Corydoras i 54 l

Green laser og panda er det snakk om. Hvor mange syns dere jeg kan ha i ?
Jeg ville konsentrert meg om kun èn av artene i en 54 liter. Det er ikke største karet, og for at arten skal ha flest mulig av sin egen art som selskap, ville jeg holdt meg til kun en av artene.
Eller tenkte du på to stk 54 litere?

Antall C. panda i en 54 liter...? Alt fra 6 til 18. Det er en litt liten, slank art.
Green Laser blir større og kraftigere, og jeg synes de tar mer plass. 6-8-10 stk i en 54 liter.

Jeg synes det er litt vanskelig å si noe eksakt antall, så dette er ikke ment som noen fasit, bare ca antall. Man bør helst bruke øynene og la sunn fornuft avgjøre;
ikke la fiskene svømme i kø, kræsje i andre hvor enn de snur seg og stå i kø når det fôres og ikke alle får fordi det er for trangt i matfatet.

Ja. Skal bare ha en art. Skal ha et med panda og et med green laser.
Er det tilfeldigvis noen på øvre romerike som har green laser for salg nå ? Skulle hatt 2-3 stk.
53l er helt supert Jeg har noen i et 43l, men de bor ikke der hele tiden...
Anne Marie Klepp
Er det tilfeldigvis noen på øvre romerike som har green laser for salg nå ? Skulle hatt 2-3 stk.

Vent, 2-3 stykk? Ikke flere? 5stk minst, syntest jeg da... ville corydoras kan være opptil 100 - 200 individer... Skaff deg ihvertfall 4 Lykke til da
Plussmedlem
Jeg ville absolutt ikke anbefale deg å kjøpe 2-3 stk Green Laser... de kommer ikke til å trives, dessverre. Som Martin nevner, i naturen svømmer de gjerne i grupper på hundrevis av individer. Og når vi putter 2-3 stk i et akvarium blir de ganske ensomme, ikke sant? Jo større gruppe, jo bedre.

Jeg ville anbefale minst 6 stk, selv liker jeg gjerne å kjøpe minst 8 da frafall kan forekomme.

Dessuten må det sies at det øker sjansene for lek og egglegging mye dersom du har minst 6 individer, da er det mye større mulighet for begge kjønn.


ENDRET:
postet før jeg så innlegget ditt over. Når du har noen fra før blir selvsagt saken en annen
Jeg har som sagt noen fra før. 4 stk som går sammen med 6 pandaer . Nå skal jeg skille dem og vil derfor ha flere grønne. For syns 4 er litt lite.
Er ikke 54 liter litt lite for corydoras? Jeg har mine i både 80, 125 og 180 liter og ser jo forskjell på oppførselen deres. Desto større karr, desto bedre ser de ut til å trives!
Jeg har et 54 liters karr med corydoras yngel, og det er jo en helt grei størrelse til yngel.
MartinT
53l er helt supert :-) Jeg har noen i et 43l, men de bor ikke der hele tiden...


Hvorfor har du dem i 43 literen dersom de egentlig bor et annet sted? 43 liter er jo regelrett dyreplageri for denne arten.
De bor der kun når jeg skal prøve å få dem i lek, de er bare to der om gangen... C.Aenus Albino'ene mine Egentlig bor de i et 73l kar, med 7 andre

Redigert**
Mente 4 andre :P
Coryalba
[QUOTE=MartinT]53l er helt supert :-) Jeg har noen i et 43l, men de bor ikke der hele tiden...


Hvorfor har du dem i 43 literen dersom de egentlig bor et annet sted? 43 liter er jo regelrett dyreplageri for denne arten.

43 liter dyreplageri mens 53 er dyreplageri? Den påstanden var noe drøy.

Ofte flyttes de i et noe mindre akvarium for å trigge lek.
Der sa Pål det Flytter dem ned der for å trigge lek
Okey, har aldri hørt om at fisk kommer i lek i bittesmå karr, hva kommer dette av? Er det fordi de blir stressa av å bli plassert i et så lite karr?
En av grunnene, er vell at når de kommer i eget kar, alene, er det større sjanse for at de legger egg... Siden ja, de er alene og føler seg tryggere
Plussmedlem
Coryalba
Okey, har aldri hørt om at fisk kommer i lek i bittesmå karr, hva kommer dette av? Er det fordi de blir stressa av å bli plassert i et så lite karr?


For eksempel en trio Corydoras har ikke problemer med å bo i en 43 liter midlertidig. Det kan fungere ypperlig som lekskar. De største på Corydoras i verden bruker ganske små akvarier til lekskar, faktisk.
Plussmedlem
Gratulerer Coryalba, i ditt innlegg nummer 11 karekteriserer du Ian Fuller som dyremishandler... :-p

Et par, en trio, 4-5 cory i et ganske lite kar for å få de i lek er ikke noe problem. Poenget er at det skal være fred og ro, rette forhold og ingen forstyrrende elementer. Det får man ikke i et stort kar. Klart, de enklere artene leker uansett, men de som er litt sære av seg krever mer spesifikke tiltak tilpasset arten.

Men dette har ingenting med spørsmålet til TS å gjøre, sånn egentlig...

Panda i en 54 liter, vel.... 15-16, kanskje opp mot 20. Kommer helt an på filter, innredning osv....

Green Laser kan du fint ha 8-10 av, igjen avhengig av filter og innredning.

For begge artene må det jo sef taes hensyn til hva slags fisk du skal ha sammen med de....
milo
... i en 54 liter ... Green Laser kan du fint ha 8-10 av

Eg synes en 54-liter til en så stor cory som Green Laser virker veldig lite.?

Mine grønne bodde i en 180-liter, og selv om de var veldig skye brukte de jevnlig hele karets lengde (100 cm). Corydoras er i utgangspunktet veldig aktive svømmere, i motsetning til mange L-maller, så eg mener de fortjener kar av en viss størrelse.
milo
For begge artene må det jo sef taes hensyn til hva slags fisk du skal ha sammen med de....


Jeg vet ikke om trådstarter hadde tenkt til det, ser ikke at hun skriver noe om det. Men jeg burde kanskje ha presisert i mitt svar at svaret jeg ga var på basis av at Corydorasene da skulle være eneste art i karet. Ikke noen andre fisk overhodet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap