Corydoras trilineatus - virker litt stressa

Her er Malla, og hun oppfører seg litt rart. Har hatt henne (er det en jente, tro?) siden august. Hun har vært mest opptatt av og ligge i en skattkiste i akvariet, og av og til ved frontglasset hvor hun ligger og blunker til meg. Siste uka har det vært plutselige svømmeturer fram og tilbake. Ikke opp til overflaten for å ta luft, men virker litt stressa. Skattekista er ikke noe særlig populær mer. Men hun ligger sammen med noen andre corydoras innimellom.
Eneste nytt i akvariet er at jeg har tatt vekk noen planter, blitt litt mer åpnet, mer svømmeplass.
Har lest at corydoras kan få litt rar oppførsel ved flytting, men hun har jo vært i samme akvarium ganske lenge.
Tempen i vannet er ca. 25. Bytter vann minst en gang i uka.
Har den ingen artsfrender? Har du kun denne av den arten?

Det kan være instinktive tendenser til lek, dette med økt aktivitet. Da blir det gjerne sust frem og tilbake, opp og ned langs glasset i flokk og følge.

Jeg hadde en av samme slag, men den døde for en stund siden. Har 5 andre corydoras i dette akvariet,legger ved bilde. Dem gjemmer seg under pumpa og andre gjemmesteder.Forstod det sånn at corydoras fant hverandre, men må det være eksakt samme slag så er hun alene. Malla svømmer sammen med noen rasbora og kampfisken og kampfiskjenta. Ingen jager henne. Kan det være at det er blitt mer åpent og mer svømmeplass pga plantene jeg erstattet med noen andre?
Man skal aldri holde en enslig Corydoras alene som art. De trives aller best i lag med sin egen art, og de vet utmerket godt hvilken art de tilhører. Det blir absolutt ikke det samme med noen andre arter.
Det er også en viss risiko for uønskede kryssninger og dermed hybrider som resultat, når man har en enslig Corydoras av èn art sammen med flere av en annen art.

Jeg foreslår at du enten selger/gir bort den enslige til noen som har en flokk av den fra før av, sånn at den får en flokk å høre til i og trives bedre, eller at du selv kjøper noen flere av samme art til den. Minimum 5-6 stk.

Corydoras krangler ikke om de er sammen med andre Corydoras-arter, så det er ikke noe problem sånt sett, men de blir ensomme. Det er flokkfisker, som trives med så mange som mulig av sine egne. Noen unntak finnes blant de langsnutede Corydoras-artene, men det er et fåtall. De fleste artene av de hundrevis av artene som finnes av Corydoras, er fredelige og søker selskap i mange av samme art som dem selv.
Tusen takk for svar igjen, Mona O.! Blir nok flere av samme slag som Malla, etterhvert.
Ønsker deg en god jul!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap