Sneglene spiser coryeggene

Hmmmm plasserer denne tråden her siden det er fullt av coryeiere. Jeg har et kar på litt over 100l som jeg har cory i. Jeg har blåreker som tar seg av skit og lort. Desverre har jeg også en million pestsnegler. Coryene legger egg på glass og planter og der er også sneglene, og vips er alle eggene spist.

I det større karet mitt har jeg botia til sneglespising, men 100l er jo litt smått for en flokk botia, og de vil gjerne spise yngelen og rekene også. Jeg måker oppi snegler til den andre karet, men det er en daglig aktivitet og de øker fortere enn jeg kan spa.

Noen som har gode erfaringer for avlskar for hva som kan ta seg av snegler men ikke spise coryegg/yngel?
Sikker på at coryene ikke spiser eggene selv?
Sissimor
Sikker på at coryene ikke spiser eggene selv?


Når jeg hadde tre lekpar så var det så mye egg til tider at de ble liggende på vinduet en stund, da var coryene også bortpå. Men nå er det stort sett sneglene. De ligger i en haug oppå ila natten. Noe svinn vil man få uansett med oppdrett, men det hadde vært kjekt om de fikk litt bedre odds.
De ga meg elefantsnegl på butikken i dag. De skulle visstnok ta sneglene men ikke eggene.
Damsnegler är riktiga äggtjuvar i allafall. Med andra (skeive-, posthorn- eller sandsnegler) har jag inte märkt något.
Oj. Dette var nytt for meg. Har aldri sett en pestsnegle ta et friskt Corydoras-egg!? Og jeg skal love at jeg har hatt nok av pestsnegler...

Altså, jeg har aldri SETT at disse sneglene tar egg, men det betyr jo ikke at de ikke gjør det. Enda en grunn til å fortsette og slamsuge dem ut hver uke så godt som mulig. Men helt kvitt dem blir man vel ikke.
Jeg har sett eplesnegler ta fiskeegg da. Derfor jeg kuttet ut eplesnegler helt, enda de er så gode algespisere, så var de litt for glad i Corydoras-egg også.
Jag har bara upplevt att sneglen som ser ut så här älskar att äta Corydoras-ägg och dessutom är djäkligt bra på att lukta sig fram till dem.
De andre sneglene (de små skivesneglerne bland annet) har jag inte upplevt något problem med.
Æg
Min Helena Snegle spiser også mine corydoras æg, men mine mysteriesnegle spiser dem ikke.

Mine Helena Snegle:

Mine mysteriesnegle:

Opdræt af Corydoras:
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap