Snegler i panda-buret? :)

Har satt opp et 60 liter som skal være for panda pansermaller. Siden det er sand, burde jeg ha noen snegler der? Hvordan går det i såfall med tanke på at GH er veldig lav? Og er det i det hele tatt noen snegler som passer sammen med coryer, hvis man skal tenke biotop?
Tenker det hadde vært greit med noen snegler som vender sanden litt, spiser eventuelt avfall, og forhåpentligvis alger.
Jeg tror man trygt kan regne med at pansermallene fint greier å rense og vende sanden selv, uten hjelp fra snegler. Jeg synes ikke du trenger snegler, iallefall ikke før du virkelig ser det er et algeproblem der. Men er du påpasselig med fôringen, vannbyttene og begrenser antall timer lys pr døgn til 10-11 timer, maks 12, så burde du ikke få noe algeproblem overhodet. Det ER fullt mulig å ha et så godt som algefritt akvarium, det handler bare om å finne balansen.

Litt brunalger kan du regne med i startfasen, i ca to mnd, men så vil de forsvinne av seg selv. Etter det er det hvordan du behandler akvariet som avgjør hvorvidt det kommer noe særlig grønnalger eller ei. Pass på vannskiftene, ikke overdriv belysnings-timene og ikke gi mer mat pr fôring enn hva Corydorasene greier å spise opp på en 20-30 minutter, så burde du klare å få til et algefritt akvarium. Vil du ha noen algespisere der som ikke tar egg, velg heller f.eks. kirsebærreker istedenfor snegler.

PS! Corydoras surrer litt rundt og barter på bunnen før og etter at de har begynt å spise, så de bør gis litt ekstra tid på å få spist opp. Vanligvis er tommelfinger-regelen at maten skal være oppspist på få minutter (2-5 minutter står det vel på boksene) men det gjelder ikke Corydoras pga spisemønsteret deres og måten de spiser på. Mye tygging og barting tar tid

Takk for utfyllende svar

Kirsebærreker ja.. det kan være et alternativ. Skal se hvordan det går iløpet av noen mnd etter at pandaene flytter inn først. Er redd jeg fort kan overfore, siden jeg elsker å se dem spise.. Der de barter rundt maten først for så og stoppe helt opp ved siden av godbiten og tygge... hehe!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap