Corydoras panda

Jeg har 6 Pandaer i ett 110 liters kar. Tror det er 4 hunner og 2 hanner eller 3-3.
De ser friske og raske ut og bor sammen med 5 stk. L210. De siste 2-3 ukene har den ene Pandahunnen blitt veeeeeeeldig rund. Går ut fra at hun er full av egg. Gjengen er opp og ned på glasset mye av tiden, men det skjer ikke mer enn det De har ikke hatt noe avkom tidligere.
Burde hun ikke slippe disse eggene snart? Kan det være noe galt?

De kan gå med egg lenge uten å legge de. Det kan være at vannverdiene ikke er gode nok, f.eks for lav pH. Kaldvannsbytter kan ofte få i gang lek hos Corydoras, så det kan du prøve.
Laila Johansen
Jeg har 6 Pandaer i ett 110 liters kar. Tror det er 4 hunner og 2 hanner eller 3-3. De ser friske og raske ut og bor sammen med 5 stk. L210. De siste 2-3 ukene har den ene Pandahunnen blitt veeeeeeeldig rund. Går ut fra at hun er full av egg. Gjengen er opp og ned på glasset mye av tiden, men det skjer ikke mer enn det De har ikke hatt noe avkom tidligere. Burde hun ikke slippe disse eggene snart? Kan det være noe galt?

De behøver ikke leke og legge egg selv om de har egg i buken. Leken finner sted om forholdene ligger til rette for det. Synes ikke fisken at forholdene er riktige, kan de bli gående med eggene i buken i åresvis, ja hele livet.

Jeg antar "problemet" i dette tilfellet kan komme av at du har andre fisk i akvariet. Corydoras setter pris på å få leke i fred Har du flere kar, kan det være lurt å flytte L-mallene dit så lenge.
Når L-mallene er flyttet, gi Corydorasene et døgn eller to på å finne ut at de er blitt alene. Så; et vannbytte på 30-40% med litt kjølig vann, og vips, så burde Corydorasene være i sving.
Tusen takk for hjelpen. Jeg har ett kar med voksen Ancistrus + yngel og flytter L-mallene dit. Da blir det omorganisering og vannbytte i morgen. Håper på noen småttinger etterhvert.
Hei igjen!
Gikk litt fort med lesing og svar. Flytter fisk i morgen og vannbytte om etpar dager
Hvis du vil øke sjansene ytterligere for at det skal bli egg av dette, så gi Coryene masse røde mygglarver å spise de neste dagene Fôring gjerne to til tre ganger daglig. Økt tilgang på ekstra god mat setter dem gjerne i leksmodus, spesielt hvis det kommer omtrent samtidig med de andre tingene i miljøet (alene i akvariet + kaldtvannsbytte).
Takker for flere gode råd, men alt gikk ikke etter planen idag. Flyttet mallene tidlig idag. Dro til Ski etterhvert for å kjøpe mygglarver. Har de normalt i hus, men har nå vært tom en ukes tid. Handler vanligvis ikke mye fisk og utstyr i Ski. men idag måtte jeg det. Kom hjem med 2 plater og begge så veldig mørkerød/sorte ut. Hadde litt oppi til coryene og litt til Ancistrusene. Coryene ville ikke ha de, men hos Ancistrusene ble de borte. Fikk de opp igjen hos Coryene.
Prøver ny butikk i morgen. Noen forslag i nærheten.
Dessverre har begge zoobutikkene i Ski sluttet å føre det merket som lager de mest populære røde mygglarvene. De elsker Fina Fiskens røde mygglarver iallefall (de selges i gule pakker). Jeg har ennå ikke hatt en eneste Corydoras som ikke fråtser i seg de.
Jeg lurer på om jeg kan gi dem mygglarver jeg og pappa bruker til fiske med ?
AkvariumBoy
Jeg lurer på om jeg kan gi dem mygglarver jeg og pappa bruker til fiske med ?

Corydoras elsker mygglarver
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap