- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Hvor surt liker corydoras det egentlig?
Hvor surt liker corydoras det egentlig?
Postet 08.01.12 kl 15:15
Jeg er ikke så sikker på om jeg skjønte hva du mente? Om det stemmer? Hva skulle være feil med angitte ph'en?
Hvis du tar en titt på kartet over Sør-Amerika, vil du se hvor sinnsykt stort Amazonas er. Akkurat arten Corydoras aeneus er så vidspredd over store deler av det enorme Amazonas, at der finner du neppe en fasit på hvilken ph de "skal" ha. Det varierer nok enormt innenfor hele dens utbredelsesområde. Det som står i fiskebasen er mer en pekepinn som viser innenfor hvilket område man vet de vil trives. Testet og utprøvd av akvarister i en årrekke.
Jeg tror de fleste Corydoras fint vil takle ph ned til 5 også.
Corydoras som i naturen lever i bi-elvene til og rundt Rio Negro er spesielt tilpasset liv i surt vann. F.eks. Corydoras burgessi, C121 og Corydoras adolfoi og C. duplicareus, for å nevne de jeg først kommer på.
Hvis du tar en titt på kartet over Sør-Amerika, vil du se hvor sinnsykt stort Amazonas er. Akkurat arten Corydoras aeneus er så vidspredd over store deler av det enorme Amazonas, at der finner du neppe en fasit på hvilken ph de "skal" ha. Det varierer nok enormt innenfor hele dens utbredelsesområde. Det som står i fiskebasen er mer en pekepinn som viser innenfor hvilket område man vet de vil trives. Testet og utprøvd av akvarister i en årrekke.
Jeg tror de fleste Corydoras fint vil takle ph ned til 5 også.
Corydoras som i naturen lever i bi-elvene til og rundt Rio Negro er spesielt tilpasset liv i surt vann. F.eks. Corydoras burgessi, C121 og Corydoras adolfoi og C. duplicareus, for å nevne de jeg først kommer på.
Postet 08.01.12 kl 15:50
Det var ikke at jeg tvilte på basen eller at noe var feil med den, men jeg bare lurte, ettersom hos noen fisk når det står at de liker surt vann, så kan det være helt ned til 3 ph. Bare spurte av generell nyskjerrighet, spesielt siden det ikke sto nevnt noen andre "tall" i basen, for eks hvor vannet er surest/hvilke typer som lever i det sureste vannet osv.
Postet 08.01.12 kl 16:16
Jeg har hatt coryer i PH som jeg senket ned til rett under 5 og da lekte de. Så det går fint for fleste arter.
Prøv deg forsiktig fram...
Men vil si at det er best under 7 ivertfall for coryer. Jeg holder mine coryer i 5,5 til 6,5 som regel
Ofte leker mine i kombinasjonen lavere PH og vannbytte med kaldt vann.
Bytter kaldt vann og har masse catappa/eike blader
Prøv deg forsiktig fram...
Men vil si at det er best under 7 ivertfall for coryer. Jeg holder mine coryer i 5,5 til 6,5 som regel
Ofte leker mine i kombinasjonen lavere PH og vannbytte med kaldt vann.
Bytter kaldt vann og har masse catappa/eike blader
Postet 15.01.12 kl 20:27
Ph på 7 er vel noe de fleste coryer ikke setter så veldig stor pris på ,hos meg detter gjerne ph ned på 4,5-5 til tider .Dette synes jeg er litt lavt og øker gjerne når jeg oppdager det.Men Corydosasene ser ikke ut til å lide under det.
Det jeg oppdaget nylig var at jeg hadde tatt noen Oiapoquensis over i et annet kar for å fosøke å få de i lek, var at de satte igjen ganske så raskt og la egg med 2-3 dagers melomrom. Da jeg synes de hadde lagt nok egg ,satte jeg de tilbake i sitt vanlige kar og eggleggingen stoppet med en gang. Ph ligger her på 7 pga. Sakurarekene som også bor her. Så de kan nok leve i div. ph verdier ,men hva de trives best med .er en annen ting
Det jeg oppdaget nylig var at jeg hadde tatt noen Oiapoquensis over i et annet kar for å fosøke å få de i lek, var at de satte igjen ganske så raskt og la egg med 2-3 dagers melomrom. Da jeg synes de hadde lagt nok egg ,satte jeg de tilbake i sitt vanlige kar og eggleggingen stoppet med en gang. Ph ligger her på 7 pga. Sakurarekene som også bor her. Så de kan nok leve i div. ph verdier ,men hva de trives best med .er en annen ting
Postet 15.01.12 kl 20:34
Ahh, jeg har sånn ekstrakt men jeg bruker den ikke så mye at det skal kunne synke så mye vil jeg tro (bare en biiiiiteliten dråpe ved ti liters bytte, noe jeg gjør nesten annen hver dag nå for å få corydoras i lek.) dvs de leker men eggene uteblir, argh.
var nemlig redd det kunne bli for surt om det gikk ned mer enn 6 for eks. Da har jeg lært noe nytt idag!
var nemlig redd det kunne bli for surt om det gikk ned mer enn 6 for eks. Da har jeg lært noe nytt idag!
Postet 16.01.12 kl 18:11