Corydoras pygmaeus med boraras brigittae og amanoreker..funker det?

Heisan. Vurderer og kjøpe inn noen pygmepansermaller. sånn 10-12 stk.lurer derfor på om denne mixen kan funke i en 63 liter. Skal reinnrede hele karet,og blir da sand hvis jeg kan ha pygme panserne med forslaget jeg skrev ned. Har noen amanoreker også. Disse er jo relativt grådige,men foringa nå om dagen løser jeg med og knuse foret så alle får. Har endel andre reker med disse også.Går dette greit,eller vil coryene lide under Amanoenes grådighet? Tenkte coryene blir morsomme for sønnen min på 3 år,mens kona vil ha brigittaene. Jeg er mest på reker,men har jo også eget rekekar. Tanken var at alle skal få,men bare sålenge alle beboerne blir happy



Jeg har melinier sammen med rekene mine. Det er ingen som taper i matfatet. De sitter side om side å spiser. Veldig harmonisk og fint med dem i alle fall.
Ok. Har fått svar i et annet forum at det går bra. Maten må støves. Mine amanoreker er rimelig grådige. Har dem sammen med både tiger og rilli. Skal sette opp karet på nyåret en gang
Det er da bare viftereker som spiser støva mat? Alle her får tablettere og artemia og vifterekene er grådigst. Snakk om å spise med to hender Men i tillegg er det ca to ganger i uka jeg har opp i litt guppyfor, der er nemlig helt småkornet. Men jeg har gitt vanlig flakfor også og sett de har fanget opp dette også. Reker er jo renholdsarbeidere og lover at her lar dem ikke noe ligge igjen nei. Av og til har jeg overforet da jeg har stor blokk med artemia, men ikke noe problem nei. Det blir rydda fort og effektivt bort (og jeg hopper over en foring eller to for å være ajour ja).

alt jeg har lært om reker er at de spiser det som faller ned, reketabletter er veldig populært, artemia det samme, røde mygglarver er snaks, men vanlig flakfor er nok minst populært. Dvs viftereka trenger jo det, de er jo laget for å fange dem opp så det dumper nå ned i litt i uka da

Prøvd flere tabletter og rekefor og finner raskt favoritter. Men da jeg fikk corydoras oppi, ja da tok de sannelig de tablettene først. Og coryene spiser også reketabletter, de får dele som de vil for meg, bare de får det de skal
Har noen reker,men skal de som er mindre få noe,så er det lurt og støve det. Da får alle,dessuten skaper det mer liv i karet når de må jobbe litt for foret. Er også lurt for at yngel skal greie seg bedre. Har man bare dvergreker og ikke dominerende amanoer,er det bare nødvendig og støve når man har yngel. Dessuten er det mer naturlig for rekene og koste litt rundt
Men reketablettene løser seg jo sakte opp til mikroskopiske biter og er mer tilpasset rekenes behov enn det vanlig flakfor er. Og lettere å få rett dosering også. Ingen av mine har vært passive i sin spising, men nå gresser de jo også ellers i mose og planter så er ganske alsidig. Men siden rekeforet er beregnet for reker ernæringsmessig velger jeg det fremfor flakfor som ikke har samme næringsinnhold tilpasset reker. Artemia fores jo daglig med i karet dems og røde mygglarver er også veldig populært. De andre mygglarvene jeg prøvde var null intr for så det gidder man ikke her. Ser klart hva de ønsker av for her og har ikke noe problemer med det. Samme med cory foret, de er jo tabletter og løser seg sakte opp i mikroskopiske biter. Så det bartes jo rundt etter dem også. Selv om man spiser rett av tabletta er det mye som forsvinner ut i vannet og skal fykes etter og graves etter :P Så det er jo en dagsjobbing denne matinga, prøver å få det så naturlig som mulig så ikke alt er på en plass. Om ikke visse maller legger seg på maten og tar det de skal før de fyker videre også da :P
Kjøper bare spesialfor til reker,fra Sverige jeg. Altså,poenget er at Amanorekene tar hele biten alene. Stikker av med den. Forstår nå
Ah da skjønner jeg. Det gjorde ikke mine amanoer da jeg hadde dem. Ville da foret litt ekstra. Regnet f.eks en bit for amanoen og så får resten en bit eller hvor mange en trenger til dem i forhold til antallet så klart og hva de klarer å spise. Amanoene mine hadde vel nok annet å spise så de var ikke like opptatt av foring Litt jobb i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap