Hvilken skal jeg velge???

Hei,
Jeg kunne tenkt meg å skaffe meg en liten stim med corydoras, men jeg vet rett og slett ikke hvilken jeg skal velge! Har lest og lest (vet det er mange som har det samme problemet), men kan ikke bestemme meg for det er jo så mange av dem!
Den jeg liker best hittil er c.adolfoi, men vet ikke om den er for nybegynnere og eventuell pris på denne.
Noen som kunne hjelpe meg med dette? Har virkelig bestemt meg for å ha corydoras, men helst en som er god å starte med og ikke i dyreste laget.
Aeneus og paleatus er ikke så dyre og lette og få til og yngle.
Takk for superkvikt svar

Men noe jeg glemte å skrive over er at jeg vil ha dem mest mulig fargerike, vet ikke om det finnes fargerike coryer engang... men der kommer adolfoi inn i bildet, den ser fargerik ut.
Er coryene mer fargerike når du har dem i et akvarium og står og ser på dem, enn på bildene?
Paleatus så jo ut som hadde litt farger, men på bildet til aeneus så har den ikke stort med farger... har den det i virkeligheten?

Unskylder meg for veldig rotete innlegg.
Hvis du vil ha farge, så kan du se på "laser"-variantene, og eventuelt venezuelanus? Adolfoi er også veldig vakre da
Noen som vet hvor mye adolfoi koster og om den er lett å finne i butikker/rubrikk her/osv...?
Kanskje du finner noen du liker her :o)

Plussmedlem
Corydoras Sterbai. Ingen foran, ingen ved siden. En genial og sterkt undervurdert cory som etter min mening overgår det meste.
I karene her går det Eques, Green Laser, Gold Laser, Gold Stripe, Adolfoi, Venezuelanus, Oiapoquensis og Sterbai. Uansett hvilke arter som kommer og går, så er det alltid en gruppe eller 2 med sterbai her. Det er et eller annet ved den som gjør at den for alltid vil være min favoritt.

Den er hardfør, lite sky, leker lett, har personlighet og den har farger og mønster som syns i karet....
Sterbai blir nok i dyreste laget... men er helt enig, den er kjempekul
Tror jeg går for venezuelanus først, får se senere om jeg blir begeistret nok til å få flere arter med corydoras senere

Takk for alle kloke svar!
Plussmedlem
Matte
Sterbai blir nok i dyreste laget...

For dyr? Den er da ikke SÅ dyr, fra 50.- pr stk hvis du kjøper privat. Jeg for min del har fått de for helt ned i 25-30.- pr stk privat....

Forøvrig... Om du går for Venezuelanus så vær nøye med lyset. Det er ikke alt lys som får fram fargene på de...
Bruker T5-high lite 1day og 1nature rør. Funker det tror du?

Skal sjekke litt mer priser på sterbai
Se på linken jeg la inn, du får sterbai til 59 kr stk på Aquamanias. Kløfta er jo ikke langt unna deg heller.
Pappa syntes det var ALTFOR DYRT... Han syntes det var for dyrt med 49kr for venezuelanus også, han mener jeg ikke kan bruke så mye penger på fisk
Plussmedlem
Her har jeg visst bommet litt, utfra måten du skriver på har jeg tatt deg for å være voksen... Ta det som et kompliment...
Hva med å ønske deg til bursdag? Litt tidlig kanskje, men forskudd på julepresang?
Ta på deg oppgaver du kan tjene egne penger på og vise at dette er noe du VIRKELIG vil?
Utfra sånn du har skrevet her og måten du har skrevet på så unner jeg deg virkelig en flott corystim...
Må være enig med Milo, du virker eldre enn 13 år på måten du skriver på :o)

Hvis du vil ha en rimelig og enkel cory, hva med paleatus? De får du fra 15 kr stk. I tillegg er de enkle å få oppdrett på.
Takk, i denne sammenhengen blir det visst bra å være eldre, hehe

Men jeg har ikke mangel på penger! Han sier jeg ikke kan bruke så mye penger på fisk, hans begrunnelse er at de plutselig dør, også var det 600 kroner ut av vinduet...
Kan forstå din fars argument, for i begynnelsen hender det ofte at ting går galt. Særlig hvis man ikke setter seg inn i kravene fiskene har. Men etter hvert som du får litt erfaring og lærer mer, går det som regel vedig bra.

Begynn med de billigste Corydorasene du finner. På klubb og stor auksjoner er det ofte billige corydoraser til salgs. Man kan og få kjøpt privat.

Hadde mye corydoras før som jeg ynglet på. Hadde jeg hatt det nå skulle du ha fått noen. Mulig det er noen andre som har noen og avse ?
Jeg har pH 7, gh 4 og stort nok kar til de aller fleste coryartene hvis det er det som skulle vært problemet...

Og det er lenge til neste klubbmøte og ihvertfall til neste storauksjon i området

Men hvis det er noen i området som har rimelige og fargerike corydoras så må dere rope det ut!!!
Hva med å legge ut en annonse under ønskes kjøpt? Ser ikke bort fra at du får noen napp på f.eks Sterbai til godt under butikkpris.

Sterbai er av mine favoritter også, morsom og vakker cory.
Aquamanias har en god pris på C. sterbai. Hvis 59kr pr. Corydoras er dyrt kan du se langt fra C. adolfoi, du kan finne dem ned til 100kr pr. stk, men i noen dyrebutikker ligger de like gjerne på 250kr pr. stk
Hei Stine, tror det var deg jeg satt ved siden av på forrige møte i Lillestrøm og omegn akvarieklubb, hadde med meg faren min.

Men da stryker jeg adolfoi Lager annonse straks!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap