Kryssning mellom sterbai og schwartzi?

Har to ulike arter i det ene akvariet, men de er jo litt like, og jeg har sett at Schwartzi parrer seg med Sterbai. Har noen erfart dette?

Jeg leste at Schwartzi sjelden/aldri formerer seg i fangenskap/akvarier. Så trodde ikke det var noen fare for at de to artene skulle kunne krysses. Men, nå er jeg altså litt i tvil her.

Jeg pleier å plukke eggene etter at Sterbaiene har lekt, og har dem i et 54 liters akvarium alene, for at de ikke skal bli spist av foreldrene. (De pleier nemlig å spise både egg og yngel om jeg ikke plukker de ut)
Det fungerer ganske greit, har faktisk fått en del yngel til å vokse opp der enda jeg egentlig ikke har gjort noe som helst for at de skal overleve. Hverken skiftet vann eller gitt dem noe spesiell mat, og det er mye slam og ikke særlig rent i det karret, i tillegg har jeg en ikke-yngelsikker filterpumpe.

Jeg hadde egentlig ingen planer om å få frem fler yngel nå siden jeg står på flyttefot, og glemte av hele karret.

Så når det tittet frem noen nye yngel en dag så var jeg mildt sagt overrasket. De var ganske store også. Men, om det er kryssninger som har grei seg og overlevd vil jo tiden vise.

Men, om de virkelig har greid å krysse seg, vil vel dette være ganske sjeldent?
Beklager å si det, men dette synes jeg ikke var særlig bra gjort av deg
Å fremavle hybrider er ikke noe en seriøs akvarist ville gjort med vitende og vilje. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du har tatt vare på eggene overhodet, når du ser at det er to arter med i leken? Du bør egentlig avlive det avkommet, skal jeg være helt ærlig, for å drive og spre hybrider i akvariehobbyen er rett og slett ikke bra i det hele tatt.

Det skjer en sjelden gang i blant at slike kryssninger forekommer fordi man har to ulike arter Corydoras i samme akvarium. Det er en av grunnene til at jeg liker artsakvarium best når det kommer til Corydoras. Det skjer selvfølgelig ikke bestandig at de krysser seg om man har to eller flere arter sammen, men risikoen er der, selv om den er relativt liten. Og jo likere artene er av utseende, jo mer øker risikoen.

Det er sikkert ikke særlig populært at jeg skriver dette, men det er faktisk sannheten. Seriøse akvarister krysser ikke samme art dersom de kommer fra ulike lokasjoner en gang.
Det var som sagt ikke akkurat med vilje at dette skjedde da. Har grunnet forestående flytting hatt flere corydorasarter sammen i ett karr, og trodde ikke schwartsi kom til å formere seg eller krysse seg da jeg har lest at denne arten sjelden/aldri formerer seg i akvarier siden de krever så mye for å få i lek.

Jeg vet jo ikke 100% sikkert at det er kryssninger. Men, det ser man vel når de blir større. Jeg har jo ikke tenkt selge disse uansett da, jeg har en plan om å ha masse corydoras i et stort akvarium på 750 liter når jeg har flyttet. Og, da kan det godt tenkes at jeg kommer til å ha flere corydorasarter sammen, og da kan det jo lett bli kryssninger.

Men, når de er i naturen, i sitt naturlige miljø, skjer det kryssninger der også, eller holder de seg utelukkende til sin egen art? Krysses de lettere i et mindre akvarium enn i et større? Jeg har jo hatt flere andre arter sammen med Sterbai tidligere uten at det har skjedd kryssning. B.l.a Agasizzi.


Ps. "Seriøs akvarist" er jeg ikke, takk og pris! Jeg har humoren i behold.:0)
Sidan du ikkje veit om det faktisk er kryssingar vil eg ikkje anbefale deg å ta livet av yngelen. Mitt råd er å la yngelen få vekse opp i eige kar og la tida få vise, og om det skulle vise seg å vere kryssingar må du for all del IKKJE selje eller gi vekk til nokon, for som Mona o seier; å spreie hyrbidar i akvariehobbyen er ikkje bra!

Det at du viser interesse og spør om ting er for meg eit teikn på ein seriøs akvarist, som vil det beste for fisken. Du visste jo ikkje om at hybridar er dårleg, eller om det i det heile tatt er kryssing mellom artane. Ingenting har skjedd med vitande vilje.

Sannsynet for kryssing mellom to artar vil vere større i eit mindre kar, spesielt om gruppene er småe og artane er like. Skal du ha mange forskjellige artar cory bør dei vere meir ulike for å unngå slike "missforståingar" under lyststundene i karet

Lykke til, yngel er alltid spennande! Får håpe denne yngelen berre var ein survivor frå tidlegare eggleggingar, som plutseleg viste seg fram no
Og om det faktisk har vore involvert noko Schwartzi, bra jobba med å få leik på denne arten! Er du heldig nok er begge kjønn representert i gruppa og du kan avle på dei I EIT EIGE KAR

OBS! Typisk om det er få eller berre eit kjønn representert i den eine artsgruppa, og fleire av motsett kjønn i den andre at dei vil "gå laus" på den andre arten.
Hei og hå!
Fordi det er så utrolig artig og givende med oppdrett på corydoras, ville jeg ha vurdert skillevegger i en 720L.
Tenk hvor lekkert det hadde vært med flere coryfamilier på rad og rekke, adskilt, men i samme kar... Drømme - håpe - ØNSKER MEG..!

Glassplater tilpasset etter mål koster ingen formue, evt kan plexiglass brukes, og med litt fantasi og akvariesilikon er det ingen sak å feste dem.

Jeg er dessuten sikker på at du er i ferd med å bli både en seriøs og humørfylt akvarist, slik som vi andre akvariefrelste er!

Ha et godt nytt år!
Takk Hoplo.

Jo Sterbaiene har jo lekt i et år og legger egg hele tiden, så der er det nok omtrent like mange hunner som hanner i det kullet på 18 stk Sterbai.

Jeg hadde først ikke eget yngelkarr, og det resulterte da i at de spiste sine egne yngel, antar jeg, siden ingen yngel vokste opp selv om jeg hadde eggene i en yngelkasse som fløt i akvariet, og jeg så jo at de ble klekket. (Bruker Orekongler for å forhindre mugg på egg) Men, det vokste altså aldri opp noen, før jeg begynte med et eget yngelkarr. Og, man vet jo egentlig aldri hvilke egg som har greid seg og resultert i yngel, jeg holder ikke oversikten nå, for det karret er jo som sagt er karr jeg egentlig ikke har gjort noen anstrengelser med i det siste og gikk ut fra at ikke noe kunne overleve der.

Schwartzi har jeg ikke hatt så veldig lenge, men siden de også skal gå i høyere vanntemperaturer tenkte jeg at de passer jo bra sammen med Sterbai. Men, leste også at de ikke formerer seg i fangenskap. De jeg har er ikke fullvoksne og jeg vet jo ikke om de er avlet frem i fangenskap eller viltfanget. Kan være oppdrettsvariant.

Mine Agazissii døde faktisk, etter et par mnd bare, men de var jo viltfanget og kanskje gamle, vanskelig å vite alderen på viltfanget fisk, men de døde uten at noen andre fisk i det karret ble syke. Men, kanskje de var vant til å ha lavere temperaturer også, der de kom fra. De var jo kjempefine, men også de var litt like Sterbaiene i kroppsmønster.

Jeg holder 27 grader i karrene mine. Så om de feks var vant til 25 grader kan det jo ha blitt for varmt for dem. Det er aberet med å kjøpe viltfanget fisk; man vet jo ikke deres alder eller hvilke vannverdier og temperaturer de har vært vant med i kanskje mange år, så overgangen til et akvarium kan bli for mye for dem.

Vel, skal uansett flytte mine Schwartzi over i yngelkarret nå, da kan de jo gå der sammen med yngelen. Og, de eggene som blir lagt fremover nå skal jeg nok bare la bli spist opp. Nå har jeg noen grådige Amanoreker sammen med coryene også, og de er virkelig noen gode eggtyver

Men, etterhvert håper jeg på å få masse Sterbaiyngel, som jeg skal beholde selv alle sammen, det er nemlig min absolutte favoritt blandt corydoras. Så, drømmen er å ha et større akvarium med masse corydoras Sterbai i.

Når det gjelder det å ikke krysse arter, så så jeg faktisk flekkete Ancistrus i dyrebutikken ganske nylig, og det var en seriøs dyrebutikk, de kostet 150 kr stk.
De var helt åpenbart krysset og ikke akkurat pene å se på etter mitt skjønn, men for uvitende folk kan det sikkert se fint ut med litt "annerledes" ancistrus.
Når det gjelder Ancistrus er jeg veldig nøye på at arten skal være ukrysset, og da mener jeg at de skal være svarte - og ikke røde, albino eller gule.

Litt av vitsen med 750 Liter (feks) er jo da å kunne gi fiskene mulighet til å svømme litt lengre i en retning før de må snu Fint å se på og sikkert mye bedre for fiskene kan jeg tenke meg.

Jeg tenkte bygge minst et akvarium selv også, så det blir noen spennende prosjekt i 2013.

Har Praktbotia som favorittart også, og de trenger jo stor plass, så der tenkte jeg at jeg skulle lage et 1500 Liters (eller mer) og gi dem god plass til å svømme på. Og, innrede litt spennende, de er jo skikkelig nysgjerrige og liker spennende omgivelser, og de skal få blått lys, for det elsker de.

Siden både Corydoras og Praktbotia kan bli temmelig gamle, kanskje 40 år gamle, så regner jeg med å ha de fiskene jeg har nå resten av livet. De vil sannsynligvis overleve meg.
Inaktiv bruker
Nå så jeg for meg ett 1500l med 3-4 hundre pygmecory og 2-3hundre greenlaser. så en god stim med øksefisker i toppen, store fløtte røtter med planter og mose på. ^^ ser frem til du får et storkar med masse coryer.
Spock
Nå så jeg for meg ett 1500l med 3-4 hundre pygmecory og 2-3hundre greenlaser. :D så en god stim med øksefisker i toppen, store fløtte røtter med planter og mose på. ^^ ser frem til du får et storkar med masse coryer. :)


Takk Ja det hørtes jo fint ut. Får se hva jeg ender opp med.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap