Jeg ønsker meg corydoras

Hei,
Jeg ønsker meg Corydoras men går disse i 54L?
Hvordan grus/sand må de ha?
Hva spiser de?
Hvis ikke de egner seg for 54L hvor stort kar må man ha da?
Hvor mange kan man ha i 54L eller det karet som egner seg å ha???


bla litt ned til du ser corydoras

og les info om dei forskjellige .
dei må ha sand, då dei lika å grave i den

og noken typa corydoras vil ha større akvarie.
Du kan fint ha en gruppe med små corydoras som f.eks C. Panda eller C. Trilineatus. Du må ha sand, f.eks fra biltema. De spiser det meste, og jeg bruker f.eks å mate de med Tetra Discus Bits. De vil ha mange gjemmesteder, hvis ikke blir de fort veldig sky.
Kan corydoras adolfoi gå i et 54L??
En gruppe på 5-6 bør ikke være noe problem, så lenge du ikke har noe særlig med bunnfisker fra før.
Kan man ha Ancistrus Noen platy eller Apistogramma der med dem?
Men de spiser vell alger de Corydorasene siden de er jo maller!?
Corydoras spiser ikke alger, og skal ha mat på lik linje med andre fisker. En ancistrus eller to bør gå greit, men jeg ville ikke gått for apistogramma, da det kan bli litt trangt på bunnen.
Dersom du skal ha en gruppe corydoras vil disse okkupere samme plass som en ancistrus. Så i en 60-liter vil det fort bli trangt på bunnen om alle disse skal sloss om sand.
Apistogramma er generelt ikke å anbefale sammen med corydoras. De er til dels svært territorielle i lekstiden og corydoras har vondt for å forstå at de må holde seg unna. I en 60-liter vil nok et apistogramma-par kreve mer eller mindre hele karrets nedre halvdel som "sitt" når de evt kommer i lek og jage/skambanke det som kommer for nærme.
Det er mange maller som ikke spiser alger, deriblant corydoras.
Men Corydoras spiser vel ikke Platy?
De kan i verste fall spise yngel, men det er ikke noe du trenger å tenke på.
Ok! men tror jeg vil ha 7 stk Adolfoi og 2-3 Ancistrus men hvor mange platyer er det lurt å ha med de??
Fullt
For min del vil jeg mene at 7 coryer og 2-3 ancistrus i en 60 liter er å overfylle bunnsegmentet. Alle disse vil i det alt overveiende ferdes i sanden og da blir det trangt med et slikt antall.

En gruppe på 3-5 platy er passelig i 60 liter efter min ringe oppfatning.
2-3 ancistrus blir for mye. Om det er alger du er redd for kan du kjøpe deg noen amanoreker, hvis ikke ville jeg ikke hatt mer enn 1 ancistrus til å begynne med, og noen vil kanskje syns til og med det er for mye. Du bør kanskje ha 4-5 platy, men det skal sies at play ikke er min sterkeste side.
Ok takk for svar men hva er pris er på corydoras adolfoi?
Hva slags fisk kan jeg ha istedenfor platy??
Sand er en forutsetning for disse flotte fiskene. Ellers blir bartene deres ødelagt, og de får problemer med å finne mat. De holder god orden i karet, og spiser mye "bunnfall". På dyrebutikken kalte de dem for renovatører.
Mine er med hele hodet nedi sanda og roter, og de har aldri forsynt seg av yngelen. Jeg bruker for som synker fort, f.eks tetra pro, og tabimin, osv. Størrelse kan jeg ikke gi deg råd om, men 5-6 stk bør de være Lykke til med sjarmtrollene.
Siden ingen andre har kommet inn på det, vil jeg gjerne nevne at Platy tilhører en gruppe fisk som liker hardt vann, dvs Gh på 9 og oppover og gjerne pH på over 7. Corydoras liker bløtt vann og en pH under 7.

For fiskene sin del ville jeg ikke hatt Platy sammen med Corydoras på grunn av dette.

ok Takk men kan du si noen fine andre fisk som er "over" bunnsjikten
og som passer med corydoras Adolfoi?
Du kan f.eks ha en gryppe adolfoi og en liten stim nanostomus i et 54L, eller en gruppe adolfoi og en gjeng med reker. Men da ville jeg holdt meg til det og ikke fyllt karet med annen fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap