Cory har mistet store deler av finner og barter

Hei

Håper dette blir postet på rett sted.

Har di siste dagen merket meg at det er flere og flere av coryene mine har mistet store deler av hale/ryggfinna.
Dem ble flyttet over i det største karet grunnet at jeg må ha 60l klar til juvel yngelen som innen få uker er klare til og bli flyttet vekk fra foreldrene

Vannverdiene er der dem pleier(fine)

30% vannbytte en gang hver 7-14 dag.

Har leitet i tråder for og se om jeg kunne finne svar selv men uten held.

Det som går i dette akvariet av andre fisker er

3 stk Sebrabotia Botia striata
5 stk Skjørtetetra Gymnocorymbus ternetzi
2 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
8 stk Norsk Flaggtetra Hyphessobrycon anisitsi
2 stk Colombiatetra Hyphessobrycon columbianus
6 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
3 stk Afrikansk glassmalle Pareutropius buffei
4 stk Blågrønn botia Yasuhikotakia modesta
3 stk Juvelciklide Hemichromis lifalili
(disse er ikke så store at dem har funnet seg partner)

Er det sykdom eller er det rett og slett blitt et problem mellom fiskene i karet?
Tipper det er Juvel Ciklidene dine:

Temmelig aggressiv art, som bør gå i artskar. Som ung bør man ha en del fisker, slik at par kan dannes.
Akvariet bør innredes med en del røtter og stein. Planter er noe vanskelig, da fiskene flytter dem rundt i akvariet slik de vil ha dem.
Kommer et litt rotete innlegg her nå...

Var inne på tanken selv at det er juvelene sitt verk siden jeg vet at disse er hissige av seg. Men, Det kunne jo være det at coryene var blitt syke, derfor tenkte jeg at jeg kunne forhøre meg om saken her.

Men etter svaret så ser det da ut til at den saken oppklart.

Det og flytte coryene tilbake i det opprinelige karet dems er ikke mulig siden det karet står nå kartgjort for juvel yngelene.

Vel, Har prøvd og få tak i di 3 juvene som jeg har til overs etter at jeg fikk et par for dem kan fint levd i det klargjorte 60l karet frem til yngelen flytter inn, men det og få tak i dem har vist seg og være nyteløst.

Får bare krysse fingrene og håpe på det beste.





B. Andresen
Får bare krysse fingrene og håpe på det beste.


Jeg syns ikke du skal bare sette deg ned og la være å gjøre noe med det! De ciklidene dreper den stakkars Corydorasen hvis du ikke foretar deg noe! Dette er jo ditt ansvar, å sørge for å ikke bure sammen fisk som ikke går godt sammen. Den stakkars Corydorasen er dødsdømt om du ikke redder den ut, eller fjerner bøllene.

Dette er typisk for det som skjer når man har ciklider sammen med Corydoras. Ciklider danner par og territorium, og forsvarer det mot alle inntrengere. De håpløst uvitende Corydorasene har overhodet ingen begreper om hva territorium er, og roter seg dit gang på gang og får masse bank av de stadig sintere ciklidene.

Ciklider og Corydoras er ofte en DÅRLIG kombinasjon, og det går nesten alltid utover Coryene! De mister både finner og øyne, og til slutt mister de livet også av alt stresset.

Hei Mona.

Ja jeg har allerede flyttet dem ut. har gjort en omplassering i karene mine for jeg fant ut at det var det rette og gjøre. Så nå går alle coryene i det karet dem gjorde i starten

Har bare ikke gjort om på karene på profilen enda. noe jeg skal gjøre nå.

Jeg satt og syns direkte synd på dem. Så det var jo et klønete skrevet innlegg fra meg sist. For jeg vet jo meget bedre en det da. Jeg får heller vente enda litt lenger med og flytte yngelene. Dem er jo så små at dem nesten ikke synes uten og bruke forstørrelses glass.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap