siden av den gamle. Husk at vann som står på gulvet i en bøtte f.eks., er opptil 2°C kaldere enn vann som står i en bøtte på et bord!

Så lite som 2°C forskjell i vanntemperatur er nok til å drepe Corydoras-yngel, så ømtålige kan de være. Dette gjelder også for ikke-ferdig utviklede yngel som ligger inni et egg.
TUSEN TAKK FOR MEGET UTFYLLENDE SVAR

Jeg har ikke noe sortvann, torv eller liknende liggenede, men jeg har catappablader, og disse er det vel også humussyrer i? Jeg har tatt vann fra karet de kommer fra, og det holder ca. pH6.5. Jeg har ikke sett noe mugg på eggene som har blitt lagt i karet, selv om det er 29-30C der, så jeg trenger vel kanskje ikke noe soppdrepende uansett?

Jeg har tenkt å ta vann fra det store karret hver dag når jeg skal bytte, og la det stå over natten for å få samme temp, men da er jeg garantert samme vannverdier gjennom hele oppveksttiden. Jeg byttet 25% vann i det hver dag + det har en sump på 300liter, så jeg er sikkert på at det må være bra for ynglene

Nok en gang: Tusen takk for flott svar Mona!
Jeg koser meg fortsatt med å lese tråden din, men, det har jo blitt noen sider, så den er ikke lest på en kveld for å si det sånn '

Mvh Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap