Panda pansermalle

Hei

Har anskaffet meg 2 panda pansermaller og har lyst å skaffe flere hvis det fungerer bra med de jeg har nå. De virker å gå fint sammen med de andre fiskene men det er en ting jeg stusser på; de oppholder seg nesten ikke på bunnlaget. De driver stort sett å suser rundt langs glasset bakerst i akvariet, innimellom nesten oppe med vannflaten(ca 5 cm fra). Når de spiser/leter etter mat gjør de dette på plantene. Virker nesten som de unngår bunnlaget. Jeg har grus, men det er veldig finkornet grus. Det var den fineste(minste) grusen de hadde på dyrebutikken der jeg kjøpte akvariet.

Er det grusen som gjør at de ikke roter rundt i bunnen? Eller er dette normalt? Jeg trodde disse holdt seg utelukkende i bunnlaget av akvariet.

Jeg har hatt dem i 2 uker og det har vært sånn helt siden da.

Til opplysning: grusen min er lik det som er på de første 2 bildene i Corydoras bildetråden.
Plussmedlem
Først og fremst vil jeg si; jeg syntes du bør bytte ut grusen din med sand. Hvis du ser på det siste innlegget fra meg i "Dette er en Corydoras bildetråd" nå, står det forklart hvorfor...

Og ja, du bør skaffe flere C. panda, da Corydoras liker mye bedre å være i grupper på minst 5 eller 6.

Adferden du nevner med at Coryene suser overalt andre steder enn på bunnen er helt normalt for nyinnkjøpte Corydoras. Det er noe rart og spesielt Corydoras som regel gjør når de kommer i et nytt akvarium. De er rett og slett, for å forklare det enkelt, utrolig hyperaktive!

Anbefaler altså å bytte til sand og skaffe fler Corydoras panda. Hvor stort er akvariet ditt?
Takk for svar Da vet jeg at det er normalt

Ja jeg har lyst på en hel gjeng av dem så det blir nok skaffet flere ved nærmeste anledning.
Akvariet er 150 liter.

Har du tips til hvordan enkelt bytte til sand uten å måtte tømme akvariet? Kan jeg legge et sandlag over grusen f.eks?

Plussmedlem
Jeg vet at mange har forsøkt med "sandlag over grusen" uten særlig hell... men nå skal jeg ikke snakke for andre enn meg selv her, men jeg har alltid gjort det på den tungvindte måten jeg vet fungerer bra;

Ta ut alt av fisk og innredning, spa ut det gamle bunnlaget og deretter tømme i nytt... da får du et bra resultat uansett.
Grusen havner gjerne på toppen til slutt dersom du heller sand oppå grusen, sanden legger seg rett og slett mellom gruskornene.

Så ja, jeg for min del vil anbefale å ta ut innredningen og gjøre det på den måten. Da blir uansett du og fiskene ordentlig fornøyd, selv om det tar deg litt mer tid...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap