Transport av pansermaller

Hei!
har seg slik at jeg var nettopp på dyrebutikken å kjøpte 2x pansermaller og 2x prakt botia. praktbotiana ble lagt i samme pose som pansermallene (sa til hun i butikken at de burde være i forskjellige poser, men i følge hun som ekspiderte var ikke dette noe som helst problem).
No når jeg har komt hjem, ser det ut til at praktbotiane har mistet en del farge og de klarer såvidt å svømme (de svømmer, plutselig slutter de og "detter" på siden ned på bunnen.).

Er dette pga pansermallene, og er de dødsdømt?
Brukte du lang tid på tilvenning?
Fiskene var og er fortsatt i posen. Skrev innlegget når jeg var komt hjem fra butikken,
Vanskelig å gi deg noe sikkert svar på dette. Du får slippe dem oppi akvariet så snart du tror temperaturen er utjevnet. Prøv da å få med minst mulig vann fra posen oppi akvariet.
Mange coryer slipper en del gift når de føler seg truet. Spesielt sterbai. De bør slippe mest mulig av denne giften før de has i posen de skal fraktes i...da har en litt tid å gå på. Og vannet skal ikke oppi akvariet.

Lærte dette av en akvarist som hadde lært det på et foredrag/ en auksjon. De la coryen i en boks og rørte litt rundt. Du kan da se hvit væske (giftstoffet) ved gjellene. Så tar de nytt vann til posen og legger coryene i.
Riktig Bente! Jeg personlig blander aldri flere slag fisk i posen ved salg, selvom de er i samme karet! Coryer pakkes best alene, spesielt om de skal over større avstander!

Satse på de kommer seg, få de raskest mulig over i karet ja!
Du får vel altid fiskene i hver sin pose. Hvis du sir du vil ha det.
Mvh. Roland Dreinø
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap