Gir opp

Ja, jeg gir opp !!
Jeg har tidligere sagt at jeg skal anskaffe Adolfoi. Dette drar ut i tid, og i dag var jeg på Tam alna og der har de en gjeng sterbai som jeg syntes var kjempeflotte. Jeg gir opp å vente !! Kjøper disse og setter inn i karet som er laget spesielt for cory Må jo ha et annet kar når adolfoiene dukker opp da
Prøvd å spørre om de kan ta inn adolfoi for deg? De er ofte på imazo's fiskeliste ihvertfall, så det er bare å finne seg en vennligsinnet akvariebutikk så ordner det seg som oftest.

Eller så får jeg gratulere med en god undskyldning for å øke antall liter i huset med enda et kar
F...n det tenkte jeg ikke på
Jeg spør når jeg henter sterbaiene
Bestilte du C. adolfoi når du hentet Sterbaiene?

"Det er alltids plass til en Corydoras-art til" er mitt motto! Hehe
Jeg skal hente sterbai på lørdag hos aquamanias, så bestiller jeg hos han Synes du jeg skal ta noen fra han, og noen fra Tam Alna for å sikre kvalitet, og evt unngå innavl ?
Kan ikke hente de før, da konemor jobber kveldsskift denne uken, og jeg har "aleneansvaret" for første og andre oppdrettet av mine egne yngel,hehe
Har laga det til sabla snasent for dem i karet til mor De dårlige nybegynner samvittighetene mine blir omplassert og gitt bort. Det blir godt å slippe å ha de lenger, da det er en salig blanding av fisker innkjøpt i nybegynner stadiet dessverre 3 flotte perleguramier ,tetraer og mollyer. Litt trist å gi bort den første yngelen jeg fikk frem her, men sånn er det
Gleder meg sinnsykt til å få sterbaiene i hus.
STIEdge
Jeg skal hente sterbai på lørdag hos aquamanias, så bestiller jeg hos han:) Synes du jeg skal ta noen fra han, og noen fra Tam Alna for å sikre kvalitet, og evt unngå innavl ?

Nei, jeg tror ikke du trenger å tenke på det. Innavl har ikke særlig betydning før det er gått mange, mange år og hundrevis av generasjoner når det gjelder fisk. Bare tenk på guppyen! Det er folk som har hatt samme friske guppystamme i live i titalls år.

STIEdge
Litt trist å gi bort den første yngelen jeg fikk frem her, men sånn er det :)

Åja, sånn føles det nok for mange For meg også.
Det er liksom noe med det der "å selge sine førstefødte" [External Image].
De første ynglene jeg oppdrettet av Corydoras var faktisk nettopp Sterbai og Adolfoi, de gikk i samme yngelkar og jeg nærmest håndmatet dem i ukesvis, hehe :p Da var det mer enn bare litt leit å selge dem, men jeg hadde ikke plass å beholde dem da, og jeg ville heller bruke plassen min til å drette enda flere

mona o Nei, jeg tror ikke du trenger å tenke på det. Innavl har ikke særlig betydning før det er gått mange, mange år og hundrevis av generasjoner når det gjelder fisk. Bare tenk på guppyen! Det er folk som har hatt samme [I
friske[/I] guppystamme i live i titalls år.

Hvor har du dette fra, det at innavl ikke er så farlig når det gjelder fisk?

Innavl gir seg ikke til syne med at det blir født vanskapte fisk, med det påvirker først om fremt livskvaliteten, veksthastighet, formeringsevne, generell sykdomsmotstand og andre små ting som vi ikke legger merke til i et akvarium.

Men tilbake til kjøp av fisk, så vidt jeg husker så selger Aquamanias VF Sterbai? En gruppe med villfanget fisk er som regel ikke i slekt, og kan være en fin start på en leksgruppe. Ettersom gruppen består av flere individer, så reduseres også graden av innavl (over et par generasjoner) om det er flere som er med på leken, enn hvis man kun har et lekspar.

De friske guppystammene, ja. Hvis gruppen i utgangspunktet består av mange nok individer som ikke er i slekt, og bestanden vokser og får bestå av et gannske høyt antall individer, så er ikke innavl et stort problem pga. mange forskjellige gener fra mange individer fra starten.

En annen ting er jo at nettopp guppyene har blitt innavlet kraftig, og de er dermed gått fra å være en hardfør og sunn fisk til de skrøpelige individene vi har i dag.

STIEdge, kjempeflott at du har innavl i bakhodet når du skal kjøpe inn en potensiell leksgruppe :o) Mitt råd er altså om fisken er VF, så kan du kjøpe alle fra samme sted. Er det oppdrett, så kan det være smart å sette sammen en leksgruppe fra minst 2 forskjellige stammer.

cara79
Hvor har du dette fra, det at innavl ikke er så farlig når det gjelder fisk?

Fra akvariehobbyen generelt...! Se f.eks. på guppyen. Det har tatt den hundre år i fangenskap å svekkes av innavl. Og da snakker vi sanseløs avl av de som lever av å selge dem f.eks.
Hva gjør vel en generasjon eller tre på Corydoras da? Selv discusfolk kjøper jo yngel fra samme kull og flasker opp for å avle på dem! Alle fargevariantene innen diskus i handelen er jo resultat av systematisk innavl.

Det sitter veteraner som har holdt på i en halv mannsalder med fisk på f.eks. Corydorasworld, folk som aldri nevner et ord om "pass deg for innavl". Det er liksom ikke et tema engang. Tvert i mot, jeg ser i veldig mange tilfeller at det kjøpes/selges en gjeng fisk fra samme kull, dersom det da ikke er VF som kjøpes. Det går liksom ut på et fett om de er søsken eller ei.

Jeg har aldri hørt noen i hobbyen si noe på det, og jeg bryr meg ikke om en gruppe er kullsøsken. Overhodet ikke. Ihvertfall ikke hvis det er F1 eller F2 (første og andre generasjon etter viltfangede foreldre).

Men dersom man av personlige grunner syns det har stor betydning, så er det selvsagt ingenting i veien for at man gjør noen ekstra anstrengelser og henter inn fisk fra ulike kilder. Mer verdt å merke seg er at det kanskje er liten vits å kjøpe fisk fra ulike butikker på samme tid, da mange av butikkene får fisk fra akkurat samme grossist, som i sin tur haler fiskene opp av samme oppsamlingstanker. Men det kan man spørre om (hvilken leverandør butikken har fått dem fra). Kjøper man litt fra butikk og litt fra privat, så "blander man litt mer" kanskje...? Uten at man har noen garanti for at fiskene ikke går hen og parer seg med sine kullsøsken i gruppa likevel da... Skulle man forsikre seg om det, måtte man jo gått og kjøpt en og en fisk fra mange ulike kilder. Hvem gidder egentlig det? (jeg har ikke hørt om noen, men de finnes kanskje?)

Men personlig bryr jeg meg altså ikke om en gruppe er F1 og jeg har aldri hørt noe negativt om det fra de som har drevet med akvarie i mange år. Jeg ville begynt å bekymre meg først når det har gått flere ledd.
Oki :o)

Grunnen til at jeg henger meg opp i innavl, er at jeg har tatt noen fag med husdyravl, og jobbet med storfe. Innavl blir tatt meget alvorlig i norsk husdyravl, da de økonomiske konsekvensene er store, pga dårlig tilvekst og helse på avkom.

Kan jo også legge til at de store avlsbaronene i USA som avler fram melkekurasen Holstein lenge har lukket øynene for farene med "matadoravl" og innavl. Holstein kyr plages av en "sykdom" som kalles "sudden death". Friske unge kyr legger seg ned og dør, tilsynelatende uten grunn. Holstein sliter også med fruktbarhet, helse og svakelige kalver.

Dette er et minefelt, da de som eier de ulike avlstasjonene i USA tenker profitt. Om det blir klart at de har solgt dårlig avlsmateriale pga innavl, så kan du tenke det hva det vil koste de økonomisk, derfor så vil de ikke finne ut av dette med innavl.

Kan jo også nevne at den norske melkekurasen NRK har 4 ganger høyere genetisk variasjon enn den internasjonale Holsteinrasen. En tankevekker når man vet at NRF rasen består av ca 300 000 individer, og Holsteinrasen mange millioner.

NRF blir faktisk eksportert i mer og mer grad, og er kjent i utlandet som sunne og friske kyr, livskraftige kalver, lette kalvinger, lite sykdom og godt lynne, og til tross for at de melker litt mindre enn en Holstein ku, så tjener bonden på "Norvegian Red" krysninger.

Dette er kunnskap som jeg drar med meg inn i akvarieverden. Derfor er jeg opptatt av å begrense innavl så langt det lar seg gjøre. Selv om vi ikke ser konsekvensene, så er det der, og de er alvorligere enn det man skulle tro.
Ja, det er jo forståelig at man kanskje tenker i samme baner med fisk som med pattedyr. Men det er to vidt forskjellige verdener, og jeg tror ikke det går an å trekke en direkte sammenligning.
I USA har de en hunderase fra staten Carolina, som heter Boykin spaniel. HELE rasen stammer fra et enkelt par med spanieler (ukjent herkomst) på 1920-tallet. Rasen eksisterer i beste velgående i dag, og det hadde den ikke gjort uten innavl...

Men om du personlig føler det slik, hva gjør du da når du skal ha stimfisk eller fisker som lever i grupper? Flyr du rundt og kjøper en og en fra alle kanter av landet da? Høres slitsomt ut?

Jeg venter faktisk på en stor gruppe Corydoras, og de er F1, altså første generasjon av VF foreldre. Alle vil altså i utgangspunktet være søsken (gitt at hunnen paret seg med en og samme hann hele veien, men det er jo ikke sikkert), og det blir gruppen jeg har å jobbe med i fremtiden. De er sjeldne, så det er ikke noe jeg kunne fått tak i flere av både her og der, nei... Håper jeg får til oppdrett på dem, for som sagt; det bekymrer meg overhodet ikke at de kommer fra samme kull.

Spør de som driver med guppyavl, f.eks. utstillingsguppy, hva de tenker om innavl Ingen av dagens butikk-guppyer hadde eksistert om man ikke drev med utstrakt innavl.

Jeg startet f.eks. med 4 guppy, 2 hanner og 2 hunner, da jeg begynte med guppy. To år senere hadde jeg fremdeles ikke kjøpt en eneste ny guppy, men derimot avlet mange generasjoner med samme fire foreldrene som opphav. Akkurat som mange andre som avler fisk
Green laser gruppen min på 6 er fra 2 ulike kjøpere, men jeg vet ikke om disse kommer fra samme oppdrett opprinnelig. Men i en gruppe så halveres jo sjansen for innavl for hver ekstra individ man har.

Jeg kjøpte en gruppe ancistruser i 2009, antagelig av samme foreldre, men usikker. 2 av disse fikk yngel, og i år hadde jeg hannen og hans datter. Satt ikke disse sammen, men kjøpte nye partnere til disse.

Jeg prøver, så langt det er mulig å unngå innavl.

Jeg mener myten om at "innavl ikke er så farlig på fisk" er like skummel som at "gullfisk trives i en gullfiskbolle".

4 individer guppy over noen få år vil ikke gi særlig synlige resultater mhp innavl.

Det blir litt sånn" farfar har røkt i 50 år og er frisk som en fisk, så røyking kan umulig være så skadelig", eller "har hatt gullfisk i bolle og den hadde det fint".

Ja, jeg vet at mange avler uten tanke på innavl, og det syns jeg er veldig synd... det gir som sagt ikke store konsekvenser, men over lang tid gir det utslag.

Gener er gener, om det er fiskegener eller kugener spiller liten rolle.

Det er jo ikke så mange år siden det ikke var tillatt å gifte seg med søskenbarn her i Norge. Fra tidligere tider hadde man erfart hvor ille det kunne bli i små bygdesamfunn med mye inngifte i de samme slektene. Nå er jo folk mye mer mobile og løper litt lengre enn til nabohuset for å finne seg en ektefelle, og problemet er ikke så aktuelt lengre. Søskenbarngifting er uproblematisk om det skjer en gang eller 2, men når det skjer i generasjon etter generasjon, så øker innavlsgraden og det får til slutt konsekvenser.
Ble litt nysgjerrig på dette med innavl hos akvariefisk, så jeg googlet litt
fant blant annet dette

Det sto jo ingenting jeg ikke visste der, egentlig.

Men nå ble jeg litt nysgjerrig, for temaet er jo interessant og derfor har jeg stilt spørsmålet direkte på CW. Det er ikke så mye aktivitet der som her, så det kan ta litt tid å få svar. Men jeg håper det kommer noen svar fra de som har drevet lengst med dette.
Klarte jeg å vente ? Nei !!
Blek men fattet er de nå i karet - 5 stk Alle skal få en liten ekstra godbit med artemia i dag
Og det som var så inni granskauen rart, var at jeg har 1,20 mellom 530 literen med malawi og veggen. Tilfeldigvis sto det en Akvastabil 180l på Tam som er akkurat 1 meter lang. Passer jo perfekt Kona mener vel egentlig at det har klikka helt
De 5 Sterbaiene som ble satt inn i går har kommet seg godt til rette, og jeg tok meg i å sitte å glane i aldri så lang tid i dag på dem etter vannbytte. Jeg begriper ikke at det skulle ta meg så lang tid å bli fascinert av disse !

Henter imidlertid 5 til i morgen hos Aquamanias, i tillegg rasker jeg med meg en akvastabil fra Tam.
Kjenner at det må bli adolfoier i dette karet, eller muligens mine acaaer får dette og adolfoiene 125 l karet.
Da var breeding boxen satt opp, og den første innbyggeren er satt inn. Jeg måtte bare prøve den
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap