Vurderer corydoras - men..

hvilke er mest effektive?

har 3 små ancitrus ("babyer") men trenger flere i 180 literen.. ser at mange har coryer og lurer da litt på hvilken jeg skal velge..

av andre fisk har jeg scalare, palettciklide, blå acara og en kampfiskjente. Planen er å skaffe en stim av skjørtetetra så fort nitritten er borte i akvariet (ny-innkjørt akvarium)

og hvor mange?

Skal du ha flere Corydoras, så velger du flere av samme arten som du har fra før.
3 stykker er for lite, det er ingen stim! Så legg til flere av samme slaget, så trives de mye bedre. En gruppe på 10 stk eller flere er fint.

Jeg ville imidlertid vært litt skeptisk til alle disse ciklidene du har valgt å ha i akvariet ditt. De vil kuppe territorium når de skal leke og legge egg (og det gjør de, garantert) og da blir de både slemme og voldsomme med andre fisker som våger seg for nær. Det er ikke uvanlig at ciklider skader Corydoras, i sin kamp om å få bunnen for seg selv og ungene sine. Corydoras forstår ikke hva "territorium" er, de har ingen anelse overhodet. Når ciklidene forsøker å jage vekk Corydorasene gang på gang, men de bare svinser tankeløst tilbake, blir ciklidene sintere og sintere for hver gang og til slutt skader de Corydorasene. Uthakkede øyne og opprevne og fillete finner er resultatet, i verste fall dør Corydorasene.

Blå acara yngler verre enn kaniner og tar opp fryktelig mye plass i et akvarium pga dette. Palettciklider er også territoriale under leksperioder.
mona o
Skal du ha flere Corydoras, så velger du flere av samme arten som du har fra før. 3 stykker er for lite, det er ingen stim! Så legg til flere av samme slaget, så trives de mye bedre. En gruppe på 10 stk eller flere er fint. Jeg ville imidlertid vært litt skeptisk til alle disse ciklidene du har valgt å ha i akvariet ditt. De vil kuppe territorium når de skal leke og legge egg (og det gjør de, garantert) og da blir de både slemme og voldsomme med andre fisker som våger seg for nær. Det er ikke uvanlig at ciklider skader Corydoras, i sin kamp om å få bunnen for seg selv og ungene sine. Corydoras forstår ikke hva "territorium" er, de har ingen anelse overhodet. Når ciklidene forsøker å jage vekk Corydorasene gang på gang, men de bare svinser tankeløst tilbake, blir ciklidene sintere og sintere for hver gang og til slutt skader de Corydorasene. Uthakkede øyne og opprevne og fillete finner er resultatet, i verste fall dør Corydorasene. Blå acara yngler verre enn kaniner og tar opp fryktelig mye plass i et akvarium pga dette. Palettciklider er også territoriale under leksperioder.


har kun 1 acara hann igjen, da hunnen døde tirsdag . sjekket verdier med viste ikke noe galt, tok vannprøve for "utvidede" tester på dyrebutikk, og der viste det nitritt. kjøpte ny nitritt test og etter det har det blitt endel vannbytte.

ellers er det kun paletten som nå er et par. scalarene er for "små" enda, aner ikke kjønn.

men da får jeg bare vurdere noen andre har bare hørt at de skal være effektive, og de skiller seg jo ut fra de "vanlige" bunnfiskene..
Hva mener du med at corydoras er "effektive" ?

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap