Pansermaller svømmer til overflaten,test negativ for nitritt?

Har en flokk med Flekket Pansermalle som jeg kjøpte igår og de sammen med noen andre fisk ble puttet i Akvariet,hvor det er ferdig innkjørt filter.
Jeg tok også ett vannbytte igår kveld,flere timer etter at de var puttet oppi,da det var ca.1.uke siden forrige gang.Tidligere idag ble det ett nytt vannbytte,da jeg hadde svakt utslag av Nitritt,mest sannsynlig p.g.a overforing igår,etter og ha feilbereint hvor mye mat som kom oppi.
Men for ca.30.min siden så jeg at 2 forskjellige Pansermaller og 1.Albino Corydoras jeg har oppi svømmer frem og tilbake,men mens de gjør det så dukker de plutselig opp i overflaten og ser ut som om de napper litt luft,før de like kjapt svømmer ned og fortsetter som normalt.
Jeg har sjekket vannet i både springen og Akvariet med JBL dråpetest og testen endte på enten 0,01 eller 0,025,helt lys farge,så det er ikke Nitritt.
Testen ble tatt ca.10/15.min etter vannbytte.
Er det noe galt i Akvarievannet eller er dette noe som Cory kan gjøre?
Jeg har hatt Nitritt før i ett annet kar og da hadde jeg 4 små Ancistrus som føk opp og ned,da var Nitritt på 0,4.
Disse Ancistrusene går nå sammen med Coryene,men ingen av de reagerer nå og når jeg sitter og ser på Coryene nå,så svømmer de frem og tilbake og roter i underlaget.er det noe annet som kan være galt med vannet?
Er det noe jeg kan gjøre med det isåfall/Bør jeg sjekke de andre verdiene?
Har som sagt allerede byttet vann 2 ganger idag og begge gangene var det ett vannbytte på 80/90% av vannet.
Det kan være så mye som gjør at de snapper luft. Nitritt som du sa er en årsak. Lite oksygen i vannet kan være en annen. Ofte så snapper de lufte etter et vannbytte. Har noe med trykket å gjøre. Fra lav vannstand til fult kar kan også trigge det.
Er det noe bedre i dag ?
Sier som Jarle; corydoras vil ofte fyke opp og snappe luft rett etter et vannbytte (vannstanden har vært høy, så lav, så høy igjen, og da må de "justere"), det er helt normalt. Det behøver ikke ha noe med vannkvaliteten å gjøre.

Du merker om de gir seg med det. Gjør de det, var det vannbyttet som gjorde det. Men fortsetter de, så er det noe med vannet likevel.
Kanskje du også skulle sjekke for ammoniakk, det dukker opp før du ser spor av nitritt. Årsaken er at du i tråden din skrev at du hadde kickstartet filteret med grums fra en 30 liter (eller satt inn selve filteret, husker ikke riktig) og deretter satt inn ganske mange nye fisk. Det kan ha ført til overbelastnng på flteret og ammoniakk.
Det visste jeg ikke da jeg svarte. En 30 liter har ikke mye filterbakterier å avse, så det kan fort ha vært årsaken til at det skjer noe i dette karet her, ja.
Ammoniakk eller nitritt er godt mulig da.

Sånne opplysninger er jo noe du burde oppgitt i første innlegg i tråden.

Jeg har kickstartet mange filtere selv, og det går stort sett greit uten problemer. Men en sjelden gang er det noe som feiler, man får ikke med nok bakterier til å håndtere belastningen man gir ny-filteret, og dermed får man vanntrøbbel likevel.
mona o
Sier som Jarle; corydoras vil ofte fyke opp og snappe luft rett etter et vannbytte (vannstanden har vært høy, så lav, så høy igjen, og da må de "justere"), det er helt normalt. Det behøver ikke ha noe med vannkvaliteten å gjøre. Du merker om de gir seg med det. Gjør de det, var det vannbyttet som gjorde det. Men fortsetter de, så er det noe med vannet likevel.

De ga seg med det ettern en sund,så regner med at det var dette som var grunnen.Jeg testet både for Nitritt og Amoniakk med dråpetester og det ga ingen utslag,heldigvis.Sjekket også PH og den hadde heller ikke forandret seg.
Beklager manglende info i førstetråden mona,det gikk litt fort i svingene da jeg skrev første innlegget i småpanikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap