Corydoras trilineatus

Så har man visst blitt bitt av akvariebasillen igjen! Er bare fem dager siden jeg tok vann i akvariet, men mens jeg venter må jeg jo planlegge litt. Har i utgangspunktet bare tenkt å ha en kampfiskhann og en gruppe corydoras, men har noen spørsmål:

Hvor mange Corydoras trilineatus kan jeg ha i en 60 liter? Skjønner jo at det ikke er noe fasitsvar på det, men hadde satt veldig pris på en antydning.

Og hvordan er det med å sette inn noen av gangen, tenker at filteret må jo klare å ta seg av avfallet fra fisken, derfor er det kanskje best å sette inn noen få av gangen? Men vil de nye da bli "tatt inn i varmen" av de andre?

Ellers prøver jeg meg på innkjøring med salmiakkmetoden, så da kan jeg kanskje få filteret til å tåle ganske mye ammoniakk og nitritt før jeg anskaffer fisken, slik at jeg kan ta i alle med en gang?

Setter veldig pris på alle svar
Plussmedlem
Du skal jo bare ha en kampfiskhann i tillegg til Coryene, og når det er nesten bare Coryene kan du ha en grei gruppe.
Kjør filteret godt inn før du setter inn fisk, det er veldig viktig, så vær tolmodig, og bytt mye vann i starten så filteret ikke blir overbelastet med avfall!

Tilbake til antall; Hvis jeg skal ta utgangspunkt i at du nesten bare skal ha Corydoras, kan du kan ha rundt 10 stk uten problem, sikkert fler, det er jo ikke en veldig stor art. MEN! Vær flink med vannbytter, det trengs i et såpass lite akvarium.
Det er vanskelig å svare på sånt, for det har ikke noe fasitsvar. Filtreringen er også viktig her. Men som permanent bosted tror jeg rundt 10 stk. kan være fint å begynne med.

Husk sandbunn til Corydoras!
Takk så mye, da ble jeg litt klokere! Jobber med tålmodigheten, vil ikke skade fisken ved å være for utålmodig heller. Og skal huske på vannbyttene, har hatt akvarie før og vil definitivt ikke gjenta den affæren, tror ikke det var hyggelig verken for oss eller fisken.

Morsomt at jeg kan ha såppas mange, var redd jeg måtte holde meg til fem-seks. Og sandbunn skal de selvfølgelig få, som et pluss synes jeg det er finest i tillegg
Plussmedlem
Høres bra ut, virker som du planlegger bra på forhånd

Og jada, 10 Corydoras trilineatus skal gå fint når du nesten ikke har annen fisk. Anbefaler å innrede akvariet spesielt med tanke på Corydoras, en innredning med røtter som skaper mye skygge under for Coryene De elsker å ligge og slappe av og ta livet med ro... før de spinner ut og tar seg en matletingstur ved å "barte" rundt i sanden.

Kampfisker liker jo også mye steder å utforske, så jeg anbefaler å bruke fantasien når du innreder akvariet. Ikke la det bli så alt for åpent overalt, men ha gjerne en del åpen plass også der Coryene kan farte rundt og grave Mye beplantning er flotters, så kan du jo ha en åpen "slette" foran i akvariet. For eksempel
Takk for tipsene! Har lest en del, så røtter skal de få og en del planter (vil jo aller helst at det skal se fint ut også), så får jeg vel bare se hva jeg får til. Har erfart tidligere at jeg aldri får det til å se ut helt som jeg tenker uansett så
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap