Sterbai yngel dør

Jeg har ca 40 sterbai yngel etter eget oppdertt de er ca 1,5 måneder gamle nå
alt har godt bra fram nå.
Men nå plukker jeg døde yngel hver dag i, dag plukket jeg to.
yngelene er ca 2 cm store og går i en 54 l med biltema sand, planter filter og varmekolbe.

Vann verdier:

26 grader temp
ph 6.5 målt med digital og droppe test
gh 2.5 droppe test fra Tetra
kh 1 droppe test fra Tetra
ikke målbar nitrit droppe test fra Tetra

Har noen noe forslag til hva det kan være, bytter 2 l vann hver dag samt ca 50% vannbytte en gang i uken
Tom Eirik
Jeg har ca 40 sterbai yngel etter eget oppdertt de er ca 1,5 måneder gamle nå alt har godt bra fram nå. Men nå plukker jeg døde yngel hver dag i, dag plukket jeg to. yngelene er ca 2 cm store og går i en 54 l med biltema sand, planter filter og varmekolbe. Vann verdier: 26 grader temp ph 6.5 målt med digital og droppe test gh 2.5 droppe test fra Tetra kh 1 droppe test fra Tetra ikke målbar nitrit droppe test fra Tetra Har noen noe forslag til hva det kan være, bytter 2 l vann hver dag samt ca 50% vannbytte en gang i uken

har ikke selv hatt oppdrett på cory, men hvilken biltema sand du har??? (hvor mange mm)
korn størrelsen er 0,8-1mm
Tom Eirik
korn størrelsen er 0,8-1mm

ok, tekte det kansje var det at de ødela bartene sine men da går det bra, jeg vil anbefale deg å spørre Mona O.
hun har drevet med mye cory oppdrett, å hun har kansje noen svar til deg
Er det noen som har noen gode forslagg til hvorfor coryne dør,
Til nå har jeg plukket ut 19 døde fisk, 7 stykker i bare dag
Noe må være fryktlig galt.
Fiske bikker over på siden og begynner å svømme krampaktig rundt før de blir liggende helt stille.
Hva forer du med ? Nylig byttet for?
cara79
Hva forer du med ? Nylig byttet for?

Forer med Tetra discus bits slik jeg har gjort siden jeg sluttet med artemia
for 3-4 uker siden
Det kan hende at de burde få artemia litt lengre, dvs at de ikke får alt det de trenger fra tørrfor, selv om diskusbits er bra yngelfor.

Når jeg forer yngel med diskusbits, så knuser jeg det, drypper vitamindråper i foret og lar det trekke inn. Blander med litt vann, lar det svelle, og forer med sprøyte, slik at alt foret havner på bunnen.

Hvordan ser yngelen ut? Er de tynne, eller har den fin mage? Klemmer de finner, spesielt halefinnen ?
cara79
Det kan hende at de burde få artemia litt lengre, dvs at de ikke får alt det de trenger fra tørrfor, selv om diskusbits er bra yngelfor. Når jeg forer yngel med diskusbits, så knuser jeg det, drypper vitamindråper i foret og lar det trekke inn. Blander med litt vann, lar det svelle, og forer med sprøyte, slik at alt foret havner på bunnen. Hvordan ser yngelen ut? Er de tynne, eller har den fin mage? Klemmer de finner, spesielt halefinnen ?

De spiser godt er tykke og fine,
Jeg har hatt en mistanke til vannet fra springen, men syns det er rart at jeg ikke har merket noe på noen av de andre karene.
har 5 kar til hvor alt er normalt,
det går discus yngel i det ene karet
Hvordan foregår vannbytte ? Bruker du temperert vann rett fra springen? Kan det ha kommet såpe e.l. i en bøtte du bruker? Bytter du mye vann på en gang?
cara79
Hvordan foregår vannbytte ? Bruker du temperert vann rett fra springen? Kan det ha kommet såpe e.l. i en bøtte du bruker? Bytter du mye vann på en gang?

Jeg fyller vann i en 180l akvarium som stor til temperering og lufting natten over,
bruker en sirkulasjonspumpe til og pumpe vannet over i de andre karene.
jeg taper karene ned og fyller karet opp igjen med engang
Ikke lett å si hva som er galt, nei. Er pH lik i karet og byttevannet? Bytter du mye vann på en gang? Kanskje det er bedre med flere mindre vannbytter?
nei, ikke godt å vite men ser du skeriver "ikke målbar nitrit droppe test fra Tetra"
kjønte ikke det helt, men er det ikke nitriten eller nitraten som er for høy da?
vil anbefale: JBL nitrat test og JBL nitrit test
lykke til; )
Tom Eirik
jeg taper karene ned og fyller karet opp igjen med engang

Kanskje det er her feilen ligger? Temperatur eller ph forskjeller?
mona o
[QUOTE=Tom Eirik] jeg taper karene ned og fyller karet opp igjen med engang

Kanskje det er her feilen ligger? Temperatur eller ph forskjeller?
Temp er lik og ph er en grad høyere på det lufta vannet en det er i karet
Jeg har tatt fiske over i en innkjørt 160L plukket ut 4 døde til morgen i dag
Jeg så de slett litt i går når jeg fanget de i akvariumet håpet de skulle klare seg, men
dessverre.
Jeg kom til og tenke på at for litt side ble jeg tvunget til og bli med på Ikea,
hvor jeg fant noen vann planter jeg tok med hjem og satte i karet.
Kan det være at de bruker en gjødsel som inneholder mye metaller som ikke har noe heldig innvirkning på akvariumet.
Har brukt vannplanter fra Ikea tidligere, men det er noen år siden, det var ikke noen problem den gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap