Uff, plages:(

Er ganske fersk cory-eier, fikk min første gruppe på 6 for et par måneder siden. Desverre er det bare tre igjen, der den ene ser litt pjusk ut. Jeg skjønner ikke hvorfor de dauer, har sjekket vannkvalitet ørten ganger, kjøpte dem av en fyr som har godt ry som oppdretter og alle de andre i karet er friske. Har sett at noen av dem henger i overflaten som om de er døde, men når jeg peller på dem fyker de avgårde og alt ser ut til å være i orden. Har sandbunn og bartene er fine. Er det noen som kan tenke seg hva problemet er?
Huffda, dette var trist og mystisk!

Det minner meg om da jeg hadde nitritt i mitt kar, men når vannverdiene dine er bra, bare funderer jeg på om de kan ha fått for lite å spise? Det kan være fort gjort hvis du har andre glupskinger som tar all maten før den når bunnen.

Bruker du malletabletter? For høy eller lav temperatur? Er akvariet stort, og hvilke andre- og hvor mye fisk har du? Ingen prikker el andre tegn på sykdom?

Forresten, har du målt vannet med strips eller dråpetester? Stripsene kan være noe unøyaktige og gir bare indikasjoner på tilstandene.

Sånn for å prøve unngå at flere dør, hadde jeg tatt et vannbytte på 40%, tatt nye vanntester, og puttet en luftestein nedi, i tilfelle oksygenmangel.
Dette er ihvertfall ikke skadelig for noen av fiskene, og forsøket verdt.

Som aller siste utvei for å berge dem hadde jeg medisinert med eSHa, både exit og 2000.

Ellers håper jeg andre mer erfarne cory-eiere har flere gode råd enn jeg har gitt deg.

Jeg håper det ordner seg, og fortell gjerne hvordan det går. Lykke til!
Takker for alle tips og råd
Akvariet er på 140 L og befolket av: 2 scalare, 9 kileflekkrasbora, 10 kardinaltetra og noen snegler. Ingen hvitprikk eller annen sykdom, temp 27 grader. Jeg har ikke gitt dem annet å spise enn vanlig for og mygglarver (populært) men på mandag er det rett ut og kjøpe tabletter!
JBL Novo Tab er mine coryer veldig glad i, alle andre fisk og snegler i karet også forresten.. Hehe
Corydoras vimser litt før de starter å spise, så de kan ha blitt for sen i marfatet. Gi mygglarvet og se om disse tre også får noe å spise. Scalarene er nokså glupske (har jeg hørt). Mine coryer spiser mye når de får servert dette, og er ganske glupske når de først finner dem. Malletabletter ala tabimin er et sikkerstikk hos meg, sånn til hverdags.

Hei

Har cory selv og holder temperaturen på 22-25 karene.
Så en temp på 27 grader virker noe høy.

Lykketil videre.
Kabe111
JBL Novo Tab er mine coryer veldig glad i, alle andre fisk og snegler i karet også forresten.. Hehe


Har samme erfaring. Både malletablettene og rekeforet er så populært at jeg får ikke de andre til å spise noe av det andre foret. Før så spiste jo guppy, platy, gurami, sølvhøi, killi flakfor, nå vil de ikke siden de får tabletter. Så legger ned flere tabletter for å fore hele karret (det er jo flere karr dette gjelder da). Og i rekekarret spiser de like mye rekefor som egene tabletter Og mygglarver spiser jo alle like godt. Må fore ekstre i hvert kar for å få nok ned på bunnen som også coryene mine kan få tak i. Ellers ender all fisken med det i stede. Reken snapper gjerne tablettene de også så må se til at det er nok til alle.

Bortsett fra det så skal vel vanntemperaturen ikke overstige 26 grader så det kan også være en del av problemet ja.

Pst, når du neste gang skal kjøpe for har de billig for på webzoo enn i butikken, men det har du jo ikke tid til å vente på denne gangen. Bare et tips.

Masse lykke til!
Tvillingmamma.. Her er et lite tips til og kjøpe Novo Tab.. Ennå billigere enn Webzoo

Edit:
Og skal du ta den helt ut så kjøper du denne 12,5 liters spann.. Men da BØR du ha høyt forbruk.. Hehe
Nettdyret.no har rimelig for, og har gratis frakt. Jeg bestiller alt foret og vanntilsetningene jeg trenger derfra,. Kjapp levering og aldri noe tull der.
Weee, tusen takk! Det var jo enda bedre ja. Var ikke klar over den der ja. Og skal sjekke ut nettdyret også skjønner jeg
Tusen takk for gode råd! Nå er vi forresten nede i to coryer, den som var pjusk har tatt kveld:/ Satser på at vannbytte og redusert temp gjør susen, så er det rett på shopping i morgen! En som koser seg med all elendigheten er ancistrusen, han gnager på kadaverene og vokser i rekordfart...
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap