- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Hjelp med identifisering.
Hjelp med identifisering.
Postet 15.11.11 kl 21:32
Postet 15.11.11 kl 22:17
Postet 16.11.11 kl 12:12
Postet 16.11.11 kl 12:27
Det er en hel gruppe Corydoras som tilhører Elegans-gruppen og felles for dem alle er at de er til forveksling like, og de har også ofte forskjellig "drakt" hos hunnen og hannen. Hannen har penere tegninger og klarere farge. Bare for å gjøre forvirringen komplett. Hannens fine farger gjør at mange i butikkene står og peller ut de fineste som er i karet, i den tro at det er en annen art en de mer kjedelige hunnene. Eller de tror at det er noe feil med de som er så kjedelige i fargen. Så dermed tar de med seg bare et kjønn hjem i fiskestimen sin...kun hanner.
Jeg sliter med å skille de ulike artene i Elegans-gruppen fra hverandre, og er helt ærlig ikke noe god på å gi id på de. Men....ut fra sannsynlighet og hvor vanlig den er i handelen, så ville jeg rett og slett gjette på at den du har er Corydoras elegans.. Den er mye mer vanlig enn de andre i samme gruppe.
Corydoras bilineatus, C. napoensis og C. nanus, C. undulatus, alle er de til forveksling like. Det finnes noen i C-nummer gruppen og CW også, som f.eks. C126 og C123.
Jeg sliter med å skille de ulike artene i Elegans-gruppen fra hverandre, og er helt ærlig ikke noe god på å gi id på de. Men....ut fra sannsynlighet og hvor vanlig den er i handelen, så ville jeg rett og slett gjette på at den du har er Corydoras elegans.. Den er mye mer vanlig enn de andre i samme gruppe.
Corydoras bilineatus, C. napoensis og C. nanus, C. undulatus, alle er de til forveksling like. Det finnes noen i C-nummer gruppen og CW også, som f.eks. C126 og C123.
Postet 16.11.11 kl 12:36
Endret: 16.11.11 kl 12:37
Formen minner meg mest om en elegans. Den er en søt å lit kompakt kropsfasong..
Som Mona sier så er elegans den mest vanlige av de du har oppgitt navnet på.
Jeg har hørt fra mange at de ikke forstår hvorfor de ikke for de i lek. En av grunnene er som Mona sier er at. Butikkene plukker ut de fineste( altså hannene)
Hvor kjøpte du dem egentlig?
Kjøpte du dem i butikk eller privat ?
Som Mona sier så er elegans den mest vanlige av de du har oppgitt navnet på.
Jeg har hørt fra mange at de ikke forstår hvorfor de ikke for de i lek. En av grunnene er som Mona sier er at. Butikkene plukker ut de fineste( altså hannene)
Hvor kjøpte du dem egentlig?
Kjøpte du dem i butikk eller privat ?
Postet 16.11.11 kl 13:09
Postet 16.11.11 kl 16:04
Endret: 16.11.11 kl 16:11
Jørn Henning FlåtenDet er hode og kroppen som kan minne meg litt om Napoensis. du kan skille disse to artene som regel på fasongen og mønster, men også på fargen noen ganger så flere bilder ville ha hjulpet? Men disse to artene kan være veldig like.
Men tror du virkelig det er Napoensis? Jeg syns den lignet, jeg også, men så var det den sorte flekken i ryggfinnen som Napoensis skal ha...?(iallefall hannene)
Det ser sånn ut på PlanetCatfish C. napoensis bilder....? Trådstarter sin fisk på bildet har ikke den sorte ryggfinne-flekken.
Jeg vet ikke om det har noe å si, men Napoensis er jo fra Ecuador - og jeg kan ikke si jeg ofte hører om butikker som får inn "en sending fra Ecuador". Det går mest i Brasil, Colombia og Peru, egentlig. Men, men, de landene sender vel kanskje fisk seg i mellom/til hverandre, og så shippes de ut igjen fra Sør-Amerikanske grossister til butikker i Europa fra et helt annet land igjen, enn det de ble fanget i?
PS! Flere bilder av flere individer i gruppen hos trådstarter ville hjulpet på detektivarbeidet!
Postet 16.11.11 kl 16:15
Endret: 16.11.11 kl 16:18
Postet 16.11.11 kl 16:35
Postet 16.11.11 kl 17:05
Flere bilder
tror ikke de syntes det er så veldig moro når blitsen lyser imot dem, men fikk nå ivertfall tatt noen bilder til.
det er en av dem som er blakkere i fargen enn de andre(har trodd den kanskje var litt pjusk, men kan jo hende det er ei hoe rett og slett)
og så er det en av dem som ikke ligner på de andre. den er sortere/gråere i fargen og har mye kraftigere mørkere striper. lurer litt på om han kan være en annen art.
det er en av dem som er blakkere i fargen enn de andre(har trodd den kanskje var litt pjusk, men kan jo hende det er ei hoe rett og slett)
og så er det en av dem som ikke ligner på de andre. den er sortere/gråere i fargen og har mye kraftigere mørkere striper. lurer litt på om han kan være en annen art.
Postet 16.11.11 kl 20:37
Postet 16.11.11 kl 20:40
den til venstre på første gruppebilde er ganske anderledes enn resten av gruppa.
kjøpte dem i butikk, var kun disse 6 igjen. hvorav en av dem var mye mørkere , en av dem var mye blakkere og en av dem var uten barter(fikk den gratis, men den lever i beste velgående enda)
så lurer litt på om den ene mørke kanskje var "rester"..
------------------------------------------------------------------------
undulates - for høye over "nakken"
bilineatus- ingen prikker på ryggfinnen
napoensis - har sort flekk på buet ryggfinne. virker endel "stuttere"
c126 - den mørke min ligner endel
c123 - de bildene som er i kunnskapsbasen er veldig foskjellige. et av bildene ligner veldig. samme prikker på ryggfinnen.
ikke helt lett dette her.
kjøpte dem i butikk, var kun disse 6 igjen. hvorav en av dem var mye mørkere , en av dem var mye blakkere og en av dem var uten barter(fikk den gratis, men den lever i beste velgående enda)
så lurer litt på om den ene mørke kanskje var "rester"..
------------------------------------------------------------------------
undulates - for høye over "nakken"
bilineatus- ingen prikker på ryggfinnen
napoensis - har sort flekk på buet ryggfinne. virker endel "stuttere"
c126 - den mørke min ligner endel
c123 - de bildene som er i kunnskapsbasen er veldig foskjellige. et av bildene ligner veldig. samme prikker på ryggfinnen.
ikke helt lett dette her.
Postet 16.11.11 kl 20:46
Endret: 16.11.11 kl 21:06
Postet 16.11.11 kl 20:53
Endret: 16.11.11 kl 20:56
Anne Kristinog så er det en av dem som ikke ligner på de andre. den er sortere/gråere i fargen og har mye kraftigere mørkere striper. lurer litt på om han kan være en annen art.
....eller det kan nok helst være som jeg nevner i innlegget mitt lenger opp? Altså den med kraftigere, penere farge er en hann? Det kan være stor forskjell på hunner og hanner i denne gruppen Corydoras, og siden hannene har så mye mer instens farge enn de mer "dølle" hunnenes farge, er det mange som gjør som du; antar at de faktisk er en helt annen art Men det er de altså ikke, det er bare en kjønnsbestemt forskjell.
Postet 16.11.11 kl 21:14
mona o[QUOTE=Anne Kristin]og så er det en av dem som ikke ligner på de andre. den er sortere/gråere i fargen og har mye kraftigere mørkere striper. lurer litt på om han kan være en annen art.
....eller det kan nok helst være som jeg nevner i innlegget mitt lenger opp? Altså den med kraftigere, penere farge er en hann? Det kan være stor forskjell på hunner og hanner i denne gruppen Corydoras, og siden hannene har så mye mer instens farge enn de mer "dølle" hunnenes farge, er det mange som gjør som du; antar at de faktisk er en helt annen art Men det er de altså ikke, det er bare en kjønnsbestemt forskjell.
..men hva med den som er mye blakkere i fargen enn de andre?
er man enige om at det er elegans? (for da kan jeg øke flokken om jeg kommer over flere)
uansett hva de hadde vært, så er de noen utrooolig sjarmerende skapninger
Postet 16.11.11 kl 21:32
Som Mona skriver så kan det være kjønns forskjeller, men det er også mye variasjon i denne arten.
Alle fiskene som du har lagt ut bilde av her er Elegans, det øverste bilde i innlegg nr 12 vil jeg tippe at det er to hunner som ligger på venstre side og en han på høyre.
Ingen tvil at dette er flotte fisker..
Alle fiskene som du har lagt ut bilde av her er Elegans, det øverste bilde i innlegg nr 12 vil jeg tippe at det er to hunner som ligger på venstre side og en han på høyre.
Ingen tvil at dette er flotte fisker..
Postet 16.11.11 kl 22:18
Endret: 16.11.11 kl 22:22
Postet 17.11.11 kl 14:31
Postet 05.12.11 kl 18:17