- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Liker corydoras skiferhuler og kokosnøtthuler?
Liker corydoras skiferhuler og kokosnøtthuler?
Postet 22.11.12 kl 21:12
Endret: 24.11.12 kl 11:19
De er ikke spesielt fan av huler egentlig, for de er jo tette og har bare en inngang.
Corydoras liker best å ha "tak" over seg som er åpent i begge ender. Som en buet trerot som står over bunnlaget, der de kan ligge under og slappe av og som skaper skygge og skjermer dem mot å bli sett ovenfra. Det virker som de instinktivt prøver å finne steder som gjør at "fienden" ovenfra ikke kan se dem. Ligge under planter og røtter er best.
Faktisk kan Corydoras kile seg fast i huler som er lave under taket, pga sin stive finnepigg i ryggfinnen. Den lar seg brette bakover og rett opp, men ikke forover, så hvis fisken sitter fast kan den ikke rygge ut igjen da finnen stopper for det om den er kilt seg fast i taket.
Tror jeg har opplevd 3-4 ganger at Corydoras dessverre har kilt seg fast i for små huler, og dødd av det
Skal du innrede for Corydoras, anbefaler jeg derfor heller å gi romslig plass under trerøtter og beplante med planter som gir ly under bladene og skygge.
Corydoras liker best å ha "tak" over seg som er åpent i begge ender. Som en buet trerot som står over bunnlaget, der de kan ligge under og slappe av og som skaper skygge og skjermer dem mot å bli sett ovenfra. Det virker som de instinktivt prøver å finne steder som gjør at "fienden" ovenfra ikke kan se dem. Ligge under planter og røtter er best.
Faktisk kan Corydoras kile seg fast i huler som er lave under taket, pga sin stive finnepigg i ryggfinnen. Den lar seg brette bakover og rett opp, men ikke forover, så hvis fisken sitter fast kan den ikke rygge ut igjen da finnen stopper for det om den er kilt seg fast i taket.
Tror jeg har opplevd 3-4 ganger at Corydoras dessverre har kilt seg fast i for små huler, og dødd av det
Skal du innrede for Corydoras, anbefaler jeg derfor heller å gi romslig plass under trerøtter og beplante med planter som gir ly under bladene og skygge.
Postet 22.11.12 kl 21:33
Hei mona o
no har eg tatt vekk kokosnøtthulene i akvariet, der mine "skye" green laser gjemmer seg, håper at det kan være til hjelp for at dei skal kunne legge egg takk for tips!
Postet 22.11.12 kl 21:52
Endret: 24.11.12 kl 11:20
Postet 22.11.12 kl 21:58
Postet 23.11.12 kl 15:55
Postet 23.11.12 kl 15:59
Personlig bruker jeg en del kokosnøtter (halve) med stor åpning til cory og de elsker det.
Skifer bruker jeg også en del av, men av huler bruker jeg stor åpning. Gjerne huler (rør) beregnet på grenmaller også.
Men det beste å lage av skifer er enkle "overbygg" som de kan ligge under. Skal se om jeg finner et å ta bilde av..
Skifer bruker jeg også en del av, men av huler bruker jeg stor åpning. Gjerne huler (rør) beregnet på grenmaller også.
Men det beste å lage av skifer er enkle "overbygg" som de kan ligge under. Skal se om jeg finner et å ta bilde av..
Postet 23.11.12 kl 16:08
pippi66no har eg tatt vekk kokosnøtthulene i akvariet, der mine "skye" green laser gjemmer seg, håper at det kan være til hjelp for at dei skal kunne legge egg :-) takk for tips!
Jeg tror ikke du trenger å ta vekk kokosnøtthulene egentlig, det er vel ikke så trangt inni dem at Coryene kan sette seg fast. De er jo velvet oppover og ikke så lave. Jeg tenkte mer på diverse andre huler som er å få kjøpt, som egentlig er designet for at lave, flate L-maller skal skvise seg inn i dem En Corydoras kan være uheldig og sette seg fast, pga ryggfinnen som nevnt i innlegget ovenfor.
Postet 23.11.12 kl 16:18
miloPersonlig bruker jeg en del kokosnøtter (halve) med stor åpning til cory og de elsker det.
Var det 40 små grønninger vi så inni der?
Uten tvil trivdes de med skjulestedet sitt, for de lå ikke akkurat og trykket. Eg har aldri tenkt på å bruke kokosnøtthuler til cory, men det funker jo som bare det
Postet 23.11.12 kl 16:47
Postet 23.11.12 kl 16:54
Endret: 24.11.12 kl 11:22
Postet 23.11.12 kl 17:06
Postet 23.11.12 kl 17:20
Endret: 24.11.12 kl 11:25
----> Anders
Jeg angrer faktisk litt på det. Men jeg har hatt gruppen en stund, de har lekt masse her og i det hele tatt... Men det var på tide å tømme karet og planlegge nye prosjekter, så da ble de solgt. Men håper at jeg får tid og ikke minst plass til en gruppe av de igjen....
-----> Stine Sofie
Ja, det var fra gruppen min.. Andre som har kjøpt har fått lek innen et par uker, så håper de leker fort hos deg også....
Jeg angrer faktisk litt på det. Men jeg har hatt gruppen en stund, de har lekt masse her og i det hele tatt... Men det var på tide å tømme karet og planlegge nye prosjekter, så da ble de solgt. Men håper at jeg får tid og ikke minst plass til en gruppe av de igjen....
-----> Stine Sofie
Ja, det var fra gruppen min.. Andre som har kjøpt har fått lek innen et par uker, så håper de leker fort hos deg også....
Postet 23.11.12 kl 17:48
Postet 23.11.12 kl 20:38
Postet 23.11.12 kl 20:57
Postet 23.11.12 kl 21:03
For å spore litt tilbake...
Rene artskar er absolutt noe spesielt og hvis du er litt bevisst når du innreder akvariet går det å både få gjemmesteder til de samtidig som de er synlige for deg.
Noen arter er mer blyge av natur og noen ganger er enkelte grupper også sky fordi akvariet de går eller har gått i har stått slik til at de hele tiden har følt seg 'utsatte'
Små nano stimfisk i overflaten er en ting som kan øke tryggheten.
Mye prøv deg frem metoden, og fortvil ikke, cory'er liker forandringer.
Lykke til med Cory'ene dine)
Rene artskar er absolutt noe spesielt og hvis du er litt bevisst når du innreder akvariet går det å både få gjemmesteder til de samtidig som de er synlige for deg.
Noen arter er mer blyge av natur og noen ganger er enkelte grupper også sky fordi akvariet de går eller har gått i har stått slik til at de hele tiden har følt seg 'utsatte'
Små nano stimfisk i overflaten er en ting som kan øke tryggheten.
Mye prøv deg frem metoden, og fortvil ikke, cory'er liker forandringer.
Lykke til med Cory'ene dine)
Postet 23.11.12 kl 21:03
Gard Johansenihvertfall har nå kjøpt ett 70 liters akvarium til corydoras panda nå, skal ettehvert starte det opp som artskar.
Note to self :
Lese før man svarer...
Jeg får skylde på at jeg er litt bortreist etter å ha vært på badet og satt på plass nesen min etter å ha lekt med hundene.... :-p
Panda er en nydelig cory, gratulerer med godt valg....
Postet 23.11.12 kl 21:08
Postet 23.11.12 kl 22:54
Postet 23.11.12 kl 23:14