Bartene er borte hos pandaen

En av mine nyinnkjøpte corydoras panda er fri for barter / skjeggtømmer. Den ser ellers grei, kanskje en anelse blekere enn de fem andre. Siden det er bare disse 6 + et ancistruspar i dette karet, trenger den ikke slåss for maten, og finner den lett.

Men hva videre? Vokser de ut igjen? Lider den?

Jeg vet ikke bakgrunnen for at bartene er borte, men antar det er zoobutikkens grusbunnlag som har skylden.

Noen som har et råd til meg?
Jeg ville levert den tilbake. Selv om den ikke må sloss om maten, må den nødvendigvis finne den for å få i seg noe, og det er vel mest flaks uten barter. Kjøpte en gruppe med veldig skrale pandaer privat, de som hadde barterester klarte seg og bartene vokste ut igjen, de helt barteløse sultet rett og slett ihjel. Enig i at dårlig bunnlag i butikken kan være en forklaring...
Takk for svar! Godt å høre at det fins en mulighet for å redde stakkaren min.

Tilbake til butikken skal den ikke.. der blir den sannsynligvis kastet. Og hvis ikke det skjer, får den aldri nye barter i akvariene deres med grus i.. Da har den bedre muligheter hos meg. Utover det fikk jeg de to siste pandaene med på kjøpet, så jeg taper ikke penger. Uansett, det viktigste er at den ikke pines.

Det er to "stubber" igjen av bartene, kanskje det er de som hjelper den fram til matfatet, for den spiste tabl. greit både igår og idag.
I morgen skal jeg prøve å gi dem røde mygglarver, som vil flakse litt rundt med strømmen før foret lander rundt omkring i karet, for å se om den klarer å orientere seg.
Alternativet tør jeg nesten ikke tenke på.

Har vært borti at Corydorasene manglet barter et par-tre ganger, og heldigvis har de fått tilbake bartene etter en tid når bunnlaget ble endret. Ammoniakk i bunnlaget kan "svi av" bartene, eller de kan slites av pga skarp grus. Enkelte butikker har jo rett og slett knust stein på bunnen av karene sine, og det gjør vondt å se på dette i Corydoras-karene...!

Andre her på forumet har fortalt at det kan ta mange måneder før bartene er vokst ut igjen, og mens noen forteller at de absolutt ble som før til slutt, har andre fortalt at de vokste ut igjen i en noe amputert versjon. I de tilfellene jeg personlig har hatt, så vokste de normalt ut igjen. Noen ganger har det tatt noen uker bare, andre ganger flere måneder (på noen Sterbai jeg kjøpte barteløse i butikk, tok det 5-6 mnd før de hadde fått normale barter igjen).

Vi får satse på at din uheldige Panda er blant de som får bartestellet tilbake som før
eg holde ein knapp på d mona sier. slamming av bunnen hjelper og hyppigere vannbytte. kansje pumpå di e litt sløve?? skarpe grus hjelper vertfall ikke verken på bartene og ammoniaken. siden de pløye heile bunden etter mat. eg hadde nok sett til at desse tinga va iorden og gitt litt menthylblått i vannet. slik at sopp og div ikke får sette seg i evnt sår osv.. Lykke til
Takk Susann, for svar. Jeg må bare oppklare en liten misforståelse:

De er nyinkjøpte, som det står, og det vil si at det ikke er noe feil med vannkvalitet eller utstyr hos meg som har ødelagt bartene dens.

Jeg fikk dem sist fredag, og de har flyttet inn i et nystartet 74L artskar med nytt utstyr, julasand og et ancistrus-par. I går hadde de roet seg ned etter ankomst, og jeg fikk studere dem på nært hold. Det var da jeg så at stakkaren var fri for bartene sine.

Ny status i karet:

Den barteløse var "førstefisk" i mygglarve-matfatet, og har ingen problemer med orienteringssansen. Dette lover godt for fremtiden dens , heldigvis!

De er overraskende "tamme", jeg kan sitte i evigheter foran karet uten at de flyr og gjemmer seg. Aeneusene og Metaene er mye skyere en disse og Virginiaene. Koselig, er det!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap