- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras som klør
Corydoras som klør
Har en gjeng med sp.black som den siste tiden har begynt å klø. Spesielt to av dem ser ut som kaster seg nedi sanda innimellom. Ved vannskifte i går oppdaget vi noen bittesmå hvite marker, tynne som sytråder. Vet ikke om dette har sammenheng, leste litt om at det kanskje kan være overforing.
Har foret litt kraftig siden gjengen var litt tynne da vi kjøpte de. Mygglarvene går ned
Men vannbyttene er på ca 20% 2-3 ganger i uka siden jeg forer såpass. Vannverdiene er også stabile. Tanken har slått meg at kanskje vannverket har tilsatt klor i vannet?
Kan de klø av det? Har hvertfall bestilt aqua safe og esha 2000. kjekt å ha tilfelle det er noe mer alvorlig enn klor..
Tilbake til spørsmålet ja... skravler meg vekk ser jeg, kan kløen komme av disse hvite sytråd-markene eller kan det være klor i vannet? eller kanskje noe annet...
Har foret litt kraftig siden gjengen var litt tynne da vi kjøpte de. Mygglarvene går ned
Men vannbyttene er på ca 20% 2-3 ganger i uka siden jeg forer såpass. Vannverdiene er også stabile. Tanken har slått meg at kanskje vannverket har tilsatt klor i vannet?
Kan de klø av det? Har hvertfall bestilt aqua safe og esha 2000. kjekt å ha tilfelle det er noe mer alvorlig enn klor..
Tilbake til spørsmålet ja... skravler meg vekk ser jeg, kan kløen komme av disse hvite sytråd-markene eller kan det være klor i vannet? eller kanskje noe annet...
Postet 10.04.12 kl 21:42
Jeg heller nok mot dette med at vannverket tilsetter mye klor i vannet. De små "markene" bør ikke gjøre at Corydorasene klør.
Det KAN være parasitter også, men anbefaler deg å begynne med vannforbedringsmiddel og se om kløen bedrer seg da. Dette med kløe er normalt om våren, og det hjelper ofte med vannforbedringsmiddel. Jeg vil tro at det er det som trengs.
Det KAN være parasitter også, men anbefaler deg å begynne med vannforbedringsmiddel og se om kløen bedrer seg da. Dette med kløe er normalt om våren, og det hjelper ofte med vannforbedringsmiddel. Jeg vil tro at det er det som trengs.
Postet 10.04.12 kl 21:50
Takk for svar Satse på at vannforbedringsmidlet funker. ingen erfaring med å bruke det. Men nå har jeg flyttet til vestlandet og her regner jeg med det er en del smeltevann som skal ned fra fjellene. Får satse på det løser seg. Begynt å lufte vannet før vannskifte tilfelle det er feilen også. Kløe er plagsomt for både fisk og mennesker.
Postet 10.04.12 kl 22:11
Postet 10.06.12 kl 16:19
Syns egentlig de fortsatt klør litt etter vannbytte. Bruker Happy-life ved hvert vannbytte nå. Bedre er det nå blitt. Ikke å spore noe synlig rusk på de heller. Nå går de i artskar så vanskelig å se om det er andre som klør da men. Satse på det vannet her som gjør det. Har eksamen i vegetasjonsøkologi om dagen og lærte nettopp at vannforsyningen herfra går fra et myrområde. Tror kanskje svaret ligger der selv om teknisk etat her nekter for at det kan være noe i vannet.
Postet 10.06.12 kl 19:45
Postet 10.06.12 kl 20:11