Vokser mine c. trilineatus ekstra sakte?

Hei! Jeg for nesten et halvt år siden kjøpte jeg 8 C. Trilineatus som var rundt 2-3cm store. Jeg har ikke lagt merke til at de blir større, men jeg har regne med at det er pga. at jeg ser de hver dag. Jeg har lenge trodd at de ikke kom til å bli så veldig mye større, men for et par dager siden kjøpte jeg en fullvoksen C. Trilineatus og først da la jeg merke til hvor små de jeg hadde fra før faktisk var. Vokser de virkelig så sakte at det nesten ikke er målbart etter et halvt år?

Jeg fôrer godt og bytter 40% vann minst en gang i uken.
eg har dem eg og.. de vokser seint, men ikke såå seint. gi dem mygglarve og diskus for.. d setter fart i dem
Det er velkjent blant folk som har prøvd og oppdrette Corydoras, at som små så vokser de ganske fort og fint Helt frem til èn bestemt størrelse, og det er 2½-3 cm.
Der ser det ut til at veksten omtrent stopper opp, og fra da av går det som regel sakte (litt avhengig av art, men for mange arter da). Det er merkelig med det, men de bruker altså ofte veldig lang tid på å nå maks-størrelse for sin art. Flere år gjerne.
Det er heller ikke så ukjent blant L-malle-entusiaster at de unge generelt vokser sakte etter en viss str, og det gjelder også Corydoras (etter et visst punkt som små som sagt).

Så lenge du gir dem variert, næringsrikt fôr og forsøker å spe på med frossent levendefôr et par - tre ganger i uka gjerne, sammen med en basisdiett av kvalitets-tørrfôr, så skulle det ikke være noen grunn til bekymring. Corydoras er litt saktevoksende av seg

Husk også at høye nitratverdier kan virke veksthemmende, så regelmessige vannbytter er en fordel når man har fisk i vekst. Og ellers også, for den delen
Jeg varierer mellom tetra discus bits, tetra tabmini, røde mygglarver og sorte mygglarver, så jeg tror ikke det står på fôret.

Forresten, hvor store er det normalt når de blir kjønnsmodne? Håper på lek når de er gamle nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Aspevik
Reklame for plussmedlemskap