Corydorasene har blitt veldig redde - tips?

Hei! Jeg har hatt 8 unge corydoras trilineatus i et par mnd, og i starten var de mye fremme og spiste mat og viste seg frem, men nå er de nesten aldri fremme og gjemmer seg stort sett med en gang noen nærmer seg akvariet. De kommer frem når lyset er av, men det hjelper ikke så mye, for da legger vi oss. Har ommøblert i akvariet en gang siden jeg kjøpte de, men det er like mange gjemmesteder som før. Er det noen som har tips? Har forresten tenkt å kjøre noen flyteplanter slik at de får mer skygge.
Kanskje du bare trenger noen flere trillier,jo flere dem er så tryggere blir dem
Mange corydoras er veldig sky ,men selv har jeg merket at det kan variere alt etter hvor karet står plassert. Så jeg har byttet om på flere coryer og funnet ut hvor de trives best. Men selvfølgelig ,har man et kar så kan dette være litt vanskelig.
Ellers hjelper det ofte å sette inn en gruppe med stimfisk for at de skal føle seg litt tryggere og komme mer frem.
Men karet er bare 54L, og der går også et kampfisk-par og en ancistrus, så tror ikke jeg kan ha flere fisk. Kanskje jeg skal ta ut alt i karet og sette det opp på nytt med flere røtter og gjemmesteder. Veldig kjedelig at de bare ligger og gjemmer seg..
Kan også være kampfiskene som plager de ,har dårlig erfaring med kampfisk og coryer .
Men det er jo noen som får det til å fungere ,tror det er litt forskjell på gemyttet på disse. Men den ene kampfisken jeg hadde i et 110 liters kar gikk til angrep på coryene da den bygde skumrede. Så det er mulig de ikke føler seg trygg pga. de.
Kampfiskene er det absolutt ikke, de er så fredelige og rolige at det nesten er kjedelig. Ancistrusen er kan være litt territoriell, men jeg tror heller ikke det er problemet. Har dempet belysningen litt, og det hjalp litt.
I dag tok jeg en totalrenovering av innholdet i akvariet. Tok først ut alt, inkludert fiskene, og så flyttet om på røttene, satte i inn to nye slik at de formet en hule, flyttet på planter og luket litt, og i tillegg byttet ut alt vann og den lille grusen som var der med mer sand. Jeg tok også av bakgrunnen og festet den på nytt, da den hadde løsnet på ene siden.

Nå leker (ikke seksuelt) coryene som aldri før og farter frem og tilbake, og er langt fra så redde som de var.
Ganske så vanlig ved omrokkering i kar og flytting til nye kar,men håper selvfølgekig ar det blir bedre nå da . Men vær likevel oppmerksom på kampfiskene selv om du synes de er veldig fredelige
Corydorasene har blitt veldig redde - tips?
Jeg harhørt at det er en veldig agresiv rovfisk som spiser alle andre .
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap