Corydoras i hardt vann? (10 gh)

Dere som er flinke på coryer, hva tror dere om å ha dem i hardt vann? Vil noen fungere i vann som ligger på gh 10? Savner bunnfisk i 128 literen, synes det blir grumsete uten bunnfisk, og fikk tips om coryer en gang tidligere i en annen tråd. Men så er jeg litt usikker på dette med vannet siden det er litt hardere enn coryer liker. Regner med de ulike sortene har ulike krav også når det gjelder Gh. Så finnes det noen som kan trives i vann med denne verdien?
Det er veldig mange Corydoras du kan holde og drette i pH over 7 og GH rundt 10.
Blant annet C. paleatus, metae, adolfoi, trilineatus, og dvergene pygmaeus, hastatus og habrosus. Disse artene bør du få tak i ganske lett.

Takk for svar Donald

Da skal det slamsuges grundig, og så skal jeg se om jeg får kjøpt inn en flokk coryer

Så vidt jeg kan se så har nesten alle de artene som 'Donald' nevner, en maks GH verdi på 8 dh. Basert på fiskebasen til akvaforum. Kun metae angis å ha en maks GH verdi på 10 dh, som er det nivået som 'sessan' etterspør.

Betyr dette at matae er hakket mer robust for hardt vann enn de andre som Donald nevner. Eller kan det være slik at verdiene i fiskebasen er unøyaktige eller ikke helt til å stole på, og at Donald vet noe mer enn det som står i fiskebasen?

Jeg spør ettersom jeg selv er nybegynner og prøver å orientere meg om samme tema selv

Jeg vet ikke hvor de forskjellige fiskedatabasene henter sin info fra (og det finnes veldig mange på nett) - men det er sjelden info om temp og GH stemmer overens. Selv om de som regel "peker" samme vei.

For eksempel C. Metae blir ofte oppgitt til å trives i fra ca 5 til nærmere 20 dh.

Det fungerte ikke her. Om de ble syke vet jeg ikke, eller vannet ble for hardt - men de døde en etter en og nå er det bare 1 eller 2 igjen. Jeg liker virkelig ikke å kjøpe fisk, for det er alltid en sånn massedød etterpå, enten bare de nye eller nye og gamle .
Det er forskjell på hva de kan tolerere en periode og hva som faktisk er ideelt for dem, hva de er skapt for å være i. Mange akvarister i f.eks. England må samle regnvann for å holde Corydoras, da kranvannet i England er veldig hardt (10-12). Men likevel er det mange som får til å holde Corydoras i dette. Men skal de ha maks trivsel og lek, er det gjerne vannbytter med regnvann som gjelder for å få ned den høye GH'en. Noen bytter ikke vann på Corydorasene sine hvis ikke regnvanns-innsamlingsdunkene er fyllt på av regn. Er det tørke og null regn ute, så bytter de heller ikke vann på fiskene pga den høye gh'en i kranvannet.

Slik jeg ser det, kan mange Corydoras overleve i høyere gh enn det ideelle for en tid. Men selv ville jeg aldri hatt Corydoras i så hardt vann som gh 10. SKULLE jeg derimot absolutt hatt noen, ville jeg prøvd den arten som er aller mest utbredt i hele Sør-Amerika og derfor sannsynligvis mest tilpasset varierende vannkvaliteter; Corydoras aeneus. De er hardføre og tåler mye. Dessuten rimelige i innkjøp hvis det skulle vise seg over tid at de ikke overlever i det harde vannet.... (ingen vits å gå til innkjøp av de dyrere artene, som kanskje også er mer ømtålige, mange av de)
Det er iallefall det jeg ville gjort.

PS! Corydoras panda er funnet i ganske hardt vann i naturen. Den kunne du ha prøvd, men det avhenger av varmen du har i karet. Pandaene bør helst ikke holdes i vann som er varmere enn maks 24-25°C.... for da blir de ikke så gamle. Da visner de bort, en etter en. Ikke med en gang, og ikke over natta, men over tid så er for varmt vann for mye for dem. De trives i vann på mellom 20-23°C aller best.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap