Corydoras brevirostris?

Har en gruppe med noe jeg tror er Corydoras brevirostris ble ihvertfall fortalt det, der jeg kjøpte dem. Fint om noen her kan hjelpe meg?

I dag så jeg også noe som kan tyde på egg fra mine Corydoras på veggene. Hva gjør jeg med eggene, kan jeg bare la alt være, så kanskje noen overlever. Eller?
Det ser ikke riktig ut som C. brevirostris for meg. Navnet 'Brevirostris' betyr "kort snute" eller "Kort nese", og kjennetegnet ved den arten er at det er veldig butt og kort neseparti. Den du har, har en noe utstrakt, litt lengre neseform. Ikke helt som langsnutede så klart, men lengre enn de helt kortnesede har.

Jeg vet imidlertid ikke helt sikkert hvilken art du faktisk har, da det finnes en haug med relativt like arter som kan passe. Jeg nevner noen:

C30, C21 og C142 og C143, bare for å nevne noen av de ikke-vitenskaplig beskrevne.
Den sistnevnte skiller seg litt ut ved å ha noe lengre snuteparti enn de andre nevnte, men ellers er de utrolig like alle sammen, med hensyn til farger og tegninger.

Om du vil samle inn eggene og forsøke å fostre opp noen yngel eller ikke, er opptil deg. Yngelen har egentlig litt små sjanser hvis de voksne er av den glupske sorten, for mange Corydoras spiser både egne egg og nyklekte yngel. Når de er aller minst, bare en dag eller to gamle, har yngelen fremdeles plommesekk og ligger i den perioden mye i ro. Kommer da en voksen snusende, er det fort gjort at småen blir spist.

Dersom du ikke har andre fisk enn Coryene i karet, er det likevel en liten sjanse for at kanskje et par yngel vil vokse opp. Det skjer i blant om man er heldig Jeg har f.eks. opplevd gjennom et helt års drift av et artskar med leksgruppe av Corydoras adolfoi, så overlevde i snitt en eller to yngel pr måned i karet med de voksne. Ikke mye egentlig, med tanke på at gruppen lekte hver uke, men... Det var ikke andre fisk enn Corydorasene i akvariet og nok av javamose for yngelen å skjule seg i. Etter et år måtte jeg tynne ut og fange inn alle avkommene, for det ble for fullt i akvariet.
Hei, og tusen takk for raskt svar Mona

Etter å sett på de bildene du la ved, så er det ikke lett å bli klok på hva slags art Corydoras jeg har gitt.

Når det gjelder å samle inn eggene, så gjør jeg gjerne det. Er det bare å fange dem med fingrene? Eller er det en annen måte å gjøre det på? Men mine digre pølse fingrer, så kan det fort skje at jeg klarer å ødelegge eggene :P


Legger også ved et bilde, fra da jeg kjøpte Corydorasene. Men kan jo hende dem tar feil i butikkene også sikkert :P
Vil bare nevne at da er alle egg samlet i en fødekasse, sammen med en lufte stein. Så da er det bare å krysse fingrene
jim
Vil bare nevne at da er alle egg samlet i en fødekasse, sammen med en lufte stein. Så da er det bare å krysse fingrene :)


Mens du venter på klekking, kan du jo fordrive tiden med å lese artikkelen om Corydoras-oppdrett, skrevet av undertegnede for en tid tilbake siden? Akkurat i artikkelen dreier det seg om Corydoras adolfoi, men samme metoder kan selvsagt brukes på alle arter av Corydoras.
Takker så mye for god info Mona. Utrolig bra skrevet

Da jeg fanget eggene, så la jeg eggene bare rett i fødekassa. Og den kassa har slike åpninger på siden, slik at vann fra akvariet renner igjennom kassa hele tiden. Håper det fungerer bra nok?
Hvis ikke skal jeg gå til innkjøp av noe annet til neste gang de legger egg.. Slik at jeg står bedre rustet til å klare å få frem yngelen

Eggene var ganske harde da jeg plukket dem.
Hvis det er de rillene i den risten du snakker om, så er det mulig for små Corydoras-yngel å klemme seg ut gjennom de og forsvinne ut i akvariet. Ikke de første par-tre dagene, da har yngelen stor plommesekk å bruke opp. Men når den er "spist" blir yngelen sytrådtynne og forsvinner lett gjennom rillene i sånne fødekasser.

Har du en bit svamp du kan skjære til og presse på plass der rillene er? Noe som slipper vann igjennom, men ikke yngel?

Strø et tynt lag med sand i bunnen av fødeboksen. Da slipper du å rengjøre den så ofte. Uten sand dannes det et bakteriebelegg på bunnen i løpet av noen dager med fôring, og dette belegget kan drepe små, skjøre Corydorasyngel. Av en eller annen grunn skjer ikke dette når det er sand på bunnen.

Det tar ca 4 dager for eggene å klekke. Hvis de var harde da du plukket de, var de nok et døgn gamle allerede. Det kan variere litt mht klekketid, men sånn ca.iallefall
Ja, er slike riller på begge sider av boksen, legger ved bilde

Jeg skal få kjøpt inn en boks til i morgen, slik at jeg kan flytte yngel over, hvis det blir noe. Legger jeg sand i den her nå, er jeg redd den synker. Og med en boks til, så blir det lettere å følge den oppskriften som du beskrev. Da kan jeg også få festet sugekopper på boksene, og da blir det ikke noe problem å ha i litt sand

Skjer mye i det her karet nå, ser ut som at mine rød kurvciklider leker også Alt startet da jeg ga bort mine scalarer som gikk i karet. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap