Corydoras julii spørsmål

Hei!

Jeg har hatt akvarium i ca 1.5 år men er VELDIG nybegynner.

Jeg har 6-7 Corydoras Julii (eller jeg trodde jeg hadde det, jeg har 3julii og 3 av de som ligner fært på dem) Men de kommer godt overens.

De er 3 store og 3 medium størrelse.

De har jeg hatt i over et halvt år. Men jeg har oppdaget følgene, og har følgende problemer:

De er mest aktive om natten, når jeg sover og ikke får sett dem.
Når lyset er på, gjemmer de seg enten under steinene, eller under pumpa og de klynger seg sammen.

(alt dette skyldes nok fordi jeg ikke har nok av dem og at de er stimfisk)
Kan det skyldes noe mer?

Jeg har ikke vært så ops på vannverdiene, men har skjønt at det må jeg begynne å fokusere på.

Temperaturen ligger på 25 grader ca, der tror jeg dem trives. Isåfall var den tempen innenfor skalaen på forumet her da jeg søkte på fisken.

I dag har jeg tenkt til å kjøpe røde mygglarver til dem. Jeg forer i dag med flak og tabletter.

Men føler at guppyene tar nesten alt.

Jeg har derfor forsøkt å mette guppyene først, for å så slå av lyset og så droppe tablettene, fordi da vet jeg at corydorasene er aktive. Men dem kunne sikkert ha spist mer.

Dem blir ofte redde hvis jeg kommer og ser på og svømmer fort som F i galskap før dem finner hverandre og klynger seg i et hjørne eller i en plante.

Jeg ønsker at Coryene skal få det bedre.

Jeg skal derfor kjøpe flere av dem. tenker ca 5-6 til.
Fokusere på vannverdiene og tempen.
Kjøpe røde mygglarver, og grave dem ned i sanden.

Er det noe mer jeg kan gjøre?

Takk for alle gode svar på forhånd.
Mine trilineatuser er også mye i ly under røtter. De liker seg godt på skyggefulle steder.
Kjøpte en i tro om at det var VF Julii, men gikk 5 på og fikk en trilineatus til...

Jeg fôrer mine cory med mygglarver, tabletter og rekemix. Bytter litt på. Mine spiser også av agurkene/squashen som mallene får.
aha okei Takk for svar.

Men har du noe peil på de andre spm også?
Mine trilineatus går i en gruppe på 6 stk i ene karet, 2 stk sammen med en 10-15 aeneus i andre karet. De to som går "alene" kommer opp til de andre nå i relativt nær fremtid.

Aeneusene mine som er en stor gruppe er mye fremme, så virker som de blir tøffere jo fler de er. Vet mange anbefaler å ha 10 stk.

Selv ligger mine kar på 26 grader.

Nå er jeg relativt fersk jeg også. Det finnes mange flinke akvarister her inne og flere av de har lagt sin elsk på cory, så i deres tråder er det masse nyttig å lese
Takk! =)

Flere her inne med kunnskap =)?
Trilineatusene mine (kjøpt som julii selvfølgelig) har alltid vært veldig sky og lite fremme på dagtid dessverre, selv da jeg hadde en større stim. Tror det kan være forskjell på artene når det gjelder skyhet for mine aeneus er ikke redde i det hele tatt.

Synes ideene dine er bra når det gjelder foring, men ikke grav ned mygglarvene, det kan gi problemer om coryene ikke får tak i de. De er forresten veeeeldig begeistret for mygglarver
okei, jeg skjønner! Takk for godt svar.

Jeg skal la være å grave de ned
flere med noe kunnskap/råd/tips/meninger til meg? Trenger all hjelp som er mulig å få =)
En del Corydoras er rett og slett bare sky, og det er noe man bare må venne seg til når man har med fisk å gjøre. Noen grupper Corydoras er fremme hele tiden, mens samme art i en annen gruppe hos en annen person kan være kjempesky og ligger i skjul hele dagen. Det er umulig å si hvorfor eller hvilke grupper som vil være sky, det merker man først når man har fått dem hjem til sitt akvarium.

Noen ganger KAN det hjelpe å øke antallet så gruppen blir større, men det er ikke alltid det funker heller. Resultatet kan like gjerne bli at de nye trøkker seg sammen i fellesskap med de gamle på skjulestedet, alle sammen

Med maller (både C-maller og L-maller) må man egentlig bare godta at det er sånn de kan være. Ikke alltid man får se så mye til mallene sine. Men det er faktisk noe av spenningen ved å eie dem, man blir så glad og fornøyd de gangene man faktisk FÅR se dem litt!
Jeg forstår!
Ja, du sier noe der! Man blir superhappy når man får se dem i action!
Blir til at jeg kjøper flere uansett, er glad i rakkerne!

Da jeg kjøpte dem var de veldige aktive, så ble dem sky.

Så kjøpte jeg flere, og de nye var aktive en stund, så joina dem de sky, og ble selv skye...

så er ikke sikkert det hjelper, slik du sa.

Men kan man kjøpe en annen art, og ha dem samtidig, for eksempel panda?
Plussmedlem
Jeg må bare legge til at for eksempel bytte av akvarium eller en ominnredning kan endre Corydoras-grupper noe, det har jeg opplevd selv. Jeg har en gruppe med Corydoras, og før så var de under rota stort sett hele tiden. Ved fôringstid også. Det er normalt at Corydoras er lite fremme, men de fleste vil jeg vel si at kommer frem når det er mat på gang.

Men i høst eller vinter eller noe fikk akvariet til denne gruppen en ominnredning, og etter dette har de vært en del fremme, og ihvertfall ved fôringstid. Da er de stort sett fremme, men små bevegelser skremmer dem.
Etter denne ominnredningen ble de også en trofast leksgruppe.

Så altså; Coryer kan være litt "sære", men du kan for eksempel prøve å skap litt skygge med litt flyteplanter eller noe sånt. Det kan også hjelpe på for at Corydoras-gruppen skal være mer fremme.

Og som nevnt før, det er stor forskjell på forskjellige arter og grupper. Sånn er bare Corydoras
Som du har nevnt selv at du skal, også, kjøp fler, det kan hjelpe. Men ikke forvent at det helt sikkert gjør det.
Mine trili er ikke skye ved mating. Disse og Adolfine mine er mest fremme.
Mens Weitzmanine, metaene, similisene og C140 mine er skye.
Du skriver ikke om du har røtter i karet!
Jeg har masse røtter som dem kan legge seg under/bak.
Og hvor stor kar har du?
Jeg har en ca 40 stk VF i en 250 lt med 2 stk utvendig Eheim 2028 som hver seg har en pumpe kapasitet på 1080 lt/t.
Skifter en 40% vann en gang i uken og da med kaldere vann.
Disse leker ustanselig.
Forer 1 gang i uka med røde mygglarver. Røde mygglarver
Hver dag får dem:
Novo Fect
Novo Tab
Tabimin
Plecomin

Her en videosnutt på mine Trilineatus.
Trilineatus

Jeg tviler vel på at du har Julii da disse er veldig skjelden i handelen.
Jeg har sett at mine yngel/små undom har små prikker men når dem blir voksne går disse over til streker. Jeg har da hatt mine trilineatus en 5 års tid. Du vil også se at noen trili har mere markert mønster en andre på filmen.
Man kan selvsagt ha to arter sammen, men det lønner seg egentlig mest å ha flere av èn art istedet. To arter går fredelig sammen, det er ikke det, for Corydoras krangler stort sett ikke (kun noen langsnutede arter som kan det).
Men C. Panda vil gå fint sammen med de du har. Bare merk at det er en liten, men reell, fare for kryssninger. HVIS du skulle være så uheldig at du kun har f.eks. kun hanner av C. trilineatus'ene dine (det er garantert ikke ekte C. julii), og så kjøper du en gruppe C. panda som viser seg å ha flere hunner, så er det større fare for kryssning, siden de hannene da ikke har noe alternativ av egen art å pare seg med.

Det har også skjedd at to arter i samme akvarium av Corydoras har krysset seg, til tross for at de har det motsatte kjønn tilstede av sin egen art. Men da har det stort sett vært fordi artene til forveksling ser like ut i tegningene (f.eks. svart øyemaske og svart ryggstripe på begge arter).

C. trilineatus har prikker og streker på hele kroppen, men det har ikke C. panda. De har bare noen få markerte store flekker. De er derfor relativt ulike i mønsteret, de to, så om jeg var deg hadde jeg tatt sjansen på å holde de to sammen. MEN jeg nevner bare igjen at fiskene selv, de ville nok blitt aller gladest om de fikk flere av sin egen art og ikke en annen Som sagt er de venner og krangler ikke, men det blir liksom ikke helt det samme for dem å ha en annen art som selskap uansett
Anders K
Jeg må bare legge til at for eksempel bytte av akvarium eller en ominnredning kan endre Corydoras-grupper noe, det har jeg opplevd selv. Jeg har en gruppe med Corydoras, og før så var de under rota stort sett hele tiden. Ved fôringstid også. Det er normalt at Corydoras er lite fremme, men de fleste vil jeg vel si at kommer frem når det er mat på gang. :-) Men i høst eller vinter eller noe fikk akvariet til denne gruppen en ominnredning, og etter dette har de vært en del fremme, og ihvertfall ved fôringstid. Da er de stort sett fremme, men små bevegelser skremmer dem. Etter denne ominnredningen ble de også en trofast leksgruppe. Så altså; Coryer kan være litt "sære", men du kan for eksempel prøve å skap litt skygge med litt flyteplanter eller noe sånt. Det kan også hjelpe på for at Corydoras-gruppen skal være mer fremme. Og som nevnt før, det er stor forskjell på forskjellige arter og grupper. Sånn er bare Corydoras ;) Som du har nevnt selv at du skal, også, kjøp fler, det kan hjelpe. Men ikke forvent at det helt sikkert gjør det.

Jeg har kjøpt et båtvrak dekorasjon som jeg har i sanda, før så bodde de bare i den og kom kun ut om natta, men fikk aldri se dem, så jeg omdekorerte og har nå vareket sidelengs og halvparten under sanda så jeg hele tiden kan titte inn, de er mye mer ute nå, selv i dagslys men da i klynger i hjørnet. Men de blir fort redde, og da svømmer de inn der, så det er bra de har et sted de vet de 100% er trygge.

Jeg skal ta med tipset ditt om å lage bedre dekorasjon for dem, f eks ved å ha flyte planter.

Har et 60L akvarium med 6 cory. 2 sorter som ligner veldig. skal legge ut bilde av akvariet og coryene når jeg kommer hjem
Buskiz
Mine trili er ikke skye ved mating. Disse og Adolfine mine er mest fremme. Mens Weitzmanine, metaene, similisene og C140 mine er skye. Du skriver ikke om du har røtter i karet! Jeg har masse røtter som dem kan legge seg under/bak. Og hvor stor kar har du? Jeg har en ca 40 stk VF i en 250 lt med 2 stk utvendig Eheim 2028 som hver seg har en pumpe kapasitet på 1080 lt/t. Skifter en 40% vann en gang i uken og da med kaldere vann. Disse leker ustanselig. Forer 1 gang i uka med røde mygglarver. [URLBLOCK1] Hver dag får dem: [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] Her en videosnutt på mine Trilineatus. [URLBLOCK6] Jeg tviler vel på at du har Julii da disse er veldig skjelden i handelen. Jeg har sett at mine yngel/små undom har små prikker men når dem blir voksne går disse over til streker. Jeg har da hatt mine trilineatus en 5 års tid. Du vil også se at noen trili har mere markert mønster en andre på filmen.

Jeg har ikke røtter i karet, da roten jeg kjøpte fra dyrebutikken bare lagde dårlig lukt og gulfarge. Jeg fulgte alle tips og triks jeg fikk, men den roten var råtten.
Så jeg har planter og et kjipsvrak som er gravd ned i sanda, der det er konstant skygge og coryene liker seg godt der.
karet er på 60L 6 corys totalt 2 arter 3 av hver, ligner veldig, bilder kommer
har en liten eheim pumpa som medfulgte karet. kjøpte et ``nybegynner`` kar der alt fulgte med.

forer med små ``kuler`` som flyter og synker i vannet, guppyene elsker dette. og legger seg i sanda, og har tabletter også. fores hver dag med dette

I går kjøpte jeg røde mygglarver, hvor ofte burde jeg fore med disse?
har skiftet vann 40% annenhver uke, men skjønt at jeg burde skifte en gang i uken. skal jeg da skifte med litt kaldere eller veldig kaldere?
mona o
Man kan selvsagt ha to arter sammen, men det lønner seg egentlig mest å ha flere av èn art istedet. To arter går fredelig sammen, det er ikke det, for Corydoras krangler stort sett ikke (kun noen langsnutede arter som kan det). Men C. Panda vil gå fint sammen med de du har. Bare merk at det er en liten, men reell, fare for kryssninger. HVIS du skulle være så uheldig at du kun har f.eks. kun hanner av C. trilineatus'ene dine (det er garantert ikke ekte C. julii), og så kjøper du en gruppe C. panda som viser seg å ha flere hunner, så er det større fare for kryssning, siden de hannene da ikke har noe alternativ av egen art å pare seg med. Det har også skjedd at to arter i samme akvarium av Corydoras har krysset seg, til tross for at de har det motsatte kjønn tilstede av sin egen art. Men da har det stort sett vært fordi artene til forveksling ser like ut i tegningene (f.eks. svart øyemaske og svart ryggstripe på begge arter). C. trilineatus har prikker og streker på hele kroppen, men det har ikke C. panda. De har bare noen få markerte store flekker. De er derfor relativt ulike i mønsteret, de to, så om jeg var deg hadde jeg tatt sjansen på å holde de to sammen. MEN jeg nevner bare igjen at fiskene selv, de ville nok blitt [I]aller[/I] gladest om de fikk flere av sin egen art og ikke en annen :-) Som sagt er de venner og krangler ikke, men det blir liksom ikke helt det samme for dem å ha en annen art som selskap uansett :)

Ahh, takk for et veldig godt svar. da kjøper jeg nok 5-6 til av samme art, bilde kommer opp senere ikveld, da kan dere se på hvilke arter jheg har.
Jeg fôrer litt oftere med røde mygglarver. Ca 2-hver dag eller noe sånt. Er et praktisk fôr som de fleste av mine elsker. Også bruker jeg tabletter. De dagene jeg har inn agurk (Ca 2 ganger i uka) fôrer jeg ikke/veldig lite ved siden av.

Bare vær klar over at Ruto mygglarvene kommer i store porsjoner. Klipp av hva du synes du trenger. En hel rute av det merket synes jeg er for mye til 6 coryer.
Jeg bruker en rute i et kar på 15 cory, 2 store ancistrus og noen sebrafisk. (Som et eksempel på hva som fungerer her)

Tipsy
Jeg fôrer litt oftere med røde mygglarver. Ca 2-hver dag eller noe sånt. Er et praktisk fôr som de fleste av mine elsker. :) Også bruker jeg tabletter. De dagene jeg har inn agurk (Ca 2 ganger i uka) fôrer jeg ikke/veldig lite ved siden av. Bare vær klar over at Ruto mygglarvene kommer i store porsjoner. Klipp av hva du synes du trenger. En hel rute av det merket synes jeg er for mye til 6 coryer. Jeg bruker en rute i et kar på 15 cory, 2 store ancistrus og noen sebrafisk. ;) (Som et eksempel på hva som fungerer her)

Aha, okei, takk for infoen
Da har jeg fotografert akvariet mitt. Tok dessverre bare bilder med mobilen så beklager dårlig kvalitet.
Her er bildene: (kan dere fortelle meg hvilke to cory-versjoner jeg har)

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap