Ekte/uekte corydoras?

Heisann!

Har forelsket meg i disse cory'ene, går rundt å snuser i butikkene i påvente av kjøp.
Da jeg var hos tropehagen for å lokalisere hva de hadde, såg jeg prisforskjellen.
"Alle" kostet 89.- pr stk, bortsett fra en type som kostet 49,- pr stk. Er sette et uekte eksemplar, eller er det bare en altfor vanlig og kjedlig type, derfor prisen? Fant nok min favoritt blandt 89'erne uansett jeg, da
Corydoras er Corydoras. Det er vel ingen som er mindre "ekte" enn de andre.
Prisen kommer oftest av hvor vanlig arten er i handelen, og hvor lett den reproduserer, samt størrelse o.s.v.

Sjeldnere variant = dyrere.
Vanlig masseoppdrettet variant = billigere.
Er enig med Vidar-Alexander. Jeg tipper den billigste arten kanskje var en av de vanlige, lett-oppdrettelige artene, som f.eks. Corydoras aeneus.
Jeg har en art som ble solgt som "long-finn", som jeg trodde var uekte/manipulert. Finnene ser mye lengre ut enn på de det er bilde av i fiskebasen, samt at noen har markerte mørke flekker. Da jeg nylig spurte om de kunne ta inn flere, sa de at de ikke visste når de kunne få tak i den, da det var en som ble mikset
Både Corydoras aeneus og Corydoras paleatus er det systematisk avlet frem langfinnede varianter av. En menneskeskapt type altså.
Du har rett i det att det er noe som er menneskeskapt typer men du finer også noen varianter fra naturen som disse Corydoras longipinnis

Argentina, Province of Santiago del Estero, Rio Paran-system. Rio Dulce, 20 kilometers downstream of the confluence with Rio Hondo.
Common name: Long fin Cory.
C-number: CW 003
Etymology: The name refers to the long fins (Pectoral, particularly the extremely long Dorsale).
Size: Holotype measures 61.1 mm SL

jeg har en gruppe av disse dette er F1 fisk
Bare for å skille litt.
De langfinnede artene har ingenting med gen manipulering e.l.

Det er resultat av selektiv avl, gjennom lang tid.
Erik Johansen
Du har rett i det att det er noe som er menneskeskapt typer men du finer også noen varianter fra naturen som disse Corydoras longipinnis Argentina, Province of Santiago del Estero, Rio Paran-system. Rio Dulce, 20 kilometers downstream of the confluence with Rio Hondo. Common name: Long fin Cory. C-number: CW 003 Etymology: The name refers to the long fins (Pectoral, particularly the extremely long Dorsale). Size: Holotype measures 61.1 mm SL jeg har en gruppe av disse dette er F1 fisk

Disse minner mye om mine, bare at jeg tror ryggfinnene på mine er noe lengre, og med en liten knekk/bøy. Mine har også veldig lange finner på sidene...klarer ikke se om disse har det...
Corydoras longipinnis som Erik viser bilde av, er det nok ikke sannsynlig at du har. Det er ikke en art man finner til noen tiere i den lokale zoobutikken uten videre. Den er relativt vanskelig å få tak i, og koster litt mer enn vanlige C. paleatus (som den ligner på fargemessig)

Hvis du har en med samme mønster, lange finner som har en "vimpel-vipp" på toppen pluss lange sidefinner også, så er det med 99.9% sikkerhet den fremavlede langfinnede varianten av C. paleatus.
Mona
Jeg husker ikke nå hva jeg betalte, men tror at butikken hadde samme pris på alle coryer. Hadde nok husket det om jeg betalte veldig mye ekstra.
Sidefinnene er veldig lange ja. Har pc inne til reperasjon, så har bare iPad tilgjengelig nå, så jeg får ikke lagt ut noe bilde.
(Men minst like flotte som Erik sine, er de da uansett )
Tilfeldig bekjentskap
© Kai Henrik Gunderstad
Reklame for plussmedlemskap