Hvordan fore så coryene får tak i maten?

Jeg har 7 guppier, 3 platyer, 2 ansistrucer og 5 flekkete pansermaller. Varierer mellom flakfor, mygglarver, alge- tabletter og noe som var for coryene. Men i kampen om maten så kommer coryene til kort nesten uansett siden de andre blir spinnville, selv om jeg mater to-tre ganger pr dag. Mygglarvene når aldri bunnen og pillene som er til coryene er elsket av alle, så ansistrcene legger seg oppe på dem og holder stand. .. Og selv om coryene leter i sanden så finner de jo ikke noe, for den er helt ny.

Hva gjør jeg? Pls hjelp
Ja, det er én av grunnen til at man bør tenke litt igjennom sammensetningen av fisk man har med cory. Det er ofte de kommer til kort i matfatet i konkurransen med annen fisk.

Det jeg har gjort med hell, og som stimulerer coryenes naturlige innstinkter, er å grave ned mat til de. Dvs, ta en firkant mygglarver f.eks., og legge rett under sanda slik at de andre fiskene ikke lukter den, men coryene gjør det. Da surrer de rundt og gradvis nærmer seg det aktuelle området, og så kjører snuten nedi sanda når de til slutt finner noe.

Du kan også sørge for å mate de andre fiskene såpass godt at når du til slutt slipper tablettene oppi, så er de ikke så interessert i disse.

Du kan også mate litt forskjellig på én gang. Slipp oppi algetabletter til ancistrusene, og når de gnafser på de, slipper du oppi noe godt flakfor til guppyene, og så corytabletter på et annet sted enn der du har gitt mat til ancistrus og guppy...

Lykke til.
Takk for svar men hvordan rekker du å grave ned mygglarvene før de tiner og deler seg opp?
Du rekker vel det på de 30 sek ?
Løsning nummer to er å vente til etter at lyset er slukket og fôre Corydorasene da, når det er mørkt. Helst skal lyset i rommet være slukket også, ellers faller det nok lys fra rommet inn i akvariet til at f.eks. guppyene ser maten og kaster seg over den likevel (selv om akvarielyset er av).
Jeg flytta mine Corydoras til et annet kar der de,en annen gruppe små stimfisk og sneglene mine bor så nå får de små bamsene mine den maten de vil
Før var de sammen med de gærne Mollyene mine og e spiser ALT ) hehe matgærne er dem alle sammen,men nå koser bamsene mine seg
grave ned maten har jeg ikke tenkt på før, nok med litt da eller,så det ikke ligger der og råtner?
Nå har jeg gravd ned tre kuler med cory-mat. Guppiene og platyene graver som gale. Coryene leker i strømmen fra pumpen. Jeg tolker det dithen at de ikke er utsultet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap