Cory - nyklekket yngel

Hei,

Oppdaget noen egg her for 4 dager siden, og la noen oppi en rekehåv og flyttet disse til et rekeakvarium (30 liter).

Hadde ikke noen tro på prosjektet, men idag ser jeg 3 stk bittesmå yngel oppi håven. Hva i all verden gjør jeg nå? Slippe dem fri i rekeakvariet? La dem være i håven? Hva med mat, jeg har ikke så mye tilgjengelig, men kan jo finknuse noen malletabletter el. Eller klarer de seg mer eller mindre uten mat slik som rekene?

På forhånd takk for tips og råd.

Typen er enten schultzei eller polystictus.
Det avhenger litt av masketettheten på håven din, men når yngelen har brukt opp plommesekken de er født med, smetter de gjerne ut gjennom nettinghullene i håven Dersom det er et rekekar, tror jeg de har det bedre i akvariet fremfor i håven uansett, for i akvariet har de muligheten til å leite etter microorganismer osv å spise.

Anbefaler at du anskaffer deg avskallede artemiaegg og gir en liten dose av dette et par ganger om dagen til yngelen. Det er veldig næringsrikt og mye, mye bedre for små yngel å vokse på, fremfor tabletter og flak. En variasjon er selvsagt best, men jeg synes Corydoras-yngel vokser veldig tregt på tabletter og flakfôr alene. Har du røde mygglarver kan de få det etterhvert også, når de er store nok til det.
Takk for svar Mona. De er nå sluppet fri i akvariet. Hadde noen egg som jeg prøvde å feste til akvarieveggen på rekekaret, men de løsnet og ble bare liggende på bunnen. Disse er også klekket, så nå er det 5-10 små som svømmer rundt.

Ga dem bittelitt rekeyngelmat. Denne er så fin at de sikkert får den i seg. Skal se om jeg klarer å få fatt på disse artemia-eggene også, men er ikke så lett i disse juletider...

Krysser fingene for at noen vokser opp.
Husk at reker er hovedsaklig grøntspisere (herbivore), i motsetning til Corydoras som hovedsaklig er carnivore. De har altså ikke samme meny på naturlig vis, så jeg tror du bør satse på å finne noe mer egnet fôr til dem enn rekefôr
Kanskje jeg kan oppdra noen vegetar cory?? Neida, har bestilt disse eggene du la inn link til, men tar vel fort en uke eller så før jeg har dem.

Kan jeg gi dem finknust flakfor eller finknust jbl novotab i mellomtiden?

Igjen takk for tips. Var igrunnen uventet at det skulle bli noe av disse eggene, så hadde jo vært litt artig om noen vokste opp. Har egentlig ikke plass til alt for mange flere, så lot de fleste eggene bli sneglemat.
Hvis du klarer å få tak i en startkultur mikroorm så er dette gull for nyklekket cory og rekene digger det også! Miks av mikroorm og avskallet artemia (evt nyklekket artemia) gir dem en god start og mye bedre vekstrate enn på finknust flakfôr.
Tror jeg måtte ha gjemt en microorm kultur som om det var narkotika her i huset. Hadde i høyeste grad vært uønsket
Har bestilt disse eggene, og håper yngel overlever til de er i hus.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap