Hvordan type corydoras?

Hei! Har elleve fisker i akvariumet mitt.. Men det er ikke Corydoras
Jeg har 54l kar.. De type fiskene jeg har er følgende: To guppy, to platy, en kampfisk, tre albinoer, to sverddragere, og en algespiser..
Men jeg har så lyst på Corydoras, det er bare det at jeg tror ikke jeg har plass i akvariet mitt.. ;s
Jeg ønsker meg jo et nytt akvarie som jeg kan ha hos min pappa.. Hvis jeg noen gang mens jeg bor her får meg et akvarie, så skal det fylles med en type corydoras.. Men da kommer spørsmålet, hvordan type?
Jeg blir nok og ha mitt 54l kar hjemme hos min mamma lenge, og håper en dag at jeg får plass til corydoras.. Noen som kan tipse? Kanskje ikke så nødvendig forum, men jeg vil vite mere om corydorasen..
Corydoras er en stim fisk, det vil si at di trives i gruppe. Minimum 5-6 stk. Akkurat nå har jeg kun en "liten" gruppe på 10 stk corydoras sterbai, men har vel hatt iallefall 20 forskjellige arter di siste årene. Å anbefale deg en art/type er ikke lett da vi ikke vet hva som er å få kjøpt i ditt nærområde. Dette varierer veldig fra steds til sted

Sjekk først om hva som er å få tak i og kom heller med spørsmålet etterpå når vi vet hva alternativ du har
Inaktiv bruker
Fikk ikke helt med meg, Hvilke fisker er albino? Bilde?
Plussmedlem
Men du, jeg syntes du la ut bilde av den "albinofisken" din et sted, jeg? Det er Corydoras. Corydoras aeneus er arten, men i albinovariant som er framavlet, pluss at jeg syntes å huske at på bildet av dine hadde de også lange slør.

Se på bildene i linken jeg gav, så finner du albinoen
Inaktiv bruker
Anders K
Men du, jeg syntes du la ut bilde av den "albinofisken" din et sted, jeg? Det er Corydoras. [URLBLOCK1] er arten, men i albinovariant som er framavlet, pluss at jeg syntes å huske at på bildet av dine hadde de også lange slør. Se på bildene i linken jeg gav, så finner du albinoen :-)

Synes også og huske det. ;P
[External Image]

Jepp, det er en Albino Corydoras
Spock
[QUOTE=Anders K]Men du, jeg syntes du la ut bilde av den "albinofisken" din et sted, jeg? Det er Corydoras. [URLBLOCK1] er arten, men i albinovariant som er framavlet, pluss at jeg syntes å huske at på bildet av dine hadde de også lange slør. Se på bildene i linken jeg gav, så finner du albinoen :-)

Synes også og huske det. ;P
[External Image]

Jepp, det er en Albino Corydoras

Ok, synes dere jeg skal skaffe meg flere? Jeg har bare tre av dem, men jeg vil ikke akkurat skaffe meg flere akkurat nå når jeg ikke har sand! Skal skifte til sand i romjulen, da først kan jeg skaffe meg flere
Plussmedlem
Ja du bør skaffe fler. Minst 3 stk. til, da har du en OK gruppe. Det er litt sånn med Corydoras at "jo fler jo bedre", men det er selvfølgelig ikke alltid plassen er til for en kjempe-gruppe
Denne slør varianten tror jeg er albino av paleatus. Så den også i butikken på Konsberg når jeg var der sist. For å si det slik ble det min siste tur dit. Synes det er skammelig av butikker å ta inn fisk av denne typen. Like sykt som gullfisk med utstående øyer etc. Men noen kjøper, og derfor er det marked for det, desverre

Var jeg deg ville jeg gått tilbake å fått byttet disse i normale corydoras. Anders, du som er cory frelst, regner med at du støtter meg på dette? Antar du IKKE ville hatt noe slikt i dine kar?

Leif
Plussmedlem
LOFFA
Var jeg deg ville jeg gått tilbake å fått byttet disse i normale corydoras. Anders, du som er cory frelst, regner med at du støtter meg på dette? Antar du IKKE ville hatt noe slikt i dine kar? Leif

Jeg er absolutt enig med deg i det. Jeg har bare naturlige Corydoras jeg, og slike slør-varianter av Corydoras syntes jeg rett og slett er fælt. Å tulle med Corydoras på den måten er faktisk fryktelig dumt at folk gjør, syntes jeg. Avle fisk til slike misformer bare for å tjene penger... forferdelig! Skulle egentlig vært ulovlig å selge sånt, syntes jeg!

Hvorfor avle frem misformede fisk når vi har så mye flott allerede...? Tenk på alle de fantastiske Coryene vi har der ute. Det trengs ikke ekstra slør.
Jeg har sett slørancistrus med så store slør at di knapt klarer å bevege seg, enda mindre få plass i en normal malle hule, golfball lignende gullfisk, gullfisk med øyer så store omtrent som klinkekuler mm og nå sist denne albino slørvarianten av en ellers nydelig fisk.

Har bestemt meg for ikke besøke denne butikken jeg så disse i, noe mer, da dette strider mot hva jeg ønsker for fiskehold. At fisk får andre farger, ja greit nok, men når kroppene deres blir deformert, da har jeg fått nok.

Jeg klandrer IKKE akvarister med liten eller ingen kunnskap så det er klart, bare butikker som i det hele tatt tar inn slik fisk og di som dretter frem disse
Jeg er enig med Loffa og Anders. Man bør ikke støtte den syke industrien som fremavler og produserer slør-Corydoras!

Men jeg så i et annet innlegg her på forum at trådstarter er bare 11 år, og det er kanskje ikke å forvente at en elleve-åring skal forstå den fulle rekkevidden av dette med fremavlede, deformerte varianter av akvariefisk.

Jeg bebreider overhodet ikke trådstarter for å ha kjøpt dem i dette tilfellet, pga hennes unge alder.
Plussmedlem
Jeg sier det jeg også; mitt innlegg var ikke noen som helst form for "klandring" av trådstarter, håper hun ikke forstod det som det. Hun visste selvfølgelig ikke dette Og det kan jo ikke forventes heller.
I mitt innlegg evar det de som dretter og selger sånne deformerte varianter jeg var irritert på, ikke trådstarter

Men, altså, IAK; det finnes masse fantastiske, naturlige varianter Corydoras der ute, noen er lette og få tak i og andre finnes nesten ikke i hobbyen. Har du sett for eksempel på Corydoras panda? Dette er en ganske liten Corydoras, lett å holde og få til å trives, og ikke vanskelig å få i lek. Jeg startet med 8 i et artskar, og uten å løfte en finger for det ble det fort til 30-40 stk! Denne arten finnes ofte i handelen.

En ting bør man tenke på ved denne arten, og det er at den helst vil ha under 25 grader i vannet mesteparten av året. Også vil den, som du vet, som alle andre Corydoras ha sand.

Slenger ved et bilde av Corydoras panda
Plussmedlem
Oooops - bildet i forrige innlegg var feil.

Her er det riktige;[External Image]
Anders K
Oooops - bildet i forrige innlegg var feil. Her er det riktige;[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25724_111226115950_1.jpg[/IMG]

Men hva skal jeg gjøre da.. ?
Inaktiv bruker
Ring butikken og hør om de er villig til og bytte dine cory mot en annen type cory.
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap