Som fersk akvarist prøver jeg så godt jeg kan å lese meg opp om artene jeg skaffer meg før innkjøp. Jeg har i karet på 180 liter 4 sommerfuglciklider og 1 ancistus som ikke er store karen. Kjøpte i går inn 5 Corydoras Aeneus Albino etter at jeg hadde tatt de nødvendige vannprøvene som viste fine resultater. Sommerfuglciklidene jager dem ikke og de får være i fred så det er bra, men...
..disse corydorasene er kjempe stressa og spretter som ping pong baller rundt i akvariet. Kan tidvis holde seg i ro og "jobbe", men generelt kan jeg si de er stressa og jeg også begynner også å kjenne på det.
Er det det nye miljøet som stresser og de vil roe seg etterhvert, eller er det rett og slett sommerfuglciklidene, eller noe annet som forårsaker stresset.
Vi har ett kar til som inneholder 5-6 aeneus, som er ser ut til å trives kjempe godt, spesielt etter å fått ett eget oppholdssted (leste artikkelen til Mona om corydoras og fikk gode tips). MEN altså, mine har det ikke så kult, hva skal vi gjøre.
Kan få flytta disse over i det andre karet, om vi gjør noe omrokkeringer. Men er redd de bare blir mer stressa av det. Hadde veldig lyst på corydoras, men enda mer lyst at de skal ha det bra..