Vil ha corydoras, men ikke sand:s

Hei!
Jeg synes corydoras er kjempemorsomme og fine og vil anskaffe en stim (enten panda, venezuelanus eller sterbai), men MÅ man ha sand?
Det står det i fiskebasen, men jeg har sommerfuglciklider (som egentlig skal ha sand) i et akvarie med grus, og de stortrives.

Jeg hadde et 325l akvarie med sand, men synes det bare ble styr... kan jo ikke slamsuges og gjør at det lettere blir riper...
Da bør du skaffe deg sand sommerfuglciklider siler sand gjennom gjellene for å lete etter mat.

cory:
Alle artene har barter (korte skjeggtømmer) ved munnen som de bruker til å lete etter mat i bunnlaget/sanden. På grunn av denne adferden er det viktig å ha fin, avrundet sand som bunnsubstrat ellers kan fisken få skader på dette viktige følsomme organet. For å kunne lukte seg frem til føde må de ha bartene i behold. Skarp eller grov grus er derfor ikke å anbefale.
Takk for svar Lisbeth
Har du noe erfaring? Går det an å bruke veldig finkornet grus (nå tenker jeg på corydorasen, ikke sommerfuglciklidene)?
Svaret står jo i fiskebasen. Om du vil gi fiskene rette levevilkår, så gi de sand.

Er ikke litt av poenget med å ha fisk å kunne gi de et best mulig liv?

Jeg kjøpte en gang cory som hadde gått på grus. Bartene var nesten helt borte. Etter å ha bodd på sandbunn hos meg en stund, så vokste bartene ut igjen, og coryene takket meg med å bruke bartene slik de skal brukes, til å lete etter mat nede i sanden. Et fantastisk syn :o)

Coryene mister lett bartene på grus, og uten bartene sliter de med å finne mat...

Finnes mange fine fisk som kan å på grus, men for fiskenes del bør du ikke ha de som er avhengie av fin sand på grus. De vil ikke få anledning å leve "naturlig".
Det er jo heller ingen problem å slamsuge sand..
Når jeg slamsugde sanden jeg hadde, havnet jo masse sand i bøtta/avløp, og det er jo ikke noe serlig... tips til det?

Men da setter jeg opp 90liter'n min med sand så får jeg finne andre arter til 110literen i stua!

Er det noen som vet om fin sand? vil ha en som ser ut som "strandsand" fra karibien, hvis dere skjønner hva jeg mener:P
Mindre kraftig slamsuger
er ofte en grei måte å unngå å suge sand på. Evt så er mye av forskjellen på rengjøring at med grus må du "stappe" slamsugeren ned i grusen fordi alt du skal suge opp ligger der. Men med sand holder det å føre sugeren over eftersom all dritten ligger oppå.

Biltema har 2 veldig fine sandtyper til en billig penge. Søk på biltema sand her på akvaforum så gjetter jeg du finner flere tråder hvor det ligger link til produkt. Husk dog at du KUN kan bruke de som er merket for akvariesand.
Tusen takk for nyttige tips og svar!
Har liksom vært redd for å prøve meg på sand igjen, men har lært mye om akvaristikk siden sist, så nå er det på tide:P
Jeg har kjøpt en type som heter cichlide sand på dyrebutikk, denne er helt lys og kjempe fin.

Når du slamsuger sand, holder det å holde slamsugeren par cm over sanda, så "støvsuges" dritten opp
Jeg kjenner at jeg blir glad når du tenker på hva som er bra for fiskene du vil ha, og ikke bare hva som er praktisk for deg selv :o)

Jeg har bare Biltemasand i mine kar. Trikset med slamsuging er å holde slamsugeren rett over sanda, slik at møkka blir sugd opp, men ikke sanda. Men det gjør jo ingenting at litt sand følger med heller. Om det etterhvert blir lite sand i akvariet, så kan du fylle på med mer sand.

Biltemasanda er helt lys, og ser ut som en vakker sandstrand :o) Og det er gøy å se på når coryene borer hele hode nedi sanda og ploger bortover på let etter mat. Akkurat som den ville ha gjort i naturen :o)

Edit. Ancistrusen på avatarbildet mitt ligger på Biltemasand.
Når jeg slamsuger sand,noe som må gjøres i ny og ne,så holder jeg slamsugeren på skrå. Sanden vil begynne å virvle i slamsugeren og møkka går opp mens sanden hovedsaklig detter ned i kartet igjen. Det må sies at jeg bruker også et hevert system som er koblet opp på en kran.

Dersom det begynner å komme bobler opp av sanden så er dette metangass og er giftig for fisken, derfor er det viktig slamsuge også sand.
Du får kjøpt billig sand på biltema. Denne er lys og fin, og trenger heller ikke skylles før den går i akvariet. Det står sand på sekken, og du må ha den groveste (men den er ikke grov i det hele tatt). Denne sanden koster rundt 60kr per sekk. En sekk holder i massevis til 90 liter.

Jeg ser jeg ikke trenger å gi deg slamsugeråd, siden mange allerede har forklart hvordan. Men jeg kan gi deg et råd som jeg bruker. Jeg holder en finger foran åpningen på slamsugeren (der vannet kommer ut) så stopper jeg bare vannet hvis jeg får sand i slamsugeren, så ramler sanda ned, og jeg flytter bare fingeren og fortsetter å slamsuge.

Lykke til da
Hvordan dannes metangass i akvariet?? (kommer det fra fiskene? trodde ikke de feis...:P)

Kjenner jeg gleder meg skikkelig til å dra å kjøpe sand på biltema og ordne et skikkelig biotopsakvarie for mine kommende coryer!

Hvor ofte slamsuger dere akvariene deres? (enten med sand eller grus)
Sand er mer kompakt enn grus, og blir det stillestående nok nedi der, så dannes det gass av anaerobe bakterier. For å hindre dette så har jeg funnet ut 3 ting som hindrer dette:
1. planter med mye røtter, f eks sverdplanter. Vet ikke hvorfor, har bare langt merke til at det ikke dannes gass rundt plantene.

2. sandsnegler. Disse roter rundt i sanda på samme måte som meitemarker roter rundt i jorda, og er en nyttig hjelper. Mange er redde for at de vil bli alt for mange, men blir de det, så forer man for mye. Sandsneglene holder seg nedi sanden og synes derfor meget sjelden.

3. Rør rundt i sangen med en pinne, eller med slamsugeren når du slamsuger. I de områdene jeg ikke har planter, så setter jeg av og til slamsugeren helt til bunns, lar sanda suges opp i slamklokka. Så knekker jeg slangen, stopper suget, og sanden raser ned igjen. Av og til kommer det gass opp når jeg gjør dette, men de forsvinner jo opp i slamsugeren og ikke ut i akvariet, derfor foretrekker jeg å bruke slamsugeren i stedet for å røre i sanda med noe annet.

Jeg har mange maller, som driter enormt mye. Derfor slamsuger jeg hver gang jeg bytter vann, dvs ca en gang i uka.
Inaktiv bruker
Jeg har hatt to cory i grus 2 år nå og alt er bra
Charlotte Ødegaard
Jeg har hatt to cory i grus 2 år nå og alt er bra :)

Har du spurt de hva de syns?

De er fratatt sitt naturlige behov om å lete etter mat med bartene i sanda. De lever ja, men de savner nok å gjøre ting som er naturlige for de. En annen ting er at de er stimfisk, og bør gå minst 6 - 10 stk sammen.

Om du får se corydoras i stim på sandbunn og sammenligner de med de 2 du har, så vil du nok legge merke til en helt annen adferd når coryene får leve under forhold som tilsvarer slik de lever i vill tilstand.
Inaktiv bruker
Jeg kan jo tydelig se at de trives, Og jeg har ikke så kraftig sand .. Og uansett.. Det er ikke alle som har råd til å bytte til sand.
Jef hadde fin sort rådasand i akvariet før, noe som jeg planlegger å ha igjen. Hadde ingen problemer med å slamsuge den. Jeg rørte litt rundt i sanda med slamsugeren og dyttet den bare noen få cm ned i sanda enkelte steder. De funket for meg. (:
Charlotte Ødegaard
Jeg kan jo tydelig se at de trives, Og jeg har ikke så kraftig sand .. Og uansett.. Det er ikke alle som har råd til å bytte til sand.

Hvordan ser du at de trives?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap